نوری‌قزلجه که خود در فهرست نمایندگانی قرار دارد که صلاحیتش از سوی هیات‌های اجرایی تایید نشده اسـت، دیروز در جلسه علنی مجلس در تذکری با اشاره به تبصره ماده ۶۰ و همچنین ماده ۶۱ قانون انتخابات گفت: در این تبصره آمده که رد صلاحیت‌ها باید مستند به مدارک معتبر باشد؛ اعضا و روسای هیات‌های اجرایی موظفند که مستندات لازم را به افرادی که رد صلاحیت شده‌اند، بدهند تا آنها بتوانند اعتراض کنند و دلایل و مستندات در رد آنها را ارائه دهند. وی افزود: کار اگر بر مبنای قانون باشد، کسی اعتراضی ندارد، اما بسیاری از موارد برخلاف قانون صورت گرفته و تبصره ماده ۶۰ که حدودا ۲ ماه پیش در مجلس تصویب شد نیز رعایت نشده است.

به گزارش خبرگزاری صداو‌سیما، وی افزود: هیات‌های اجرایی و رئیس هیات اجرایی موظف هستند این مستندات را به افراد رد صلاحیت شده بدهند تا آنها بتوانند اعتراض کنند و دلایل خود را بیاورند. هیات‌های اجرایی مهندسی شده‌اند و از طرف ستاد آقای رئیسی گردهم آمده‌اند یا دولت رضایت به این کار دارد، یا توسط هیات‌ها در حال مهندسی شدن است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: شایعه بی‌طرف نبودن دولت به واسطه فعالیت‌های برخی از عوامل دست‌اندرکار در حال تقویت شدن است و موجب دلسردی مردم برای شرکت در انتخابات شده، این اقدامات در سایه سکوت توأم با رضایت آقای رئیس‌جمهور رخ می‌دهد.

باید همه قبول کنیم مصلحت نظام و منافع کشور در تبعیت از منویات مقام معظم رهبری، اجرای قانون و همبستگی خصوصا در انتخابات است. نماینده بستان‌‌آباد گفت: از آقای قالیباف به عنوان ریاست مجلس خواهش می‌کنم به این وضعیت ورود کنید تا مردم‌سالاری دینی که یکی از پایه‌های مهم و اساسی نظام است آسیب نبیند. به دنبال این تذکر بود که رئیس مجلس تاکید کرد: حتما به عنوان مجلس در اجرای قانون، مساله را دنبال می‌کنیم.

پیش از این «دنیای اقتصاد« در گزارشی با عنوان «رایزنی رئیس برای نماینده‌ها» به نقل از علی رضایی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» خبر داده بود که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با وزیر کشور صحبت کرده و ظاهرا به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده که بند مربوط به ورود و دخالت نمایندگان در انتصابات دولتی را مانعی برای تایید صلاحیت‌ها نکنند. چراکه هیات‌های اجرایی با توسل به این بند، تعدادی از نمایندگانی را که حرمت و محبوبیت دارند، رد صلاحیت کرده‌اند.

همزمان با وعده قالیباف، روز گذشته محسن اسلامی، مدیرکل دفتر انتخابات و دبیر ستاد انتخابات کشور در برنامه تلویزیونی صبح‌بخیر ایران گفت: هیات‌های اجرایی اگر برای داوطلبی عدم تایید می‌زنند باید با اعلام مستند و مستدل به دلایل باشد. اینهایی هم که عدم تایید داشتند احتمالا از دستگاه‌های پنج‌گانه نکته‌ای اعلام شده است. چون این مرحله، مرحله نهایی نیست، داوطلبان باید صبر کنند. نمی‌توان گفت این بررسی‌ها نهایی است و آنهایی که عدم تایید یا عدم احراز گرفته‌اند حتما در بررسی نهایی هم نتیجه همین باشد.

احتمال ورود شورای نگهبان به ردصلاحیت‌ها

در کنار تذکر نوری‌قزلجه و قول رئیس مجلس و ازسوی دیگر سخنان مدیر‌کل دفتر انتخابات کشور، نماینده مردم مرودشت نیز از احتمال ورود شورای نگهبان به ماجرای ردصلاحیت‌ها توسط هیات اجرایی خبر داد و گفت: این سطح از رد صلاحیت در هیات اجرایی مسبوق‌به‌سابقه نیست. جلال رشیدی‌کوچی که صلاحیت وی تایید شده است، در گفت‌وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه هیات اجرایی اجازه احراز و عدم احراز ندارد، گفت: هیات اجرایی باید بر اساس مستندات مراجع پنج‌گانه اظهارنظر کند. به عنوان مثال اگر کسی پرونده قضایی در دادگاه داشته باشد و محکوم شده باشد، هیات اجرایی جلسه برگزار می‌کند و شخص را به دلیل محکومیت قطعی‌اش رد می‌کند. اگر مدارکش ناقص باشد آنجا بررسی می‌کنند و می‌گویند نمی‌تواند تایید صلاحیت شود.

رشیدی‌کوچی افزود: در بعضی جاها هیات اجرایی، کار هیات نظارت را انجام داده و احراز صلاحیت کرده و به شخصی که رد صلاحیت شده اعلام کرده‌اند، مراجع چندگانه نظری نسبت به شما نداشته‌اند، ولی ما به این نتیجه رسیدیم که شما در عزل و نصب‌ها دخالت کرده‌اید، در صورتی‌که تشخیص این کار بر عهده هیات اجرایی نیست و برعهده هیات نظارت است که خودش زیرمجموعه شورای نگهبان است. وی تصریح کرد: افرادی که در هیات‌های اجرایی رد شدند عموما نمایندگانی بودند که به برخی عملکردهای دولت انتقاد داشتند و متاسفانه تداخل این اتفاق، این شائبه‌ها را که رد صلاحیت‌ها به دلیل انتقادات از دولت بوده به وجود آورده است.

نماینده مردم مرودشت افزود: جریانی خاص در کشور که عموما افرادی با نگاه‌های تندرو هستند، هدفشان خالص‌سازی است. این موضوع بر کسی پوشیده نیست. وقتی فقط مصاحبه‌ها و تیترهای این جریان خاص و افراد شاخص این جریان در نظر ‌گرفته می‌شود، گویای همین نکته است. به صراحت اعلام می‌کنند مجلس باید از چیزی که در حال حاضر وجود دارد با ما همراه‌تر شود. وی همچنین گفت: هیچ مجلسی مثل مجلس فعلی با دولت همکاری نکرده‌ و نخواهد کرد.

دلیل رد صلاحیت‌ها چه بود‌؟

اما اینکه نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس بنابه چه دلایلی ردصلاحیت شده‌اند چندان روشن نیست. از یکسو محسن اسلامی، مدیرکل دفتر انتخابات و دبیر ستاد انتخابات کشور روز گذشته در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران، عموم عدم احرازصلاحیت‌ها را مربوط به بند جدیدی که لزوم سابقه ۵سال فعالیت اجرایی، آموزشی، پژوهشی یا قضایی را در قانون جدید انتخابات بیان می‌کند دانسته و ازسوی دیگر آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده است بیشتر افرادی که احراز صلاحیت نشده‌اند مدارک خود را در زمان ثبت‌نام به صورت کامل بارگذاری نکرده‌اند. دلیل ردصلاحیت‌ها هرچه هست، به گفته محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور، از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفر داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۱۴ درصد عدم تایید و ۱۴ درصد هم عدم احراز صلاحیت از هیات‌های اجرایی گرفته‌اند. براین اساس صلاحیت ۱۴ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی احراز نشده است و داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید یا احراز نشده، تا ساعت ۱۸ امروز فرصت دارند اعتراض خود را به صورت مستدل ثبت کنند.