از نظر سرلشکر سلامی، عملیات حماس یکی از استثنایی‌ترین شکست‌هایی بوده که اسرائیل متحمل شده است. وی هشدار داد: «اسرائیل با این تصور که جهان اسلام به تماشای تخریب بخشی از جهان اسلام می‌نشیند، اشتباه خواهد کرد.» با این حال، فرمانده سپاه پاسداران از صحبت در مورد هرگونه درگیری مستقیم ایران خودداری کرد و خط رسمی تهران از شروع جنگ را دنبال کرد. از آغاز تشدید درگیری، دیپلمات‌‌‌ها و ژنرال‌‌‌های ایرانی هشدار داده‌‌‌اند که اگر اسرائیل حمله زمینی به غزه را آغاز کند، جبهه مقاومت وارد عمل خواهد شد. این اظهارات در روزهای اخیر به‌ویژه به سمت ایالات متحده به عنوان همدست در بمباران غزه تغییر جهت داده و با مجموعه‌‌‌ای از حملات به پایگاه‌‌‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق همراه شده است.

تهران با به کارگیری این نایبان، در عین پیشبرد اهداف منطقه‌ای، به دنبال محافظت از خود در برابر کنش احتمالی بوده است. به نظر می‌رسد این حملات در چارچوب محدودیت‌های خاصی عمل می‌کنند، به عنوان پیامی مبنی بر این واقعیت که اگر ایالات متحده نتواند اسرائیل را از حمله به غزه منصرف کند، این گروه‌‌‌های نیابتی می‌توانند محاسبات را پیچیده کنند. احتیاط در مقاطع حساس گذشته در اتاق‌های وضعیت ایران حاکم بوده است. با پایبندی به این رویکرد، تهران، توانسته است از جنگ‌‌‌ها جلوگیری کند. از مذاکرات منجر به برجام تا زمانی که ایالات متحده در ژانویه ۲۰۲۰ ژنرال ارشد ایرانی را ترور کرد، تهران عدم‌جنگ مستقیم را برگزید و فقط اجازه حملات موشکی محدود به پایگاه عین الاسد در عراق را داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که به ایران هشدار داده است که اگر تهران به حملات علیه نیروهای آمریکایی ادامه دهد، باید آماده باشد. ایران این پیام را تایید، اما محتوای آن را تکذیب کرد. محمد جمشیدی، معاون سیاسی رئیس‌جمهور اعلام کرد: اگر بایدن فکر می‌کند که به ایران هشدار داده، باید از تیمش بخواهد که متن پیام‌ها را به او نشان دهند.در اظهاراتی که از تهران می‌‌‌آیند، نگرانی در مورد تهدید وجودی برای گروه‌هایی که دهه‌‌‌ها جمهوری اسلامی برای پیشبرد نفوذ خود در منطقه پرورش داده، پنهان است. حملات حماس از سوی جمهوری اسلامی به عنوان «دستاوردهای استراتژیک» مورد استقبال قرار گرفته است.

این عملیات مرگبار پس از زنجیره‌ای از خرابکاری‌ها و ترورهای هسته‌ای در داخل خاک ایران که توسط اسرائیل صورت گرفته، «نقطه عطفی» در خصومت عمیق تهران با تل‌آویو بوده است.در مقابل، تشدید درگیری به این معنی است که حزب‌‌‌الله لبنان، حوثی‌‌‌های یمن و گروه‌‌‌های شبه‌‌‌نظامی کوچک‌تر اما متنوع در عراق و سوریه باید به کارزار کشیده شوند. هر گونه رویارویی می‌تواند ضرباتی به نیروهای نیابتی ایران وارد کند که در لحظه‌ای که تهران «پیروزی مطلق» را جشن می‌گیرد، سودی نخواهد داشت. بنابراین جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا وضعیت فعلی را بدون وارد شدن به جنگ مستقیم با دشمن قسم‌خورده خود، حفظ کند.