مذاکرات غیرمستقیم ایران و غرب

فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه گفت: آخرین وضعیت غزه و تحولات منطقه را در جلسه‌ای که با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه داشتیم مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم. عملیات وحشیانه‌ای که صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه انجام دادند بخش اول صحبت‌ها و مباحث میان اعضای کمیسیون امنیت ملی و وزیر امور خارجه بود. مردم می‌دانند که چه خباثت‌هایی را صهیونیست‌ها انجام دادند. او تاکید کرد: مقاومت کماکان نسبت به مواضع خود‌ ایستادگی می‌کند. با توجه به عملکرد ددمنشانه‌ای که صهیونیست‌ها در رویکرد و استراتژی‌شان دارند تاکنون چند جبهه در مقابل آنها ایجاد شده است. جبهه حزب‌الله، عراق، سوریه و حماس؛ بنابراین این جبهه‌ها شرایط را در آینده نزدیک برای اسرائیلی‌ها سخت خواهند کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: نکته دیگر این است که تلاش‌هایی میان کشورهای اسلامی در حال شکل‌گیری است تا حتما در روابط تجاری و سیاسی با رژیم صهیونیستی تجدید‌نظر کنند. خصوصا در تامین انرژی رژیم صهیونیستی که از سوی برخی کشورهای اسلامی انجام می‌شود و قابل قبول نیست. نباید این‌چنین باشد که از یکسو مسلمانان کشته شوند و یک کشور عربی، نفت و گاز اسرائیلی‌ها را تامین کند. این موارد از مباحثی بود که در جلسه کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه مطرح شد.

مالکی با اشاره به مواضع ایران در خصوص جنگ غزه خاطرنشان کرد: مواضع جمهوری اسلامی بر اساس معیارهایی که وجود دارد، خواهد بود. بر اساس روابطی که ما با فلسطینی‌ها داشتیم و استراتژی که در این خصوص داریم اقدام خواهیم کرد. بیشترین مواضع را جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیلی‌ها در حمایت از حماس داشته است. حتی صحبت‌هایی که رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس سران کشورهای اسلامی داشت شاید تندترین صحبت‌ها در آن اجلاس بود. در این اجلاس حتی از مواضع سیاسی هم عدول شد و در آنجا رئیس‌جمهور اعلام کرد که کشورهای اسلامی فلسطینی‌ها را مسلح کنند.

مواضع ایران کاملا مشخص است و بر همان اساس هم پیش می‌رویم. ما منتظر هستیم تا ببینیم بعد از آتش‌بسی که صورت گرفته شرایط چگونه خواهد بود و ایران این شرایط را رصد می‌کند. او در خصوص اینکه آیا بعد از جنگ غزه، ایران مذاکره با غرب را برای رفع تحریم‌ها دنبال می‌کند‌، گفت: موضوع رفع تحریم و برجام موضوعی است که در جای خود پیگیری می‌شود. ایران همیشه بر مواضع خود محکم ایستاده است. همه حتی کشورهایی مانند عمان که میانجی‌گری می‌کنند هم می‌دانند که توپ در زمین آمریکایی‌ها است. اما با توجه به جنگ غزه دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و غرب بیشتر شده است. چرا که دخالت‌های غربی‌ها در جنگ غزه مشکلات را پیچیده‌تر کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، یادآور شد: البته برجام موضوع جداگانه‌ای است و باید در مسیر خودش دنبال شود، اما سایه سایر تحولات بر برجام می‌افتد. جنگ غزه و کمک آمریکایی‌ها به اسرائیل در برجام سایه انداخته و تاثیرگذار بود. به گفته مالکی، مذاکرات میان ایران و غرب در خصوص برجام و رفع تحریم‌ها به صورت واسطه‌ای صورت می‌گیرد، اما اینکه به صورت رودررو و مستقیم باشد نیازمند گذر زمان است.