بررسی مواضع اخیر روسیه در کمیسیون امنیت ملی

شهریار حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: روسیه به دنبال بهره‌برداری از شرایط فعلی و منطقه است. روسیه از نظر سیاسی در شرایطی نیست که بتواند چنین حرفی بزند و چنین تصمیماتی بگیرد. بنابراین به دنبال بهره‌وری‌های سیاسی و امتیاز‌گیری از کشورهای عربی به ویژه امارات متحده است.  او ادامه داد: در تمام اسناد، مدارک و تاریخ، روسیه همواره جزایر خلیج فارس را متعلق به ایران دانسته و همیشه در نقشه‌های جغرافیایی که در طول تاریخ در روسیه وجود دارد، از خلیج فارس یاد کرده است. دریایی که همیشه در نقشه جهانی به عنوان خلیج فارس بوده، قاعدتا جزایرش هم متعلق به ایران است. حتی بسیاری از جزایر که در حال حاضر کشورهای عربی در آن ساکن هستند، در تاریخ متعلق به ایران بوده است.  نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در مقاطعی با حضور انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها، آمریکایی‌ها و پرتغالی‌ها تغییر و تحولات جغرافیایی در خلیج فارس شکل گرفته است.

تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی جزء لاینفک جغرافیای ایران است و ایرانیان برای نخستین بار در طول تاریخ در جزایر خلیج فارس ساکن شدند. تکنولوژی که باعث حضور و استقرار انسان در این جزایر شد، تنها در اختیار ایرانیان بوده است. هیچ کشور عربی در منطقه نتوانستند قبل از ایرانیان در این جزایر حضور و سکونت پیدا کنند. ایرانیان قدیمی‌ترین ساکنان جزایر خلیج فارس بودند و کل جزایر در مقاطعی از تاریخ متعلق به ایران بوده است. حیدری تاکید کرد: در حال حاضر روسیه درگیر مسائل داخلی و بحران‌های منطقه‌ای است و برای برون‌رفت از این وضعیت سیاسی این مسائل را مطرح می‌کند و به دنبال امتیاز‌گیری از امارات متحده است. روسیه بهتر از هر کشوری در دنیا می‌داند که جزایر سه‌گانه متعلق به ایران و جزءلاینفک جغرافیای ایران است و هیچ خللی هم در این وضعیت به وجود نخواهد آمد.

روسیه وجهه بین‌المللی‌اش را خدشه‌دار می‌کند

او تصریح کرد: این اقدام روسیه برای دومین بار است که اتفاق می‌افتد در حالی که بیش از هر کشوری وجهه بین‌المللی خودش را خدشه‌دار می‌کند و این اقدامات موجب از بین رفتن وجهه بین‌المللی روسیه می‌شود. اما این اظهارات و بیانیه‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. قبل از روسیه، آمریکایی‌ها این موضوع را دنبال کردند و بعد از آن هم انگلیسی‌ها تکرار کردند، اما چون بهره‌ای نگرفتند و به نتیجه‌ای نرسیدند روسیه با طرح این مباحث به دنبال بهره‌برداری از منابع کشورهای عربی و سوءاستفاده از شرایط موجود است و هیچ نتیجه‌ای هم برای امارات حاصل نمی‌شود. بهتر است که امارات متحده به دنبال چنین مباحثی نباشد.

این نماینده مجلس در خصوص واکنش ایران به این اقدام روسیه، گفت: ملت و دولت حساس هستند و این موضوع را محکوم کردند حتی ایرانیانی که خارج از کشور هستند به‌شدت به این مواضع روسیه واکنش نشان دادند و تمام ایران حاکمیت، ملت و دولت به صورت یکپارچه معتقد هستند که نباید کشوری مانند روسیه به چنین موضوعی ورود کند که بی‌اساس است و نتیجه‌ای به دنبال ندارد. اگر روسیه به دنبال بهره‌برداری سیاسی است بهتر است که با حیثیت و جایگاه بین‌المللی خودش بازی نکند.

احضار مقامات وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی

حیدری با تاکید بر لزوم بررسی بیانیه مجمع همکاری عرب و روسیه در کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: وزارت امور خارجه موظف است که این موضوع را پیگیری کند و اقداماتی را انجام دهد تا شاهد تکرار این موضوع از سوی روسیه نباشیم. حتما در هفته آینده از مقامات وزارت امور خارجه دعوت می‌کنیم و با حضور آنها این موضوع را در کمیسیون امنیت ملی بررسی خواهیم کرد. چون این موضوع، موضوع ملی است و حساسیت جوامع ایرانی و تمام ملت را به دنبال دارد.

 انتظار چنین رفتاری را از روسیه نداشتیم

همچنین محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: روس‌ها از زمانی‌که در باتلاق اوکراین فرو رفتند حافظه تاریخی خود‌ را از دست داده‌اند و فراموش کرده‌اند که در سال ۵۷ در ایران انقلابی رخ داده و رژیم‌های سلطنتی و موروثی که برای حفظ تاج و تخت خودشان حاضر بودند بخش‌هایی از کشور را ببخشند، سقوط کرده و جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین نظام دموکراتیک بر مبنای تفکر اسلامی است.  روسیه به جای اینکه با کشورهایی نشست و برخاست کند که در یک قرن یک انتخابات هم برگزار نکرده‌اند و علیه یک کشور دموکراتیک، بزرگ و با اقتدار بیانیه عجیب و غریب صادر کنند، کمی مطالعه کند و بداند در ایران انقلاب شده و یک نظام مردمی حاکم است.

او ادامه داد: جزایر سه‌گانه ایرانی است و حکم قلب ملت ایران را دارد و یک تهران دیگر در خلیج فارس است. اگر روس‌ها علاقه‌مند به حل مسائل در مجامع بین‌المللی هستند، بهتر است که مسائل اوکراین را در مجامع بین‌المللی مطرح کنند. مردم ایران به وجب به وجب خاک کشورشان حساسیت دارند و دوران بذل و بخشش‌ها گذشته است؛ همان‌طور که دوران روسیه تزاری گذشته است که با استفاده از زور و استعمار شرقی تاریخ مساله‌داری در اشغال و جنگ دارد. ملت ما سابقه اشغال‌گری روس‌ها را فراموش نکرده است. هر چند به خاطر همسایگی با روسیه ما ترجیح دادیم صرف‌نظر از تاریخ به آینده نگاه کنیم و با همسایگان در مقابل دشمن مشترک همکاری و هم‌افزایی داشته باشیم. این عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه فرو رفتن در باتلاق اوکراین، روسیه را از تعادل خارج کرده است، تصریح کرد: در شرایطی که ایران مقتدر و ملت ما یکی از مطالباتش پس گرفتن بخش‌های جداشده از ایران است، چنین مسائلی را مطرح می‌کنند. ادعایی که در بیانیه روسی- عربی مطرح شده قابل قیاس با ادعایی است که از سوی اوکراینی‌ها در خصوص مسکو مطرح شود. اگر روس‌ها حاضر باشند در مورد تحویل مسکو به بلوک غرب در مجامع بین‌المللی مذاکره کنند، آن‌وقت می‌توانند این اباطیل را در مورد تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران مطرح کنند.

عباس‌زاده‌ اظهار کرد: روس‌ها باید به شأن همسایگی در رفتارشان دقت کنند؛ در غیر این‌صورت باید بدانند جمهوری اسلامی ایران با ۲۰سال قبل تفاوت دارد.   ایرانی که یک زمانی برای واردات سیم خاردار برای دفاع از مرزهایش تحریم بود؛ اکنون صادر‌کننده مجهزترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌های متعارف به بیش از ۵۰ کشور است و خیلی از کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که پهپادهای بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار مسکو قرار داده است. ما انتظار چنین رفتاری از روسیه را نداشتیم.

وزارت امور خارجه باید تذکرات لازم را بدهد

او در خصوص اقدام وزارت خارجه ایران در مقابل این بیانیه، گفت: وزارت امور خارجه هم در دیپلماسی عمومی و هم دیپلماسی بین دولت‌ها باید تذکرات لازم را بدهند و مهلت تعیین کنیم تا روس‌ها و سایر کشورها که این بیانیه را امضا کردند، مواضع خودشان را اصلاح کنند. احترام به تمامیت ارضی یک کشور به ویژه در حوزه همسایگی رکن احترام و ارتباط است.  باید اینها در انتظار هزینه‌های عدم رعایت حکم همسایگی باشند.