image20 copy

ویژگی‌های سامانه آرمان

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مورد ویژگی‌های دو سامانه پدافندی رونمایی‌شده این وزارتخانه گفت: وزارت دفاع در راستای ارتقای توان دفاعی کشور و استمرار رونمایی‌ها تمام توان خود را معطوف بر تامین نیازمندی‌های حوزه‌های دفاعی و پشتیبانی تجهیزاتی و تسلیحاتی از نیروهای مسلح کرده است. امیرسرتیپ آشتیانی افزود: سامانه شهید آرمان با یاد و خاطره شهید والامقام آرمان علی‌وردی، یک سامانه راه‌کنشی به معنای تام و دارای برد متوسط و ارتفاع بلند است که می‌تواند اهداف را در ۱۸۰ کیلومتری شناسایی و در ۱۲۰ کلیومتری با آن درگیر شود و منهدم‌شان کند.

به گزارش «ایسنا»، وزیر دفاع تاکید کرد: این سامانه بسیار چابک است و در کمتر از ۳ دقیقه آماده عملیات می‌شود. این سامانه پوشش قابل اطمینانی برای دفاع از فضای کشور فراهم می‌کند. آشتیانی یادآور شد: یکی دیگر از دستاوردها برای محافظت از مراکز حساس حیاتی و مهم کشور در برابر تهدیدات پهپادی و ریزپرنده‌ها، سامانه آذرخش است که برد کوتاه است و دارای قابلیت نصب روی انواع خودروها و اجرای عملیات در شب و روز و با بهره‌گیری از سامانه راداری پیشرفته سه‌بعدی و سرچ اپتیکی و سیکرهای پیشرفته بسیار چابک و مانند سامانه شهید مجید است که می‌تواند اهداف را در کمترین زمان ممکن منهدم کند. فرمانده قرارگاه تامین حفاظت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز درمورد ویژگی‌های این سامانه گفت: سامانه پدافندی «آرمان» برای آماده شدن جهت انجام عملیات، خودگردان است و در کمتر از ۳ دقیقه آماده رزم می‌شود.

امیر شاهرخ شهرام در حاشیه رونمایی از سامانه‌های پدافندی «آرمان» و «آذرخش» اظهار کرد: سامانه پدافندی آرمان بر حسب تجربه دفاع مقدس و جنگ‌های نوین امروز طراحی شده به همین جهت خودحفاظت، چابک و با قابلیت‌های ویژه بوده که برای آماده شدن جهت انجام عملیات خودگردان است و در کمتر از سه دقیقه آماده رزم می‌شود. وی افزود: ماموریت اصلی این سامانه برای مقابله با اهداف متوسط و بالاست که با شناسایی هدف در ۱۸۰ کیلومتری، در فاصله ۱۲۰ کیلومتری می‌تواند با هدف درگیر شود و آن را منهدم کند. این سامانه یکی از سامانه‌های به‌روز دنیاست و نیروهای مسلح کشورمان با استفاده از آن می‌توانند محکم‌تر از کشورمان حفظ و حراست کنند. همچنین امیر سرتیپ احمد صادق‌نژاد، مشاور امور پدافندی وزیر دفاع هم یادآور شد: سامانه شهید آرمان (شهید آرمان علی‌وردی)، بسیار راهبردی است و می‌تواند با موشک‌های بالستیک و کروز مقابله کند. این سامانه از موشک‌های «صیاد ۳F» عمودپرواز بهره می‌برد.

تولید انبوه سامانه پدافندی «آذرخش»

یکی دیگر از دستاوردها که برای محافظت از مراکز حساس حیاتی و مهم کشور در برابر تهدیدات پهپادی و ریزپرنده‌ها، روز گذشته رونمایی شد، سامانه آذرخش است. به گفته امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع این سامانه دارای بردکوتاه و قابلیت نصب روی انواع خودروها و اجرای عملیات در شب و روز است و با بهره‌گیری از سامانه راداری پیشرفته سه‌بعدی و سرچ اپتیکی و سیکرهای پیشرفته بسیار چابک مانند سامانه شهید مجید می‌تواند اهداف را در کمترین زمان ممکن منهدم کند.

همچنین امیر سیدمسعود زواره‌ای، جانشین رئیس سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از قابلیت سامانه پدافندی آذرخش برای تولید انبوه در کمترین زمان خبر داد. به گزارش «ایسنا»، وی در حاشیه رونمایی از سامانه‌های پدافند هوایی «آرمان» و «آذرخش» اظهار کرد: سامانه پدافندی آذرخش برای مقابله با اهداف در ارتفاع کم است و برای این‌ هدف از رادار، سرچ اپتیکی و سیکر تصویری بهره می‌برد. وی افزود: این سامانه با کمک پست فرماندهی می‌تواند منطقه‌ای را پوشش دهد و در شبکه یکپارچه پدافندی کشور قرار گیرد. جانشین رئیس ساصد اضافه کرد: سامانه آذرخش در کمترین زمان قابلیت تولید انبوه را دارد و در زمان بسیار کم شاهد به‌کارگیری و عملیاتی کردن آن در سازمان‌های رزم نیروهای مسلح خواهیم بود.

image11 copy