دنیای اقتصاد - وزیر تعاون درباره تعهد دولت در قبال ایجاد یک میلیون شغل در سال جاری تاکید کرد: چنانچه تسهیلات فراهم شود اشتغالزایی ایجاد می‌شود؛ اما دولت تنها بسترهای حمایتی کار را فراهم می‌کند و نمی‌تواند پایداری مشاغل را تضمین کند. اظهار نظر وزیر تعاون در خصوص عدم تضمین پایداری مشاغل در شرایطی صورت گرفته است که چندی پیش در مجلس درباره آمارهای ایجاد اشتغال ابراز نگرانی شده بود. در این زمینه حسین نجابت، رییس کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس با اشاره به ارزیابی آمار ایجاد اشتغال در سال ۸۹ با حضور وزیر کار و رییس مرکز آمار در این کمیسیون اعلام کرده بود:«در این جلسه مشخص شد آمار ارائه شده در مورد ایجاد شغل با احتساب مشاغلی که حذف شده یا بیکاری‌های به وجود آمده نیست و این بدان معنا است که در مورد مشاغلی که تعطیل شده یا افرادی که بیکار شده‌اند، آماری ارائه نشده و به عبارت دیگر ارتباطی بین این عدد به عنوان ایجاد شغل و نرخ بیکاری وجود ندارد.»

محمد عباسی، وزیر تعاون در گفت‌وگو با خبرآنلاین در خصوص میزان اجرایی شدن یک میلیون شغلی که قرار است در سال ۹۰ توسط این وزارتخانه ایجاد شود، تصریح کرد: این رقم برای سال جدید هدف‌گذاری شده و در حال حاضر نمی‌شود، گفت تاکنون چقدر ایجاد شده است؛ چراکه شغل یک فرآیند است و اکنون نمی‌شود در این مورد آمار ایجاد شغل داد.

وی افزود: این گونه نیست که چون هم اکنون ما کار را شروع کردیم، افراد هم سر کار رفته‌اند، شغل این گونه نیست که دانه‌ای ایجاد شود. شما باید فرآیند آن را یکجا تعیین کنید و پروسه زمانی آن طول می‌کشد. به گفته عباسی، این‌ها باید اتفاق بیفتند و در انتهای سال آن وقت می‌توان آنها را شمرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مجموع هدف‌گذاری دولت ۵/۲ میلیون شغل است که در بحث هدف‌گذاری آن وزارت تعاون اعلام کرد اگر امکانات، مخصوصا تسهیلات را برایش فراهم کنند، تا یک میلیون شغل از موضع تعاون قابل تامین است. چون وجه تسهیلات برای شغل رکن مهمی است.

عباسی با تاکید بر اینکه تاکنون زمینه ۱۰ هزار تعاونی برای ایجاد اشتغال در کشور ایجاد شده است، گفت: ۱۴۰ هزار نفر سرگروه کارآفرین خود را آماده کرده‌اند که تیم خود را پیدا کنند، این بدان معنی است که این افراد اکنون در حال تیم سازی هستند؛ چراکه تعاون کار گروهی است و این‌ها که به ثمر برسند ظرفیت‌های جدیدی محسوب خواهند شد.

عباسی در خصوص میزان تسهیلات لازم برای ایجاد شغل گفت: اگر سرمایه لازم برای ایجاد هر شغل را ۲۰ میلیون تومان حساب کنیم، حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌خواهد.

وی در خصوص اینکه آیا برای مشاغل ایجادشده نوعی تضمین هم وجود دارد، گفت: اتفاقا کار جمعی بیشتر پایداری دارد. کارهای فردی که قابل کنترل نیست و ممکن است تسهیلات را بگیرند و در جایی دیگر هزینه کنند؛ اما در تعاونی‌ها چون کار جمعی است و کنترل و نظارت هم می‌شود، بنابراین تسهیلات بیشتر می‌ماند. عباسی افزود: با وجود این، یک حقیقتی است که آیا همه کسانی که در کشور ما کار اقتصادی را شروع می‌کنند، آن‌ها واقعا موفق هستند؟ این بستگی به تجربه آن‌ها دارد. بستگی به درایت و مدیریت آن‌ها دارد. این هم در حوزه تعاونی و هم غیرتعاونی صادق است.

عباسی تاکید کرد: وزارت تعاون و دولت بسترهای حمایتی کار را فراهم می‌کند و نمی‌تواند تضمین کند که شما به اتفاق جمعی که این جا می‌آیید برای همیشه باید موفق باشید؛ چون این دیگر به شما مربوط است. بالاخره یک ضمانتی باید باشد که قرار است براساس آن تسهیلاتی پرداخت شود تا شغلی ایجاد کنند.

وزیر کار: میزان اشتغالزایی تاکنون خوب بوده است

در همین رابطه وزیر کار و امور اجتماعی نیز دیروز در حاشیه جلسه هیات وزیران گفت: اگر چه از تعداد شغل ایجاد شده در دو ماه و نیم گذشته آمار دقیقی نداریم، اما گزارش‌های پراکنده برخی استان‌ها نشان می‌دهد در مجموع میزان اشتغالزایی خوب بوده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی افزود: پس از بررسی نتایج گزارش استان‌ها تا پایان خرداد جمع‌بندی میزان اشتغالزایی از ابتدای سال ۹۰ تاکنون را اعلام خواهیم کرد.

وی گفت: در نخستین جلسه سال۹۰ سهم هر استان در اشتغالزایی مشخص شد و همه استانداران مامور شدند که این سهم را محقق کنند و با همه استانداران در این زمینه توافقنامه منعقد شد. وزیر کار و امور اجتماعی تحقق ایجاد دو و نیم میلیون شغل در سال۹۰ را کاری بزرگ خواند و گفت: در این باره به ظرفیت، توان و دلسوزی مدیران و آحاد مردم نیازمندیم.