رایزنی‌های علی لاریجانی در عراق

دیدار لاریجانی با آیت‌الله حکیم

رییس مجلس هفته آینده هم به هند می‌رود

دنیای اقتصاد- رییس مجلس در چهارمین سفر منطقه‌ای خود در یک هفته اخیر، با مقامات ارشد عراقی و نیز مراجع عظام تقلید مقیم این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. همزمان اعلام شد که علی لاریجانی، هفته آینده نیز به هند سفر می‌کند تا نشانه‌هایی از فعالیت هرچه بیشتر دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در عرصه دیپلماسی عیان شود. لاریجانی که قبل از عراق به سوریه، لبنان و ترکیه نیز سفر کرده بود، روز گذشته در بغداد با همتای عراقی خود و نیز نوری المالکی، نخست وزیر این کشور رایزنی کرد.

رییس مجلس که پس از یک روز اقامت در شهر نجف، روز گذشته وارد بغداد شد، در بدو ورود مورد استقبال نایب رییس مجلس این کشور قرار گرفت. وی سپس با حضور در محل پارلمان عراق با اسامه نجیفی رییس مجلس عراق دیدار و در مورد مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری‌های مهر و ایسنا لاریجانی در این دیدار بر روابط متقابل بین مجلس ایران و عراق تاکید و اظهار کرد: عراق به عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه عرب و جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس دوره‌ای جنبش عدم تعهد از ظرفیت بالایی برای تاثیرگذاری در منطقه برخوردار هستند. اسامه نجیفی نیز در این دیدار ضمن تاکید بر افزایش مراودات بین‌پارلمانی ایران و عراق، گفت: امیدواریم مسائل منطقه‌ای به گونه‌ای پیش برود که در نهایت به نفع مسلمانان و روابط بین آنان شود و رژیم صهیونیستی باید بداند که آتش تفرقه‌ای که در منطقه می‌افروزد روزی دامنش را خواهد گرفت.

طرفین سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور یافتند. لاریجانی در این نشست اظهار کرد: عراق کشور مهمی در منطقه است که از ساختار دموکراتیک برخوردار بوده و امروز ظرفیت مهمی برای نقش آفرینی در منطقه دارد. لاریجانی همچنین تصریح کرد: ما به دنبال راه حل سیاسی برای حل مشکل سوریه هستیم، اما برخی کشورها به دنبال ماجراجویی در سوریه هستند که این رفتار نادرستی است.

وی با بیان اینکه با نظر رییس پارلمان عراق در خصوص اصلاحات در سوریه موافقم گفت: اصلاحات در این کشور با تانک و آر.پی.جی انجام نمی‌شود و باید به دنبال راه حل دموکراتیک باشیم که نقش مردم پررنگ باشد.

رایزنی با مالکی

رییس مجلس سپس با نوری المالکی نخست وزیر عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد. لاریجانی و مالکی در این دیدار ضمن تاکید بر گسترش روابط دوجانبه تهران و بغداد در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی، بر صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

دیدار با مراجع تقلید

لاریجانی عصر سه‌شنبه نیز در نجف با مراجع تقلید مقیم این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدار با آیت‌الله العظمی سیستانی و گفت‌وگو در خصوص مسائل عراق و منطقه مهم‌ترین این دیدارها بود. رییس مجلس همچنین ضمن حضور بر سر مزار آیت‌الله قرشی با آیات عظام بشیر نجفی و محمد سعید حکیم دیدار و درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به عراق، علی لاریجانی در نخستین روز از سفر سه روزه به عراق در ادامه دیدار با آیات عظام در نجف اشرف با آیت‌الله حکیم و آیت‌الله نجفی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر قریب‌الوقوع به هند

در همین حال، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند از سفر هفته آینده (۱۳ و ۱۴ آذر ماه) رییس مجلس به هند خبر داد. محمدمهدی نبی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: علی لاریجانی به دعوت رییس مجلس هند به این کشور سفر می‌کند.