قهرمانپور در گفت‌‌‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به این پرسش که عملیات طوفان الاقصی چه ویژگی داشت که مقامات رژیم صهیونیستی را اینقدر عصبانی کرده است، گفت: «اول اینکه این عملیات و نتایج آن، به احساس امنیتی که کابینه اسرائیل در سال‌های گذشته بر آن تاکید می‌‌‌کرد لطمه شدید زد و این احساس امنیت مخصوصا درباره شهرک‌‌‌های یهودی‌‌‌نشین بسیار متزلزل شد.»

وی ادامه داد:« دوم، برخی از کسانی که وارد شهرک‌‌‌ها می‌‌‌شوند که عموما یهودی‌‌‌های افراطی هستند و برای خود ماموریت مذهبی قائل هستند، از اروپا می‌آیند و این را ثواب می‌‌‌دانند و اینها اغلب متحدان سیاسی نتانیاهو بودند. از این رو حمله حماس به این شهرک‌‌‌ها باعث شد جامعه یهودی اسرائیل احساس خطر کنند و با توجه به اینکه اینها جمعیت‌‌‌ و نفوذشان در اسرائیل افزایش یافته است، فشار زیادی به کابینه می‌‌‌آورند که واکنش جدی داشته باشد.» قهرمانپور تاکید کرد: «سوم، اینکه فیلم‌‌‌هایی که در شبکه‌های مجازی منتشر شد از دستگیری و اسارت نظامی‌‌‌های اسرائیلی، باعث شد هیمنه امنیتی و سیاسی اسرائیل فرو بریزد.»به گفته این پژوهشگر، اسرائیل از جنگ یوم کیپور روی این مساله کار کرده که امنیتش خدشه‌‌‌ناپذیر است و قدرت نظامی‌‌‌اش قدرت برتر در میان همه کشورهای منطقه است.

آنها در این سال‌ها روی مدرنیزاسیون نظامی و تجهیزات‌‌‌شان در مرز لبنان و غزه تاکید داشتند و منفجر کردن تانک‌‌‌ها این هیمنه و تصویری که اسرائیل ساخته شده بود را از بین برد. این شرایط همچنین چهره امنیتی اسرائیل را در بین اعراب که خود را قدرتمند نشان می‌داد از بین برد.این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: «چهارمین دلیلی که موجب شده تا اسرائیل واکنش‌‌‌های عصبی و شدیدی نسبت به حملات حماس داشته باشد این است که این حملات موجب تضعیف قدرت بازدارندگی اسرائیل در برابر حزب‌‌‌الله و سایر مخالفان اسرائیل شد. اسرائیل، حزب‌‌‌الله را تهدید عمده در نظر می‌‌‌گرفت و عمده تدارکاتش در برابر آن بود و حماس را تهدید جدی نمی‌‌‌دید، اما با این اقدام نشان داد اسرائیل باید به فکر حماس هم باشد و این یک نقطه ضعف برای استراتژی نظامی اسرائیل است و باید در سیاست امنیتی خودش تجدیدنظر جدی کند؛ علاوه اینکه ناکامی اطلاعاتی و اختلافات داخلی هم در بروز شرایط فعلی در میان مقامات اسرائیلی دخیل است.»

قهرمانپور با بیان اینکه دلایل فوق موجب شکسته شدن امنیت هستی‌شناختی شهروندان یهودی شده است، گفت: «اساس پایه‌‌‌گذاری صهیونیسم این بود که یهودی‌‌‌ها در کشورهایی که ساکن هستند، امنیت ندارند و برای تامین آن باید جایی داشته باشند که در آن امنیت داشته باشند اما فلسفه بنیادین تاسیس دولت یهود با حملات اخیر حماس از بین رفته است. از سال ۱۹۴۸ اسرائیل تقریبا در همه جنگ‌‌‌ها پیروز شده است، مهم‌ترین غافلگیری آنها در جنگ یوم کیپور بود که آن هم در سه چهار روز توانست حمله را دفع کند و پیروز شود. این حد از غافلگیری با حمله طوفان الاقصی بی‌‌‌سابقه بوده است و نهادهای امنیتی این رژیم تاکنون این‌قدر تحقیر و تهدید نشده بودند. در ۷۵ سال اخیر برای اولین بار است که اسرائیل احساس تهدید هستی‌شناختی می‌کند و موجودیتش را در خطر می‌‌‌بیند. اینکه نتانیاهو روز شنبه اعلام کرد این جنگ، دومین جنگ استقلال است، ناظر به همین مساله است.»