این در حالی است که با گذشت چند روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی و شدت گرفتن جنگ بین اسرائیل و فلسطین، جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی فعالی را هم با هدف آتش‌‌‌بس جنگی و هم آزادی اسرایی که نزد حماس هستند آغاز کرد. در این رابطه شاهد بودیم که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران سفرهای چند‌باره و متعددی را به کشورهای منطقه از جمله لبنان، قطر، سوریه، عراق و ترکیه انجام داد. نهم آبان ماه حسین امیرعبداللهیان در جریان سفر به قطر و در پاسخ به همتای تایلندی خود درباره مساعدت ایران برای آزادی اسرای این کشور در غزه، با اشاره به صحبت‌‌‌های خود با مقامات حماس اطمینان خاطر داد به محض اینکه شرایط میدانی فراهم شود، این درخواست مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به آزادسازی شهروندان خارجی اقدام شود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز شنبه شب و در پاسخ به سوال خبرنگار «ایرنا» در این خصوص، گفت:«از هفته اول شروع جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و در پی درخواست مقامات تایلندی از جمله گفت‌‌‌وگوی تلفنی و دیدار وزیر خارجه این کشور با وزیر امور خارجه ایران در دوحه و درخواست مساعدت برای تسهیل آزادسازی اسرای تایلندی، موضوع به طور مشترک مورد پیگیری جمهوری اسلامی ایران و قطر قرار گرفت و فهرست اسامی این اسرا به مقامات حماس داده شد تا موضوع را از جنبه انسان‌دوستانه مورد بررسی و مساعدت قرار دهند.»

وی افزود:  «‌این درخواست مورد توجه مقامات حماس قرار گرفت و با برقراری آتش‌بس موقت از روز شنبه، تعدادی از زندانیان تایلندی آزاد شدند.» برخی از رسانه‌‌‌ها نوشته‌‌‌اند حماس در ابتدا ۱۰ شهروند و سپس چهار شهروند دیگر تایلندی را تحویل نیروهای صلیب سرخ داد. سخنگوی وزارت خارجه تایلند به رویترز گفت:  «ما از ابتدا لیست‌‌‌هایی را در اختیار همه از جمله قطر، مصر و ایران قرار دادیم.» این سخنگو افزود:  «بازیگران مختلف تاثیر متفاوتی بر حماس خواهند داشت.» گروهی از سیاستمداران مسلمان تایلندی در ماه اکتبر به تهران سفر کرده و با مقامات ارشد حماس دیدار کردند. آریپن اوتاراسین یکی از مقامات سیاسی تایلند و رئیس تیم مذاکره‌کننده این کشور گفته که مقامات تایلندی در روز ۲۶ اکتبر (چهارم آبان‌‌‌ماه) به تهران سفر کرده و با نمایندگان حماس دیدار کردند.

وی در ماه نوامبر (آبان ماه) در جمع خبرنگاران در بانکوک اظهار کرد:  «مقامات حماس به ما تاکید کردند که اسرای تایلندی در شرایط مناسبی به سر می‌‌‌برند و در زمان مناسب آزاد خواهند شد.» آریپن اعلام کرده است که گفت‌‌‌وگوهای وی با نمایندگان حماس به تایید وزارت امور خارجه این کشور رسیده و «از طریق روابط ویژه شخصی» بین سیاستمداران مسلمان تایلند و دولت ایران انجام شده است. پارنپری باهیدها نوکارا، وزیر امور خارجه تایلند نیز با مقامات ارشد در قاهره و دوحه درباره آزادی گروگان‌‌‌های تایلندی گفت‌وگو کرد. دولت تایلند می‌‌‌گوید که ۲۰ نفر از اتباع این کشور همچنان نزد حماس هستند. حدود ۳۰۰۰۰ شهروند تایلندی در اسرائیل کار می‌‌‌کنند و یکی از بزرگ‌ترین گروه‌‌‌های کارگران مهاجر را تشکیل می‌‌‌دهند که بسیاری از آنها در عرصه کشاورزی فعال هستند. براساس اعلام وزارت خارجه تایلند، ۳۲ شهروند تایلند در این جنگ کشته و ۱۹ نفر دیگر مجروح شدند.

در حالی که این روزها نام تایلند بیشتر به گوش می‌‌‌رسد، ولی درخواست وساطت ایران، فقط مختص تایلند نبود و در این مدت وزرای خارجه فیلیپین و ژاپن هم در تما‌‌‌س‌‌‌های تلفنی با امیرعبداللهیان خواستار ایفای نقش ایران برای آزادی اسرایشان شده بودند. در همین خصوص نیز وزارت امور خارجه فیلیپین روز شنبه چهارم آذر ماه در بیانیه‌‌‌ای از تلاش‌‌‌های قطر، مصر و ایران در پی آزادی شهروندان این کشور تشکر کرد.