دنیای اقتصاد - دو ماه پس از انتشار برآورد صندوق بین‌المللی پول مبنی‌بر رشد صفر درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۱، بانک جهانی نیز در گزارش خود همین برآورد را برای اقتصاد کشورمان در سال‌جاری مطرح کرد. بانک جهانی همچنین برآورد صندوق بین‌المللی پول از رشد یک درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۰ را تایید کرد و در عین حال برای سال ۲۰۱۲ ایران رشدی سه درصدی پیش‌بینی کرد. شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد در واکنش به پیش‌بینی رشد صفر درصدی، آن را «کاری سیاسی» برشمرده بود. روایت بانک‌جهانی از رشد اقتصاد ایران

بانک جهانی همچون صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال جاری را صفر درصد پیش‌بینی کرده است

دنیای اقتصاد- بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۰ را یک درصد اعلام و پیش بینی کرد این رقم در سال جاری میلادی به صفر و در سال آینده به ۳ درصد برسد.

پیش از این به دنبال انتشار آمار رشد اقتصادی ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول که رقم این شاخص در ایران را برای سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) معادل یک درصد دانسته و پیش‌بینی کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۱ به صفر تنزل کند، وزیر اقتصاد کشورمان این آمار را غیرواقعی و سیاسی دانسته و گفته بود «در آمارهای بین‌المللی وقتی به آمار یک کشوری دسترسی پیدا نمی‌کنند در مقابل آن نقطه می‌گذارند اما صندوق بین‌المللی پول این‌گونه عمل نکرد، بلکه به جای آن صفر قرار داد تا رشد اقتصادی ایران منفی نشان داده شود.»البته چندی بعد معاون صندوق بین‌المللی پول در دیدار با معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: «نرخ‌های اعلام شده از رشد اقتصادی ایران توسط صندوق به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات آماری لازم بوده و با کسب اطلاعات جدید نسبت به اصلاح برآوردهای قبلی اقدام خواهند کرد.»به گزارش فارس به نقل از رویترز، بانک جهانی در گزارشی موسوم به «دورنماهای اقتصادی جهان» جدیدترین پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی کشورهای مختلف طی سال‌های آینده را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۱ با افت شدید نسبت به سال قبل مواجه خواهد شد و به ۲/۳ درصد خواهد رسید. در سال ۲۰۱۰ رشد اقتصادی جهان به ۸/۳ درصد رسیده بود. این رقم برای سال ۲۰۱۲ نیز ۶/۳ درصد پیش‌بینی شده است. بانک جهانی در این گزارش برآورد خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۰ را کاهش داده است. این بانک در گزارش خود موسوم به «شاخص‌های توسعه جهانی» که در فروردین منتشر شد، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۰ را ۵/۱ درصد اعلام کرده بود؛ اما در گزارش جدید این رقم به یک درصد کاهش داده شده است. صندوق بین‌المللی پول نیز اخیرا رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۰ یک درصد اعلام کرده است. این نهاد بین‌المللی همچنین پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۱ با رکود مواجه شود و رشد صفر درصدی را تجربه کند. اخیرا صندوق بین‌المللی پول نیز رشد صفر درصدی را برای اقتصاد ایران در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده بود. مقامات اقتصادی کشور این ارقام را غیرواقعی دانسته‌اند. البته در ماه جاری اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل گزارشی را با عنوان «وضعیت و دورنمای اقتصادی جهان ۲۰۱۱» منتشر کرده است که در آن رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۳ درصد و برای سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱/۳ درصد اعلام شده است. بانک جهانی رشد اقتصادی ایران برای سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ را نیز ۳ درصد در هر سال پیش‌بینی کرده است. بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۱ به ۶/۲ درصد، چین ۳/۹ درصد، ترکیه ۱/۶ درصد، مصر ۱ درصد، هند ۸ درصد و روسیه ۴/۴ درصد می‌رسد. رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته در این سال ۲/۲ درصد و کشورهای در حال توسعه ۳/۶‌درصد پیش‌بینی شده است.

اطلاعات بیشتر در خصوص گزارش بانک جهانی را در صفحه دنیا (۴) بخوانید.