انگیزه کشت کم می‌شود

مهرداد گودرزوند‌چگینی، نماینده رودبار و نایب‌رئیس اول کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات در مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به وضعیت برنج‌کاران در کشور گفت: نزدیک به ۳۰۰‌هزار تن برنج در شالی‌کوبی‌‌‌ها و انبارها وجود دارد. دولت باید امنیت غذایی را فراهم کند و برنج یکی از غذاهای اصلی مردم ایران است. در همه جای دنیا زمانی‌که بحث امنیت غذایی مطرح است دولت هزینه می‌کند و محصولات را از کشاورزان می‌خرد تا آنها به ادامه راه تشویق شوند و به اقتصاد کشور کمک کنند. او ادامه داد: اما وقتی‌که همزمان با برداشت برنج در کشور، واردات انجام می‌شود، این موضوع موجب می‌شود که برنج روی دست کشاورز بماند و مشکلات زیادی را برای این قشر ایجاد می‌کند.

در این شرایط دلال‌‌‌ها برنج را با قیمت ارزان می‌‌‌خرند و در زمانی‌که برنج در بازار نیست و تقاضا بالا می‌رود، برنج را با قیمت بالا می‌فروشند. نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تاکید کرد: برنج در انبارها وجود دارد و در حال حاضر دولت اعلام کرده تنها دو نوع برنج را از کشاورزان می‌‌‌خرد. این در حالی است که چند نوع برنج در گیلان وجود دارد که در انبارها باقی مانده است. دولت باید دامنه خرید برنج را گسترش دهد و خرید را هم تضمین کند. در این شرایط انگیزه کشت برنج روز‌به‌روز کم می‌شود چون کار سخت و پر‌دردسری است و نیاز به حمایت دارد. اگر برنج کشاورزان در فصل خود به فروش نرود قطعا مشکلاتی را برای برنج‌کاران به وجود می‌آورد. گودرزوند خاطرنشان کرد: پر بودن انبارهای برنج و واردات این محصول باعث شده تا قیمت برنج کاهش پیدا کند. دولت باید یک نقطه تعادل پیدا کند. ما موافق نیستیم که برنج به قیمت بالا به دست مردم برسد اما باید زحمات کشاورزان دیده شود.

همچنین محمد‌جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص میزان واردات برنج گفت: یک میلیون و ۷۰۰‌هزار تن واردات برنج داشتیم. قیمت برنج تولید داخل هم پایین آمده و مشتری چندانی ندارد. رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان نیز گفت: هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان حضور پیدا کرد و در جلسه‌ای که با او داشتیم قرار شد تعاونی‌‌‌های روستایی جهاد کشاورزی یکسری از برنج‌‌‌ها را خریداری کنند. بر اساس اظهارات وی، دولت ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید برنج از کشاورزان اختصاص داده است. او افزود: اکنون برنج کشاورزان از سال قبل مانده و برنج سال جدید در حال عرضه در بازار است بنابراین دولت باید فکری به حال کشاورزان کند.