رایزنی‌های رییس مجلس در شرق آسیا

دیدار لاریجانی با نخست‌وزیر سنگاپور / عکس: خبرگزاری خانه ملت

علی لاریجانی، رییس مجلس با سفر به شرق آسیا، دو روز گذشته را در سنگاپور‌گذراند. وی که به دعوت همتایان خود به دو کشور سنگاپور و اندونزی عزیمت کرد، در بخش اول سفر خود و هیات همراهش، با رییس‌جمهور، نخست وزیر، رییس پارلمان و تعدادی از وزرا و مسوولان سنگاپور دیدار کرد. لاریجانی در این سفر بر گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور به ویژه در حوزه نفت و گاز و تجارت تاکید کرد. از سوی دیگر رییس‌جمهور و نخست وزیر سنگاپور نیز با ابراز خرسندی از توسعه روابط کشورشان با ایران اعلام کردند که در آژانس انرژی اتمی و سایر سازمان‌های بین‌المللی در کنار ایران می‌ایستند. رییس مجلس در ادامه سفر خود به شرق آسیا روز گذشته سنگاپور را به قصد جاکارتا پایتخت اندونزی ترک کرد. رییس‌جمهور سنگاپور: در آژانس، کنار ایران می‌ایستیم

رییس مجلس در سفر دو روزه خود به سنگاپور که به دعوت رییس پارلمان این کشور انجام شد روز گذشته با رییس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

به گزارش مهر، علی لاریجانی در این دیدار بر گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد و در خصوص مواضع صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و سنگ‌اندازی برخی قدرت‌ها توضیحاتی ارائه کرد. وی همچنین در خصوص تحولات منطقه و راه‌حل مشکلات به وجود آمده سخنانی گفت. از سوی دیگر رییس‌جمهور سنگاپور با تاکید بر اینکه دستیابی به انرژی هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز از آن حق ایران است، تاکید کرد: سنگاپور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر سازمان‌ها کنار ایران خواهد ایستاد.

سلاپان راماناپان، رییس‌جمهور سنگاپور گفت: ما برای ایران اهمیت بسیار زیادی قائل هستیم و تمدن عظیم ایران را درک می‌کنیم. رییس‌جمهور سنگاپور ادامه داد: با وجود همه دشمنی‌هایی که با ایران می‌شود فرهنگ و تمدن ایران در منطقه اثر گذشته است.

راماناپان خاطرنشان کرد: قدرت‌های بزرگ دنبال منافع خود هستند و از نفوذشان در سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: رفت و آمد سران دو کشور موجب آشنایی بیشتر می‌شود و ما درباره منافع دو کشور می‌توانیم با هم توافق کنیم.

رییس‌جمهور سنگاپور در خصوص مسائل هسته‌ای ایران نیز گفت: این حق شماست که از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشید، ما در آژانس بین‌المللی اتمی و سایر سازمان‌ها کنار شما خواهیم ایستاد و خواستار گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور هستیم.

تاکید بر گسترش روابط اقتصادی

در ادامه این سفر، لی سین لونگ نخست‌وزیر سنگاپور در دیدار با رییس مجلس، ایران را کشوری بزرگ و تاثیرگذار در منطقه خواند و از ارتباط با ایران و گسترش این روابط ابراز خرسندی کرد. وی، روابط ایران و سنگاپور را در سطح خوبی ارزیابی کرد.

رییس مجلس نیز در این دیدار بر گسترش روابط اقتصادی دو کشور و روابط تجاری ایران و سنگاپور تاکید کرد.

بررسی وضعیت دانشجویان ایران در سنگاپور، صحبت درباره برنامه‌های صلح‌آمیز ایران و کارشکنی و برخورد برخی کشورها در روند مذاکره با ایران و آژانس وهمچنین گفت‌وگو در رابطه با منطقه خاورمیانه و خیزش‌های مردمی علیه حکومت‌های دیکتاتوری محورهای مهم گفت‌وگوی لاریجانی با نخست‌وزیر سنگاپور بود.

لاریجانی در دیدار با نخست وزیر سنگاپور در خصوص مسائل دوجانبه و همکاری‌های دو کشور و توسعه روابط بحث و گفت‌وگو کرد.

گسترش روابط نفت و گاز با سنگاپور

علی لاریجانی در ادامه سفر به سنگاپور در دیدار با معاون نخست وزیر سنگاپور با اشاره به زمینه‌های گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک به ویژه نفت و گاز، گسترش این روابط را نیازمند پشتیبانی دو کشور خواند.

لاریجانی در این ملاقات گفت: در دیدارهایی که با مقامات این کشور تا کنون داشتم نگاه مثبت به گسترش روابط دو کشور در مسوولان سنگاپور را مشاهده کردم.

وی گفت: ما معتقدیم ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه روابط وجود دارد، ایرانی‌ها به کشور و مردم سنگاپور علاقه‌مند هستند و دلیل آن هم حضور ۳۰۰ دانشجوی نخبه ایرانی و سفر ۳۰ هزار ایرانی در سال به کشور سنگاپور است.

رییس مجلس گفت: در خصوص گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک به ویژه نفت و گاز، پژوهش‌های مربوط به آن زمینه‌های زیادی جهت همکاری وجود دارد، اما گسترش و تامین این روابط نیاز به پشتیبانی دو کشور دارد.

تئوچی هین معاون نخست وزیر سنگاپور نیز ضمن تاکید بر اهمیت گسترش روابط دو کشور اظهار داشت: ما به تلاش‌های خود برای تسهیل روابط و جدیت در رابطه با ایران ادامه می دهیم. وی ضمن مثبت و علمی ارزیابی کردن تحلیل رییس مجلس از اوضاع منطقه گفت: نظرات شما با اهمیت است و امنیت منطقه نیازمند همکاری بیشتر است.

ادامه سفر لاریجانی از سنگاپور به اندونزی

علی لاریجانی روز گذشته با پایان دادن به سفر دو روزه خود در سنگاپور به اندونزی عزیمت کرد.

رییس مجلس در سفر خود به سنگاپور با نخست وزیر، رییس‌جمهور، رییس مجلس، وزیر کشور، وزیر ارتباطات، وزیر اطلاع‌رسانی، وزیر حمل‌ونقل و وزیر صنعت و تجارت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش مهم‌ترین محور مذاکرات انجام گرفته بین رییس مجلس جمهوری اسلامی ایران و مقامات سنگاپوری در خصوص گسترش روابط اقتصادی بین ایران و سنگاپور بود.