تز قالیباف: آرمان‌خواهی توام با واقع‌بینی

در گزارش اخیر فساد در واردات چای نخست دولت پیش‌قدم شد و شناسایی و پیگیری کرد و دست‌اندرکاران را عزل و پرونده را به دست دستگاه قضا سپرد. رئیسی در این مراسم با تاکید بر اینکه دانشجو فقط در روز دانشجو نباید مورد توجه قرار گیرد، گفت: دانشجویان قشری پیشتاز هستند که جامعه و نیاز آن را می‌شناسند و برای رفع نیاز جامعه آماده هستند.  دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه‌گری و حق‌خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد. وی با بیان اینکه دانشگاه تحول‌آفرین است، اظهار کرد: به جد معتقدیم دانشگاه اتاق فکر و اندیشه‌ورزی دولت است.

به گزارش «ایرنا» رئیسی افزود: وظیفه دانشگاه پرورش عالم و نخبه و چهره‌های محقق و پژوهشگر است، اما متاسفانه دانشگاه و کشور گرفتار مدرک‌گرایی شده است.  رئیس‌جمهور تصریح کرد: بدون تعارف می‌گویم یکی از شاخص‌های نخبگی را وطن‌دوستی می‌دانم. نخبگی اجازه می‌دهد که خدمت به کشور را رها کنید و به این بهانه که فلان جا مقداری بیشتر به من پول می‌دهد پس به آنجا بروم؟ وی همچنین با اشاره به ناآرامی‌ها‌ی سال گذشته و تاکید بر تلاش دشمن برای اخلال در دانشگاه‌ها که محل کسب علم و معرفت هستند، گفت: سال گذشته دیدید که دانشگاه هدف بود، اما باید صمیمانه از دانشجویان، اساتید و مدیران تشکر کنم که دشمن را ناکام گذاشتند و نگذاشتند به اهداف پلیدش برسد و او را ناامید کردند. رئیسی درعین حال گفت: دانشگاه و دانشجو نباید به باشگاه احزاب سیاسی و پیاده‌نظام سیاسیون تبدیل شود.

 سر اژدهای هفت‌سر فساد را قطع می‌کنیم

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه زیاده‌خواهی، سوداگری، فساد موانع قابل‌توجهی پیش روی ماست، گفت: در دستگاه قضایی هم که بودم اعلام کردم که افراد سوداگر در عرصه‌های مختلف به دنبال این هستند که با فساد جیب خود را پر کنند و این موضوع حتی در زمان جنگ هم وجود داشت. از روز اول در دولت اعلام کردیم که حتما سر اژدهای هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد فساد در هیچ جایی از کشور لانه کند. هرجا که من فساد ببینم و دولتمردان ما در هر جایی از ادارات و سازمان‌ها فساد را ببینند موظف به برخورد با آن هستند. رئیسی همچنین اظهار کرد: برخی به دنبال این بودند که بگویند اقتصاد کشور دچار فروپاشی خواهد شد، اما امروز شاهدیم که قطار پیشرفت اقتصادی در عرصه‌های مختلف در کشور در حال حرکت است و این قطار پیشرفت با ریل‌گذاری که انجام شده هرگز دچار وقفه و کندی نخواهد شد، زیرا اراده مردم آن است که این قطار پیشرفت حرکت کند.

راه نجات کشور

 در دومین مراسم نیز محمد‌باقر قالیباف به بهانه روز دانشجو (روز ۱۶آذر) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات حضور یافت. او در این مراسم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را رسالت تمام دانشجویان دانست و گفت: آرمان‌خواهی همراه با واقع‌بینی کشور را نجات می‌دهد. قالیباف اظهار کرد: علت فشل بودن اقتصاد کشور آن است که اقتصاد ما، دولتی و خصولتی است. ما جایی مهم‌تر از آموزش‌وپرورش نداریم که در ۲۰ سال گذشته، ۱۸یا ۱۹ وزیر و سرپرست برایش تغییر دادیم؛ باید این مشکلات را حل کنیم.  به گزارش ایلنا، رئیس مجلس گفت: ما روزانه سه‌ونیم میلیون بشکه نفت در کشور هدر می‌دهیم که بالای ۱۰۰ میلیون دلار است؛ حل این مسائل تصمیم شجاعانه می‌خواهد. وی ادامه داد: اگر صرفه‌جویی کنیم، قادریم طی ۵تا ۷ سال این سرمایه را تبدیل به ثروت کنیم و دیگر دست خود را به سمت شرکت‌های نفتی مانند توتال دراز نکنیم.

واکنش به عزل و نصب‌ها

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش در جمع دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات در پاسخ به سوالی درخصوص‌ شفافیت گفت: در مورد شفافیت من تنها یک طرح را به عنوان طراح امضا کردم و آن شفافیت بود، امروز با مصوبه مجلس آرا‌ بیش از ۲۲۰ نماینده را می‌توانید به صورت آنلاین و شفاف ببینید. به گزارش ایلنا، رئیس مجلس درخصوص شایعه گلایه به رهبری پیرامون بیانات ایشان درخصوص‌ عدم مداخله نمایندگان در عزل و نصب‌ها، تاکید کرد: بنده این مطلب را از جای دیگر شنیدم، این مطلب که بنده از رهبری گله کنم یا مطلبی این‌چنین منتقل کرده باشم کذب محض است. مگر می‌شود ما برای آقا تعیین تکلیف کنیم یا بگوییم چه مطلبی بفرمایند؟

اصلا چنین نیست، اتفاقا من هم عکس این را گفتم و در یکی از جلسات به ایشان پیشنهاد دادم اگر شما این توصیه را تکرار کنید، موثر است و در مجلس هم تلاش کردم با مساله دخالت در عزل و نصب‌ها برخورد شود به خصوص یکی از این موارد که در هیات رئیسه هم بود بنده تا مدتی اجازه ندادم، ایشان در جایگاه هیات رئیسه بنشیند. وقتی ایشان از من پرسید گفتم آقا فرمودند در مجلس قومیت‌گرایی نکنید که مثلا آذری‌ها یا لر‌ها یا‌... و به ایشان گفتم شما را نمی‌توانم از مجلس خارج کنم، اما می‌توانم از اینکه شما روی این صندلی بنشینید، جلوگیری کنم.

ماجرای استیضاح وزیرکشور چه بود‌؟

وی ادامه داد: آقای وحیدی دوست ۴۰ ساله من است روزی که رای اعتماد گرفت برگه یادداشت در مجلس توزیع کرد که نمایندگان محترم اگر استانداری مدنظرشان است به او معرفی کنند. در رابطه با بحث معاون سیاسی هم همین پریروز آقای وحیدی در اهواز صحبت کردند و گفتند که معاون سیاسی خودش استعفا کرد، اما آیا کار معاون سیاسی قانونی بود؟ اگر قانونی بود چرا وزیر کشور که به خاطر سیل در اردبیل حضور داشتند، در همان روز بندهایی از این ابلاغیه را لغو کردند؟ اصلا هنوز بحث و حرف و فشاری نبود. اما در خصوص استیضاح وزیر کشور برای آقای وحیدی استیضاح با بیش از ۳۰-۴۰ امضا از شش ماه قبل به هیات رئیسه آمده بود و آن زمان هم معاون سیاسی آقای خرمشاد بود یعنی استیضاح مرتبط با موضوع معاون سیاسی نبود.

اما بله این استیضاح سیاسی هم شد چون آقای وحیدی که قول جابه‌جایی دادند مقداری زمان برد، اما بعد این استعفا انجام شد.  رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما تنش سیاسی ایجاد نمی‌کنیم، وقت نمی‌گیریم و به حاشیه نمی‌رویم و در جلسات سران قوا با همدیگر صحبت می‌کنیم؛ تاکید می‌کنم که برای پیشرفت کشور، دست در جیب مردم نمی‌کنیم. نمی‌گویم هیچ نماینده‌ای در عزل و نصب‌ها [در دولت] دخالت نداشته است؛ این موضوع در حال پیگیری است و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، بررسی‌های لازم را انجام داده و برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.