غنی‌سازی را سه برابر می‌کنیم

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی- عکس:‌ ایرنا

تنها چند ساعت پس از تهدید لفظی باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان در صورت تداوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی دیروز خبر داد که میزان غنی سازی اورانیوم در کشور به ۳برابر میزان کنونی افزایش خواهد یافت. وی در پاسخ به سوالی درباره نامه‌ دوم یوکیا آمانو و اظهاراتش مبنی بر اینکه پاسخ شما به نامه اول او قانع‌کننده نبوده است؛ آیا جواب نامه دوم او را خواهید داد؟ گفت: حتما جواب خواهیم داد و دلیلی ندارد هر چه ما می‌نویسیم و او بگوید قانع‌کننده بود یا قانع‌کننده نبود، درست باشد. او ادامه داد: به هر حال ما جواب آژانس را با کار بیشتر در حوزه دانش و فناوری هسته‌ای می‌دهیم. برای نمونه، تحت نظارت آژانس و با اطلاع آژانس، غنی‌سازی ۲۰ درصد را به سایت فردو منتقل می‌کنیم و این کار به‌زودی انجام می‌شود و در سال جاری تولیدمان را در آنجا به سه برابر می‌رسانیم. واکنش ایران به تهدیدهای تحریمی غرب

افزایش ۳ برابری غنی سازی اورانیوم

رییس سازمان انرژی اتمی: فردو را به غنی‌سازی ۲۰درصد اختصاص می‌دهیم

دنیای‌اقتصاد- تنها چند ساعت پس از تهدید لفظی باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان در صورت تداوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی دیروز خبر داد که میزان غنی سازی اورانیوم در کشور به ۳برابر میزان کنونی افزایش خواهد یافت. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور نیز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرده بود که ایران غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق نخواهد کرد.

تهدید ایران به اعمال تحریم‌های بیشتر در حالی از سوی اوباما مطرح شده است که حدود یک ماه پیش خبرگزاری فارس به نقل از جرج‌جان خبرنگار شناخته شده آسوشیتدپرس خبر داده بود یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس اتمی هماهنگی‌هایی با آمریکا به عمل آورده تا بتواند مجددا مطالعات ادعایی را درباره پیگیری برنامه ساخت سلاح هسته‌ای در ایران احیا کند. صحت این خبر از چهارشنبه دو هفته گذشته، بیش از پیش شده و قوت بیشتری یافته است. چهارشنبه‌ای که طی آن تازه‌ترین گزارش فصلی آمانو، درباره برنامه هسته‌ای ایران در میان ۳۵ عضو شورای حکام این آژانس توزیع شد. گزارشی که به باور صاحبنظران زبان تندتری را علیه تهران اتخاذ کرده و انتهای آن احتمالا طرح این ادعا است که ایران در فعالیت‌های هسته‌ای خود نیت انحراف به سمت فعالیت‌های نظامی داشته است. آژانس در بخشی از این گزارش که دیروز در شورای حکام آژانس مورد بررسی قرار گرفت، از تهران خواسته نسبت به «مسائل مهم باقیمانده درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای» خود توضیح دهد.

به گزارش ایسنا، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره نامه‌ دوم یوکیا آمانو و اظهاراتش مبنی بر اینکه پاسخ شما به نامه اول او قانع‌کننده نبوده است؛ آیا جواب نامه دوم او را خواهید داد؟ گفت: حتما جواب خواهیم داد و دلیلی ندارد هر چه ما می‌نویسیم و او بگوید قانع‌کننده بود یا قانع‌کننده نبود، درست باشد.

او ادامه داد: به هر حال ما جواب آژانس را با کار بیشتر در حوزه دانش و فناوری هسته‌ای می‌دهیم. رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: برای نمونه ما تحت نظارت آژانس و با اطلاع آژانس غنی‌سازی ۲۰ درصد را به سایت فردو منتقل می‌کنیم و این کار به‌زودی انجام می‌شود و در سال جاری تولیدمان را در آنجا به سه برابر می‌رسانیم.

عباسی ادامه داد: ما حتما تحت نظارت آژانس و با اطلاع آژانس غنی‌سازی ۲۰ درصد را به سایت فردو منتقل می‌کنیم و در سال جاری تولیدمان را سه برابر می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رییس‌جمهور در مصاحبه مطبوعاتی خود خبر داده بود که سانتریفیوژهای جدیدی در راه است، گفت: ما داریم روی نسل‌های جدید کار می‌کنیم، کار تحقیقاتی اولیه آنها تمام شده است و به‌زودی زنجیره ۱۶۴ تایی را نصب می‌کنیم و بعد از تست‌ها آنها را به تولید می‌رسانیم.

فردو را به غنی‌سازی ۲۰ درصد اختصاص می‌دهیم

رییس سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاق در فردو انجام می‌شود یا نطنز؟ گفت: هم در فردو، هم در نطنز و تحقیقات ما هم در فردو هست هم در نطنز. از این به بعد بدون توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد در نطنز تا راه‌اندازی ۲۰ درصد در سایت فردو ادامه پیدا می‌کند و وقتی که به دو برابر تولید در سایت فردو برسیم سایت نطنز را جمع می‌کنیم و به سایت فردو منتقل می‌کنیم و در واقع سایت فردو را به غنی‌سازی ۲۰ درصد اختصاص می‌دهیم.

عباسی همچنین در پاسخ به این که وقتی غنی‌سازی۲۰ درصد به سایت فردو منتقل شود، یعنی کل تولید اورانیوم۲۰ درصد در سایت نطنز متوقف خواهد شد؟ گفت: توجه کنید که تولید اورانیوم ۲۰ درصد در نطنز متوقف نمی‌شود تا این که در سایت فردو تحت نظارت آژانس اورانیوم با غنای۲۰ درصد را تولید کنیم و مطمئن بشویم که دو برابر ظرفیت فعلی تولید می‌کنیم و بعد از آن تولید اورانیوم با غنای۲۰ درصد را در نطنز خاموش می‌کنیم و با رعایت مصالح ایمنی به سایت فردو اضافه می‌کنیم.

تولید صفحات سوخت احتمالا تا شهریور

عباسی در ارتباط با تولید صفحات سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران با توجه به اظهارات صالحی، وزیر خارجه که گفته بود صفحات سوخت تا شهریورماه در داخل تولید می‌شوند، گفت: هر کار تحقیقاتی و فنی زمان خود را نیاز دارد. وی افزود: ما تاکنون تجربه این را نداشتیم که سوخت را به صورت صفحه‌ای تولید کنیم و این کار را اولین‌بار است که انجام می‌دهیم.

او ادامه داد: می‌توانم بگویم که در این ارتباط خوب پیشرفت کرده‌ایم و بعید است که تاخیر قابل ملاحظه‌ای در آن ایجاد شود.

عباسی در پاسخ به این که پس یعنی شما تا شهریورماه این صفحات را تولید خواهید کرد؟ گفت: به احتمال زیاد، البته من تا چیزی قطعی نشود نمی‌گویم. ما زمان‌بندی خاص خود را داریم و طبق زمان‌بندی پیش می‌رویم و فعلا مشکل در تولید سوخت صفحه‌ای نداشته‌ایم.

احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران

سخنان عباسی دیروز در حالی بیان شد که رییس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه پس از دیدار با صدراعظم آلمان از تلاش واشنگتن و برلین برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آلمان، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز گذشته پس از دیدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کاخ‌سفید اعلام کرد: واشنگتن و برلین در حال بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند.

رییس‌جمهور آمریکا گفت: رهبران دو کشور توافق کرده‌اند که تحریم‌های بیشتری ممکن است برای اعمال فشار بر ایران ضروری باشد.

اوباما در این کنفرانس مطبوعاتی با مرکل اعلام کرد: تداوم برنامه هسته‌ای ایران و عدم پذیرش این کشور مبنی بر حضور در هرگونه گفت‌وگوهای معنادار با جامعه بین‌المللی همچنان یک نگرانی بسیار جدی به حساب می‌آید.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد: ما توافق کرده‌ایم که چنانچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته مجددا تصمیم بگیرد که ایران همچنان به نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی خود ادامه می‌دهد، آن‌وقت ما هیچ گزینه‌ای نخواهیم داشت جز اینکه گام‌های بیشتری را در نظر بگیریم تا به این وسیله فشار بر رژیم ایران را افزایش دهیم.

مرکل نیز پیش از این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده بود: آمریکا و آلمان در اطمینان حاصل کردن از این موضوع که ایران به قابلیت تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، هم‌عقیده هستند.

وی افزود: ما با حرکت در مسیری یکسان سعی بر این داریم تا مانع از این شویم که ایران مسیر خود را در دستیابی به قابلیت تسلیحات هسته‌ای ادامه دهد.

عکس: ایرنا