شریانِ امناء در دست کیست؟

همچنان‌که در بیانیه اعلام موجودیت ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یا همان امناء، این تشکل ‌مدل سهمیه‌بندی باندی در انتخابات را مغایر اصل شایسته‌سالاری و بسترساز حذف نیروهای فاضل و توانمند و رشد افراد غیرشایسته در میدان سیاست دانست و نفی «قبیله‌گرایی» و «پدرخواندگی سیاسی» را مورد تاکید جدی خود قرار داد‌.

امناء همچنین در همان بیانیه اعلام کرد که «هیچ گروه و جریان سیاسی حق ندارد خود را صاحب و مالک مطلق و دائمی پایگاه اجتماعی انقلاب بداند و با ایجاد انحصار و برخورد حذفی، به صورت آمرانه و غیرشفاف، برای مردم و فعالان و بدنه جبهه انقلاب تعیین تکلیف کند.»این ادبیات شباهت زیادی به شعارهای انتخاباتی احمدی‌نژاد در رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۴ دارد؛ مقطع زمانی که اصولگرایان با پادرمیانی بزرگ‌ترها در تلاش بودند زمینه انصراف سایر نامزدها را به سود یک نامزد فراهم کنند. در این شرایط احمدی‌نژاد نیز علیه آنچه پدرخواندگی سیاسی می‌خواند، اظهارنظر می‌کرد. به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد این‌بار بدون حضور خود بار دیگر بر اردوگاه اصولگرایان سایه انداخته است و تجربه انتخابات ۸۴ و دوری از وحدت و همگرایی دوباره در حال تکرار شدن است.به این ترتیب این تشکل سیاسی در همان بدو امر به نوعی راه و هدفش را روشن بیان کرد و مرزهای خود را با دیگر اصولگرایان روشن کرد. مرزهایی که به وضوح راه را برای وحدت میان ارکان این جریان سخت‌تر از پیش کرد‌.

اعلام موجودیت این جریان در ۱۹بهمن درحالی صورت گرفت که پیش از این «دنیای اقتصاد» در روز ۱۶بهمن در گزارشی با تحلیلی از آرایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان و میانه‌روها با عنوان «رقابت تک‌چهر‌ه‌ها با اصولگرایان» از موجودیت این تشکل با محوریت «حزب شریان» پرده‌برداری کرده بود‌. «دنیای اقتصاد» در آن گزارش تصریح کرده بود که «شریان به عنوان مهم‌ترین تشکل سیاسی که هم اکنون نمایندگان سطح بالایی در دولت دارد، در روزهای اخیر برای اینکه از رقابت ائتلافی با دو جریان ائتلافی دیگر اصولگرا عقب نماند، مذاکرات خود را با احزاب کوچک‌تر آغاز کرده است که مهم‌ترین آنها «مصاف» به رهبری رائفی‌پور و «عدالتخواهان» و ۱۰ تشکل سیاسی دیگر است و عنوان «امناء» را برای این ائتلاف جدید برگزیده‌اند‌.

براساس شنیده‌های «دنیای اقتصاد» حتی سرلیستی حمید رسایی نیز در این ائتلاف تقریبا نهایی شده است. در همین راستا روز گذشته دبیرکل جمعیت یاران انقلاب اسلامی که روز ۱۸بهمن همراه با ۹حزب دیگر با امضای میثاق‌نامه‌ای به شریان پیوستند، درباره ارائه لیست انتخاباتی از سوی جریان امناء گفت: در حال کار کردن روی این لیست هستیم. کمیته‌هایی برای این کار تشکیل شده است و تلاش می‌کنیم لیستی را بر اساس شایسته‌سالاری، نه سهمیه‌بندی ارائه کنیم. مسعود زریبافان در گفت‌وگو با «ایرنا»، با اشاره به تشکیل جریان سیاسی اُمنا، تصریح کرد: این جریان جدید، مخالف روال و روش‌هایی است که در این چند دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری اعمال شده است.

وی با بیان اینکه این جریان با پدرخواندگی، پدرسالاری، دیکتاتوری حزبی و جناحی افراد خود را بر اساس سهمیه‌بندی به مردم تحمیل کردند، مخالف است، اظهار کرد: این انقلاب معتقد است که کاندیداها صرفا باید بر اساس شاخصه‌های شایسته‌سالاری و توانمندی‌های تخصصی و مدیریتی و اجرایی در مجلس حضور پیدا کنند؛ نه براساس ارتباطشان با اشخاص، احزاب، جبهه‌ها و جناح‌ها.

وی تاکید کرد: ما به لیست‌های با اشتراک صرف اعتقاد نداریم و معتقدیم لیست‌ها می‌توانند در استانی مثل تهران از یک اشتراک شروع شوند تا ۳۰ اشتراک و همه در صحنه حضور داشته باشند و برای مشارکت بیشتر مردم کمک کنیم. زریبافان همچنین تصریح کرد: وقتی ائتلاف‌ها دیکتاتوری می‌کنند و می‌گویند لیست واحد، دیکتاتوری آنها بعضی از کاندیداها را به خروج از صحنه انتخابات وادار می‌کند که به نفع نظام نیست.

 همین سخنان نشان می‌دهد اصولگرایان به لیست واحد نخواهند رسید و این همگرایی تنها رویایی دست‌نیافتنی برای این جریان است‌. با این دست‌فرمان حالا می‌توان به صراحت گفت ورود اصولگرایان به انتخابات مجلس دوازدهم با چند لیست قطعی شده است و اصولگرایان به جای رقابت با رقیبی که با رد صلاحیت‌ها از میدان رقابت به‌در شده‌اند با یکدیگر برای کسب کرسی‌های سبز پارلمان رقابت خواهند کرد. ضربه آخر به درخت وحدت اصولگرایی را هم شریان زده است که با جمع کردن احزاب و تشکل‌های کوچک دست به ائتلاف زده است تا در مقابل دیگر رقبای انتخاباتی‌اش در این جریان قدم علم کند و دست برتر را داشته باشد‌.

براین اساس آن‌طور که پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی(شریان)‌ اعلام کرده است، در دومین جلسه هم‌اندیشی‌اش با جمعی از احزاب و گروه‌های سیاسی با حضور ابوالقاسم جراره، دبیرکل شریان در تاریخ ۱۸بهمن، جمعی از احزاب و جمعیت‌هایی همچون «مجمع شاهد»، «دفاع از قانون اساسی و ایثارگران»، «اصلاح اسلامی»، «دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی» و «فرزندان انقلاب اسلامی»، جامعه حامیان کشاورزان ایران اسلامی، جمعیت انسجام، جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی، جمعیت ورزشکاران کشور و مجمع اتحادیه نیروهای انقلاب اسلامی‌(مانا)، به صورت رسمی پیوستن خود به «جبهه شریان» را اعلام کردند.

در واقع ‌امناء با حضور نزدیک به ۲۰ حزب و تشکل سیاسی پا به صحنه سیاست گذاشته است تا قید‌وبندهای موجود در میان اصولگرایان را با نفی آنچه پدرخواندگی توصیف می‌کند، از بین ببرد. از همان زمانی که شریان در «۱۱اسفند سال گذشته»  پا به سپهر سیاسی کشور گذاشت همه براین باور بودند که تشکیل این جبهه یا حزب، بازی انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۲ مجلس را برهم خواهد زد. پیش‌بینی که درست از آب درآمده و منجر به تعدد لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان شده است. جریان اصولگرایی راه سختی را با ظهور تشکل‌های انتخاباتی نوپا در آستانه انتخابات پیش‌رو دارد.