«به افق فلسطین» در این مدت میزبان چهره‌هایی همچون عباس عراقچی، علی لاریجانی، محمد قوچانی، سعید لیلاز، محسن هاشمی، محمد عطریان‌فر و آذری‌جهرمی برای گفت‌وگو در مورد بحران غزه بود. رویه‌ای که البته یک بار دیگر نیز همزمان با حوادث سال گذشته در صدا‌وسیما شاهد بودیم، اما آن هم پس از مدتی که تلاش داشت با دعوت از چهره‌هایی که اصولا کمتر در صداو‌سیما به آنها تریبونی برای سخن گفتن با مردم و اظهارنظر داده می‌شود، به ریشه‌یابی حوادث ۱۴۰۱بپردازد، پایان یافت‌. برنامه‌هایی که بسیاری ساختن آنها را تلاشی در راستای سیاست وحدت بخشی درجامعه می‌دانند و توقف آن را تلاش جریانی مخالف رویه وحدت تلقی می‌کنند‌.

گمانه‌ها در مورد تغییر کادر برنامه‌ساز

در این میان موضوع برنامه «به افق فلسطین» شاید متفاوت از برنامه‌هایی از این دست باشد. این برنامه از ۲۴مهرماه روی آنتن شبکه افق رفت‌. از همان ابتدا گفته می‌شد که این برنامه از سوی سازمان سینمایی اوج ساخته شده و ظاهرا برخی از مدیران صداوسیما نیز چندان موافق برنامه‌ای با ترکیب تعریف شده برای این برنامه نیستند. حتی همان زمان برخی شنیده‌ها حاکی از آن بود که فشارهای زیادی ‌روی عوامل ساخت این برنامه و حتی مدیران شبکه افق به واسطه چینش و ترکیب ‌میهمانان دعوت شده به برنامه «به افق فلسطین» است.

فشارهایی که به نظر می‌رسد پس از دعوت از محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و سخنان وی در مورد فیلترینگ بالا گرفت. در این میان برخی تعطیلی برنامه فوق را به جنجال اخیر سخنان منصوره معصومی‌اصل که در یکی از برنامه‌های صدا‌وسیماکه به صراحت از دعوت منتقدان دولت به «به افق فلسطین» انتقاد و اعلام کرده بود: «این مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست» مرتبط می‌دانند. فعالان فضای مجازی معتقدند موج به راه افتاده در انتقاد از بیان این سخنان در رسانه ملی از سوی حتی بخشی از جریان اصولگرا که منتقد پروژه خالص‌سازی هستند، سرانجام صداوسیما را به سمت خالص‌سازی برنامه‌هایش سوق داده است. همان خواسته‌ای که ازسوی معصومی‌اصل‌ها و طرفداران این نظریه دنبال می‌شود‌.

اما این شنیده‌ها تنها بخشی از روایاتی است که این روزها شنیده می‌شود. براساس گمانه‌های دیگر یکی از دلایل تعطیلی برنامه «به افق فلسطین» بروز اختلاف میان مدیران برنامه‌ساز اوج و شبکه افق است که در نهایت منجر به تغییر تیم تولید برنامه به افق فلسطین شد. همچنان‌که شنبه شب مهدی عرفاتی، سردبیر این برنامه در توییتر خود نوشت: «مدیریت شبکه افق تصمیم گرفت برنامه «به افق فلسطین» از شنبه ۲۰ آبان ماه با گروه دیگری ادامه پیدا کند. تیم طراح و تهیه برنامه در سازمان اوج به این تصمیم احترام می‌گذارد.»

به باور طرفداران این گمانه، اختلاف میان سازمان اوج و شبکه افق، از همان ابتدا حتی بر سر انتخاب دو مجری انتخابی برنامه به افق فلسطین صورت گرفته بود، همچنان‌که سیدحسین حسینی نماینده مدیریت شبکه افق در ترکیب عوامل این برنامه بود و المیرا شریفی‌مقدم انتخاب سازمان اوج. از همین‌رو پس از درگیری لفظی میان حسینی با آذری‌جهرمی در این برنامه او از برنامه حذف شد و شریفی‌مقدم اجرای برنامه را برعهده گرفت و از شنبه شب حسینی به قاب این برنامه بازگشت و شریفی‌مقدم از برنامه حذف شد‌. تغییری که آن را نشانه گرفتن برنامه از دست سازمان اوج می‌دانند.

دراین میان با توجه به برخی گمانه‌ها مبنی بر مخالفت مدیران ارشد صدا‌وسیما با ساخت این برنامه، سه شب پیش پیمان جبلی رئیس صداوسیما به برنامه «به افق فلسطین» رفت؛ تا بنا بر برخی روایت‌ها به نوعی حمایت خود را از این برنامه اعلام کند، اما گویا این حضور هم نتوانسته فشارهای وارده به برنامه‌سازان به افق فلسطین را کم کند و زور مخالفان برنامه به مدیران ارشد صداوسیما از جمله مدیر شبکه افق چربیده و منجربه کنار گذاشته شدن تیم تولید این برنامه موفق از سوی مدیریت شبکه افق شده است.

واکنش‌ها به توقف برنامه

اما تعطیلی برنامه «به افق فلسطین» با واکنش‌های بسیاری از هر دو جریان سیاسی کشور روبه‌رو شده است. از جمله سید‌محمود رضوی، مشاور محمدباقر قالیباف که در واکنش به تغییر سازندگان برنامه «به افق فلسطین» در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یکبار به عزیزی عرض کردم آن‌طرف در حداقل اشتراکات با هم اتحاد و کار می‌کنند اما این طرف این‌قدر درگیر خالص‌سازی می‌شوند که در اشتراک حداکثری یکدیگر را تحمل نمی‌کنند! این غم بزرگی است که بگویند؛ شبکه وابسته به یک نهاد انقلابی، سازمان برنامه‌ساز همان نهاد را تحمل نکرد!»

محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر پیشین ارتباطات نیز در واکنش به اخراج تیم سازنده برنامه به افق فلسطین از شبکه افق در کانال تلگرامی خود نوشت: به سهم خودم از آقایان احسان محمد‌حسنی، مهدی عرفاتی و محمدرضا شهیدی‌فرد در برنامه‌ «به افق فلسطین» تشکر و قدردانی می‌کنم. نیت پاک و صادقانه، غیرت دینی و عزم راسخ برای حمایت از مردم فلسطین، در تک تک اعضای این برنامه موج می‌زد. ظاهرا موج خالص‌سازی به ساحلِ خالص‌ترین شبکه‌ صداوسیما هم رسید! محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در واکنشی دیگر نوشت: برنامه به افق فلسطین هم قطع شد. باز هم‌ معلوم‌ شد که مملکت به صورت خالص مال آن جور حزب‌اللهی است که خانمه می‌گفت.

روزنامه اصولگرای فرهیختگان هم درمطلبی با اشاره به توقف برنامه «به افق فلسطین» نوشت: مطابق شنیده‌های «فرهیختگان» برنامه که با ایده تیم اوج بالا آمده بود و سعی می‌کرد از زاویه متفاوت درباره وقایع و تحولات در سرزمین‌های اشغالی صحبت کند از ظهر امروز از برنامه حذف شدند. درحالی که تلویزیون در سال‌های اخیر با بحران مخاطب مواجه شده و منابع رسانه‌ای در بحران‌های سیاسی به بیرون از مرزها منتقل شده است، ساختن برنامه‌هایی مثل «به افق فلسطین» که مخاطب را در حد قابل قبولی جذب کرده بود، برای آنتن حیاتی بود که با تصمیم عجیب مدیران سرنوشت این برنامه هم نامشخص شد. البته توقف برنامه با استقبال دیگرانی چون حمید رسایی روبه‌رو شد همچنان‌که او در شبکه ایکس نوشت: تیم قبلی «به افق فلسطین» دنبال حضور روحانی و ظریف روی آنتن بود تا از آرمان فلسطین دفاع کنند؛ ملت را چی فرض کرده بودند؟ چنین نگاه غلطی نباید تغییر می‌کرد؟

پاسخ صداو‌سیما به منتقدان

در پاسخ به این انتقادها بود که روز گذشته پیمان جبلی، رئیس صداوسیما درباره «برنامه به افق فلسطین» و حواشی که ایجاد شده با بیان اینکه دوستان در حال بررسی‌اند، گفت: ما استقبال می‌کنیم از هرگونه خلاقیت، نوآوری و برنامه‌هایی که با هدف تبیین دقیق و روش به‌روز شده آرمان‌های انقلاب اسلامی و در رأس آنها یکی از مهم‌ترین‌های آن که فلسطین باشد روی آنتن بیاید. به گزارش انتخاب، وی افزود: در مورد همکاری با عناصر، افراد و موسسات فعال در حوزه رسانه هم از روز اول گفتم و باز هم تکرار می‌کنم و این یک شعار نیست، بلکه یک نیاز است. روابط عمومی شبکه افق سیما نیز درمورد توقف برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، در توضیحی تصریح کرد: شبکه افق تاکید می‌کند که این «تغییر ناخواسته تیم تولید» بر خلاف میل و اراده و خواست سازمان و شبکه افق بوده و در عین حال به آن احترام می‌گذارد و از همه عوامل این تیم تشکر و قدردانی می‌نماید.

اگرچه حق گلایه دوستانه به این عزیزان را نیز برای خود محفوظ می‌داند که در شرایط سختی که بر مردم مظلوم غزه می‌گذرد و حماسه‌آفرینی جانانه جوانان مقاومت عرصه را بر رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی تنگ کرده توقف تولید این برنامه اقدام مناسبی نبود و لازم است همواره مصالح کلان و راهبردی بر تصمیمات و مصالح خرد غالب باشد. این توضیح تاکید کرده است که شبکه افق برای ادامه تولید این برنامه از تیمی جدید و حرفه‌ای بهره خواهد برد. اما برنامه به افق فلسطین که به تهیه‌کنندگی محمدرضا شهیدی‌فر و ایده‌پردازی سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج کمتر از یک ماه ‌میهمان خانه ایرانیان شده بود، درحالی تغییر تیم داده است که پیش از این «دنیای اقتصاد» در مطلبی با تیتر «به ‌افق‌ رواداری» پیش‌بینی کرده بود که این دست از برنامه‌ها تداوم نداشته و پس از مدتی تعطیل خواهند شد‌.