ژورنال گفت که مقامات اوکراینی و غربی امیدوارند که این تلاش‌‌‌ها بتواند در اجلاس صلح اواخر امسال به اوج خود برسد؛ جایی که رهبران جهانی اصول مشترک برای حل و فصل جنگ را امضا کنند. یرماک در تلگرام نوشت: «گفت‌‌‌وگو درباره فرمول صلح اوکراین انجام خواهد شد که شامل ۱۰ نکته اساسی است که اجرای آن نه‌تنها صلح را برای اوکراین تضمین می‌کند، بلکه مکانیزم‌‌‌هایی را برای مقابله با درگیری‌‌‌های آینده در جهان ایجاد می‌کند.» پیش از این، اوکراین فرمول ۱۰ ماده‌‌‌ای صلح را شامل احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج نیروهای روسی، آزادی همه زندانیان، دادگاهی برای مسوولان حمله و تضمین امنیت اوکراین تجویز کرده بود. یرماک گفت: «ما عمیقا متقاعد شده‌‌‌ایم که طرح صلح اوکراین باید به‌‌‌عنوان مبنایی در نظر گرفته شود، زیرا جنگ در سرزمین ما در حال وقوع است.»

او گفت که اوکراین این ۱۰ بند را «به صورت فردی و گروهی با نمایندگان بیش از ۵۰ کشور، تقریبا هفتگی مورد بحث قرار می‌دهد.» وی افزود: «این نشست در عربستان سعودی پس از گردهمایی مقامات ارشد در کپنهاگ پایتخت دانمارک در اواخر ژوئن انجام می‌شود. کشورهایی که در نشست اولیه شرکت کردند شامل برزیل، هند، ترکیه و آفریقای جنوبی بودند.» بر اساس گزارش ژورنال، ۳۰ کشور دعوت‌‌‌ شده برای نشست جده ازجمله شامل شیلی، مصر، اتحادیه اروپا، اندونزی، مکزیک، لهستان، بریتانیا، ایالات متحده و زامبیا هستند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسیه دعوت نشده است. به نقل از یک مقام ناشناس، آسوشیتدپرس گزارش داد که انتظار می‌رود یک مقام بلندپایه از دولت جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهوری آمریکا نیز در این مراسم شرکت کند.

هیچ اظهارنظر فوری از سوی عربستان سعودی منتشر نشده است. نشست برنامه‌‌‌ریزی شده در آنجا به دنبال بازدید زلنسکی از نشست سران اتحادیه عرب در جده در ماه مه برای تحت فشار قرار دادن این کشورها برای حمایت از کی‌‌‌یف صورت می‌گیرد. از زمانی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ جنگ تمام‌عیار علیه اوکراین را آغاز کرد، کشورهای عربی عمدتا تا حدی به خاطر روابط نظامی و اقتصادی خود با مسکو بی‌‌‌طرف مانده‌‌‌اند. عربستان سعودی همچنین روابط نزدیکی با روسیه به عنوان بخشی از گروه اوپک‌پلاس حفظ کرده است. اما میزبانی از چنین مذاکراتی به ارتقای شهرت محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی کمک می‌کند که به دنبال تنش‌‌‌زدایی با ایران و فشار برای صلح در جنگ چند ساله پادشاهی در یمن بوده است. برای اوکراین، گفت‌وگوها همزمان با تلاش‌‌‌های این کشور برای تقویت وضعیت امنیتی خود است.

یرماک همچنین روز یکشنبه گفت که اوکراین هفته آینده مذاکراتی را با ایالات متحده در مورد توافق دوجانبه در مورد تضمین‌‌‌های امنیتی آغاز خواهد کرد. او گفت که این گفت‌وگوها از بیانیه رهبران گروه ۷ در اوایل ماه جاری نشأت می‌گیرد که بر تقویت ارتش اوکراین تاکید دارد. یرماک گفت که اوکراین به دنبال «تعهدات خاص و بلندمدتی است که توانایی آن برای پیروزی در حال حاضر و جلوگیری از حمله روسیه در آینده را تضمین کند.» با این حال مقامات آمریکایی این مذاکرات را تایید نکرده بودند. در همین حال، طرح‌‌‌های صلح دیگری در بحبوحه جنگ مطرح شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌‌جمهوری روسیه، در آخر هفته نشست‌‌‌های خود را در سن‌‌‌پترزبورگ با رهبران آفریقایی درباره طرح پیشنهادی خود به پایان رساند. چین و پاپ فرانسیس نیز جداگانه طرح‌‌‌هایی ارائه کرده‌‌‌اند. هیچ جزئیاتی از این طرح‌‌‌ها منتشر نشده است.