چرا بن‌سلمان 90 دقیقه با امیرعبداللهیان مذاکره کرد؟

دیدگاه این اندیشکده مطرح سعودی که ژوئیه ۲۰۰۰ توسط عبدالعزیز صقر، تحلیلگر عربستانی تاسیس شده است، درخصوص این رویداد مبتنی بر چند گزاره است. در این تحلیل آمده است: توییت‌‌‌ حسین امیرعبداللهیان درخصوص دیدار با ولیعهد، کافی است تا چشم‌‌‌انداز پادشاهی برای ازسرگیری روابط با ایران و آینده این روابط آشکار شود. این توییت شامل سه اطلاعات بسیار مهم به شرح زیر بود:

۱.جلسه ۹۰ دقیقه به طول انجامید.

۲. گفت‌وگو صریح، شفاف، مفید و پربار بود.

۳.توافق بر سر امنیت و توسعه برای همه در منطقه.

این سه اطلاعات، همان‌طور که در توییت وزیر خارجه ایران ذکر شده است، برای کسانی که از دیدگاه عربستان درخصوص آینده روابط ایران و پادشاهی متعجب هستند، یک معنا و پاسخ دارد.

۱)مدت زمان این دیدار در رویه دیپلماتیک غیرعادی است. در هیچ کشوری مرسوم نیست که یکی از ارکان رهبری یک ساعت و نیم برای گفت‌وگو با یک وزیر امور خارجه وقت بگذارد. ولیعهد به عنوان دومین رکن رهبری عربستان سعودی این قاعده را زیر پا گذاشت و به وزیر فرصت داد تا گفت‌وگو از عبارات معمول و از آرزوها برای آینده روابط فراتر رود.

۲) ولیعهد در این دیدار فرصتی یافت تا به وزیر امور خارجه و رهبری ایران که وزیر گزارشی از این دیدار را به ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ارائه خواهد داد، در مورد نقطه شروع و موتور سیاست خارجی فعلی عربستان در قبال منطقه و جهان اطلاع دهد. این موتور تضمین موفقیت چشم‌انداز پادشاهی ۲۰۳۰ از طریق ایجاد یک محیط منطقه‌ای و بین‌المللی پویا و باثبات است.

۳) عبارت «امنیت و توسعه برای همه» از سوی امیرعبداللهیان بسیار مهم است، زیرا ماهیت گفت‌وگوی ولیعهد با وزیر را آشکار می‌کند. هرکسی که از زمان انقلاب گفتمان سیاست خارجی ایران را بخواند متوجه این عبارت نخواهد شد. گفتمانی که جوهره آن امنیت، افزایش توان نظامی و ائتلاف برای مقابله با استکبار و دفاع از حقوق مظلوم بوده است.

۴)دیدار وزیر امور خارجه ایران با ولیعهد فرصتی برای آشنایی ایشان با دیدگاه جدید عربستان بود که نشان‌دهنده یک تغییر پارادایم فکری است... از مدت زمان این دیدار چنین برمی‌آید که محمد بن‌سلمان مشتاق این دیدار بودند.