رئیسی با زیر سوال بردن جایگاه و کارکرد شورای امنیت سازمان ملل در برقراری و حفظ امنیت و صلح در جهان تصریح کرد: «وقتی آمریکا هم با ارسال تجهیزات و تسلیحات به رژیم صهیونیستی در جنایات او علیه مردم بی‌دفاع غزه شریک می‌شود و هم از صدور قطعنامه محکومیت این جنایات در شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری می‌کند، دیگر امیدی به نقش‌آفرینی این شورا در حفظ صلح جهانی نیست.»  پاندوز نیز در این دیدار با بیان اینکه عضویت ایران در بریکس مورد اجماع همه کشورهای عضو بود، تاکید کرد: «ایران می‌تواند نقش موثری در ارتقای جایگاه بریکس و تلاش مشترک کشورها برای پیشرفت عادلانه داشته باشد.»

پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به ریاست وزرای خارجه دو کشور ۱۹ مرداد ماه در پرتوریا برگزار و امیرعبداللهیان در سفر به این کشور با شرکت در نشست کمیسیون مشترک و دیدار با همتای خود با رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی هم ملاقات کرد. همکاری‌های دوجانبه،  بریکس و جنگ غزه سه محور اصلی نشست خبری دو وزیر بود. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری ضمن خیرمقدم به خانم ناندی پاندور همتای خود گفت: موضوعات دوجانبه و بین‌المللی را در دستورکار داشتیم،  اخیرا نشست کمیسیون مشترک دو کشور با حضور وزرای خارجه در پرتوریا برگزار شد و نتایج این نشست را در جلسه کنونی بررسی کردیم. امیرعبداللهیان گفت: در دستورکار مشترک ما سفرهای مختلف مقامات دو کشور را در حوزه‌‌‌های متنوع در دستورکار داریم. هیات‌‌‌هایی در هفته‌‌‌های آینده از آفریقای جنوبی به ایران سفر می‌‌‌کنند.

در سال‌جاری شمسی سفر رئیس‌جمهور ایران به دعوت رسمی رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی انجام خواهد شد و در جریان این سفر آخرین توافقات و اسناد تهیه‌شده توسط وزارت خارجه و سایر وزارتخانه‌‌‌های ذی‌ربط به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید. قرار است سیدابراهیم رئیسی در آبان ماه سفر دوجانبه رسمی به آفریقای جنوبی داشته باشد. رئیس‌جمهور در شهریور ماه نیز برای شرکت در نشست سران بریکس به ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی سفر کرد. وزیر خارجه ایران در ادامه نشست خبری افزود: علاوه بر موضوعات دوجانبه درباره وضعیت منطقه و تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بحث و تبادل نظر داشتیم. از مواضع قوی دولت و مردم آفریقای جنوبی در حمایت از فلسطین و مقابله با آپارتاید علیه ملت فلسطین صمیمانه تشکر می‌‌‌کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: مایلم از این تریبون با صدای بلند اعلام کنم که امروز منطقه مانند بشکه باروت است و هرگونه محاسبه غلط در ادامه این جنگ‌افروزی،  نسل‌کشی و قتل عام و کوچاندن اجباری ساکنان غزه و کرانه می‌تواند پیامد‌‌‌های سنگین در منطقه و علیه منافع جنگ‌افروزان در منطقه به همراه داشته باشد. امیرعبداللهیان تصریح کرد: مایلم به آمریکا و عامل نیابتی‌اش رژیم جعلی اسرائیل هشدار بدهم که اگر فورا جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در غزه را متوقف نکنند،  هر احتمالی در هر لحظه‌‌‌ای وجود دارد و منطقه از کنترل خارج خواهد شد و دود آن به چشم جنگ‌افروزان و مسببان آن خواهد رفت.