طوقا نصیرات مدیر استراتژی، فعال در موسسه رفیق حریری و برنامه‌های خاورمیانه نیز از زاویه‌ای دیگر تحولات را رصد کرده و روزهای تاریکی را برای منطقه پیش‌بینی می‌کند، به گفته او، اسرائیل و متحدان غربی‌اش همچنان به دنبال راه‌حل‌های نظامی برای درگیری چند دهه‌ای هستند؛ درگیری که راه‌حلش رسیدگی به نارضایتی‌های مشروع فلسطینی‌ها و فریاد آنها برای پایان دادن به اشغالگری است.رهبران اسرائیل در مورد درز جزئیات عملیات زمینی نگران بودند، زیرا ارتباطات با غزه قطع شده است. در همین راستا الکس پلیتزاس، عضو ارشد مرکز برنامه‌های خاورمیانه مدعی است که عملیات جست‌وجو و محاصره ادامه دارد؛ عملیاتی که در چارچوبش نظامیان اسرائیلی ساختمان به ساختمان به دنبال از بین بردن قابلیت‌های نظامی حماس از جمله فرماندهی و کنترل، انبارهای سلاح، رهبران کلیدی و جنگجویان این گروه در غزه هستند.

در جریان این درگیری تاکنون هزاران نفر کشته، صدها‌هزار آواره و نزدیک به نیمی از خانه‌‌‌های غزه آسیب دیده یا ویران شده است. طوقا می‌‌‌گوید: آنچه شاهد هستیم، بزرگ‌ترین فاجعه انسانی را رقم خواهد زد، به گفته او نیز حمله‌های اخیر اسرائیل یادآور نکبتی است که صدها‌هزار فلسطینی را در سال ۱۹۴۸ آواره کرد.به باور طوقا، این فاجعه در درازمدت اسرائیل را امن نخواهد کرد. آنچه باقی می‌ماند «نسل تازه آسیب دیده از جوانان [فلسطینی] خواهد بود؛ هیچ یک از آنها در زمان انتخاب حماس [در سال ۲۰۰۶] به دنیا نیامده‌ بودند، یا در سن رای دادن نبودند - اما مصمم به تحقق رویای والدین خود هستند. جاناتان هم پیش‌بینی می‌کند که این کارزار «هفته‌‌‌ها یا احتمالا ماه‌‌‌ها» طول می‌‌‌کشد، اما وقتی پایان یافت، باید به این سوال استراتژیک‌‌‌تر پاسخ داده شود: اکنون چه کسی مسوول غزه است؟ به باور جاناتان، مقامات ایالات متحده احتمالا در پشت پرده فشار می‌‌‌آورند که اسرائیل فقط «عملیات زمینی هدفمند و کوچک‌تر» را برای محدود کردن کشته‌شدن غیرنظامیان انجام دهد.

ایالات متحده در حال ارزیابی این مهم است که تلاش‌‌‌های بازدارنده‌اش در منطقه، موجب محدود شدن درگیری و مانع از گسترش آن فراتر از اسرائیل و غزه خواهد شد یا نه، این همان هدف مشترک کشورهای اروپایی و خاورمیانه است.اما فرآیند جنگ در جهت نگران‌کننده‌ای قرار دارد. ایالات متحده روز جمعه در پاسخ به حملات به پایگاه‌های نظامی‌اش در منطقه، به سایت‌های گروه‌های حامی ایران در سوریه حمله کرد. به ادعای جاناتان «حملات تلافی جویانه میان اسرائیل و حزب‌‌‌الله، این پتانسیل را دارد که مارپیچ تنش‌‌‌آمیز ناخواسته‌ای را رقم بزند که منجر به جنگی تمام عیار در شمال اسرائیل شود.» الکس نیز مدعی است که اگر حماس از نظر عملکردی تضعیف شود، حزب‌الله سکوت نخواهد کرد. به باور الکس «وضعیت به سان انبار باروت ناپایدار است.»