وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که براساس آخرین اطلاعات تعدادی از معاونان رییس‌جمهور، وزیران و جانشین رییس شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور به عنوان اعضای هیات موسس در دانشگاه «جامع بین‌المللی ایرانیان» پیشنهاد و معرفی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره دانشگاه «جامع بین‌المللی ایرانیان» اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: در پی انتشار اخباری درباره راه‌اندازی دانشگاه «جامع بین‌المللی ایرانیان» به رغم اینکه اطلاع‌رسانی توسط مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حد مناسبی صورت گرفته، به منظور شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی مواردزیر به استحضار می‌رسد:

۱- براساس درخواست‌های مختلف ایرانیان خارج از کشور از جمله درخواست نماینده شورای عالی امور ایرانیان در امارات متحده، در سال ۱۳۸۸ مطالعات پیش امکان‌سنجی راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی ایرانیان انجام و موضوع طی ۲ مجلد در اواخر سال ۱۳۸۸ به شورای عالی ایرانیان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یک نیاز اعلام شد.

۲- براساس امکان‌سنجی و گزارش‌های متعدد برای پوشش جمعیت ایرانی خارج از کشور و به ویژه استفاده از توانمندی متخصصین ایرانی خارج از کشور و توسعه ظرفیت آموزش عالی، شورای گسترش آموزش عالی با تاسیس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان با درخواست «خانه ایرانیان» که سازمانی غیردولتی است، موافقت اصولی به عمل آورد، لذا موافقت اصولی به عمل آمده متعلق به هیچ فرد حقیقی نمی‌باشد.

۳- براساس ضوابط و مقررات تاسیس و راه‌اندازی موسسات آموزش عالی، موافقت اصولی تنها تایید اعلام نیاز و امکان‌سنجی برای تاسیس یک مجموعه آموزشی در شورای گسترش آموزش عالی می‌باشد که پس از فراهم کردن امکانات زیرساختی، نیروی‌انسانی و... بررسی مجدد و تصویب اساسنامه پیشنهادی در شورای گسترش، در صورت داشتن شرایط لازم با طی مراحل قانونی به صدور مجوز قطعی تاسیس تبدیل خواهد شد. ضمنا در صورتی که متقاضی، خواستار فعالیت موسسه آموزشی غیردولتی در تهران باشد، کسب مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز لازم است.

۴- هر موسسه غیردولتی پس از اخذ موافقت قطعی در صورت داشتن شرایط لازم برای راه‌اندازی هر رشته در هر مقطع و ارائه مستندات به شورای گسترش آموزش عالی شامل تامین هیات علمی، داشتن فضاهای آموزشی و پژوهشی و ... در صورت موافقت اعضای این شورا می‌تواند مجوز راه‌اندازی رشته مربوطه در آن مقطع را از شورای گسترش آموزش عالی اخذ کند. براین اساس طی مراحل قانونی بعدی برای این مجموعه یا هر مجموعه‌ای که متقاضی باشد، منوط به تصویب اساسنامه پیشنهادی، ارائه مستندات قانونی و تامین شرایط مورد نیاز می‌باشد. لازم به ذکر است در دفتر آموزش‌های آزاد این وزارت بیش از چهل موافقت اصولی که هنوز مراحل بعدی آن به علت عدم احراز شرایط لازم طی نشده است، موجود است.

ضمنا با توجه به حساسیت موضوع (جذب ایرانیان خارج ازکشور)، پس از تعدیل‌های صورت گرفته، براساس آخرین اطلاعات تعدادی از معاونان رییس‌جمهور، وزرا و جانشین رییس شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز به عنوان اعضای هیات موسس در دانشگاه مذکور به این وزارت پیشنهاد و معرفی شده‌اند.