به گفته مقامات، هواپیماهای آمریکایی یک انبار تسلیحات و مرکز کنترل و فرماندهی مورد استفاده گروه‌‌‌های تحت حمایت ایران در سوریه را هدف قرار دادند. یک مقام به ای.بی.سی نیوز گفت: «ایالات متحده حملات دفاعی دقیقی علیه دو سایت در سوریه انجام داده است. بر اساس بیانیه‌‌‌هایی که توسط وزارت دفاع و فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) منتشر شد، این دو سازه در نزدیکی شهرهای میادین و البوکمال در شرق سوریه قرار داشتند.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌‌‌ای گفت: «رئیس‌‌‌جمهور اولویتی بالاتر از امنیت پرسنل ایالات متحده ندارد و او این اقدام را برای روشن کردن این موضوع که ایالات متحده از خود، پرسنل و منافع خود دفاع خواهد کرد، هدایت کرد.» به گفته جنیفر گریفین، خبرنگار امنیت ملی فاکس نیوز، به نقل از یک مقام ارشد دفاعی، نزدیک به هفت شبه‌نظامی در یکی از دو نقطه مورد حمله هواپیماهای جنگی آمریکا کشته شدند. این سومین حمله از این دست از ۲۶ اکتبر است که نشان‌‌‌دهنده تلاش مستمر ایالات متحده برای مقابله به مثل علیه گروه‌‌‌های مرتبط با ایران است که کاخ سفید می‌‌‌گوید مسوول حملات موشکی و پهپادی مداوم علیه پرسنل ارتش آمریکا در عراق و سوریه هستند.

ایالات متحده نیروهایی را شامل دو گروه ناو هواپیمابر به سرکردگی ناو یو اس اس جرالد آر فورد کریر و یو اس اس دوایت دی آیزنهاور، اسکادران‌های متشکل از هواپیمای اف-۱۵‌ای  Strike Eagle و پشتیبانی هوایی نزدیک A-۱۰ (CAS) و ناو یو اس اس، گروه آماده آبی-خاکی را به منطقه پس از حملات حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل و متعاقب آن آغاز جنگ در غزه فرستاده است. بر اساس گزارش‌ها، افسران عالی رتبه از جمله یک ژنرال سه ستاره تفنگداران دریایی برای کمک و مشاوره رهبران اسرائیل در جریان کارزار خود علیه حماس فرستاده شدند و به ۲هزار پرسنل آمریکایی دیگر دستور داده شد آماده استقرار شوند.

ایران به طور شگفت‌‌‌انگیزی یک موضع سیاسی قوی به نفع حماس اتخاذ کرده‌‌‌، اگرچه میزان آگاهی و حمایت کامل آنها از حمله ۷ اکتبر همچنان نامشخص است. گزارش‌‌‌ها با استناد به یافته‌‌‌های اطلاعاتی ایالات متحده حاکی از آن است که تهران از این حمله غافلگیر شده‌‌‌ و بنابراین ادعاهای دخالت مستقیم ایران را تضعیف یا حداقل به شدت پیچیده‌‌‌تر کرده است. مضاف بر این، تهران متهم شده که شبکه قوی نیروهای نیابتی منطقه‌ای خود را بسیج کرده است تا حملات زیادی را علیه پرسنل و زیرساخت‌های آمریکایی انجام دهد.

به گفته مقامات، از ۱۷اکتبر، دارایی‌های ایالات متحده حداقل ۵۲ بار توسط گروه‌های مرتبط با ایران مورد حمله قرار گرفته است. بر اساس اعداد ارائه شده توسط پنتاگون، در مجموع پنجاه و شش سرباز مجروح شده‌اند و بیش از دوجین نفر دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند. واشنگتن به این حملات با آمیخته‌ای از هشدارهای مقامات ارشد و حملات تلافی‌جویانه پاسخ داده است. حملات روز یکشنبه بلافاصله پس از حملات هوایی انجام شد که در اوایل هفته گذشته توسط دو جنگنده F-۱۵ علیه تاسیسات در سوریه انجام شد. این دو دور جدید حملات ایالات متحده تنها دو هفته پس از یک سلسله عملیات مشابه با هدف قرار دادن تاسیسات در شرق سوریه انجام می‌شود که مقامات مدعی‌اند مورد استفاده سپاه و گروه‌های وابسته به آن قرار می‌گرفت.

حملات ۲۶ اکتبر، که پنتاگون گفت به «درگیری جاری بین اسرائیل و حماس» مربوط نمی‌شود، تا حدی با هدف بازدارندگی در برابر ایران برای حملات بیشتر به کارکنان آمریکایی انجام گرفته است. با این حال، حملات به نیروهای آمریکایی نه تنها ادامه یافته، بلکه در هفته‌‌‌های اخیر تشدید شده است، به طوری که طبق گزارش‌‌‌ها، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران با پهپادهایی که محموله‌‌‌های بزرگ‌تری را حمل می‌‌‌کردند، به پایگاه‌‌‌های آمریکایی حمله کردند.

خطرات فزاینده برای اعضای نظامی آمریکا و نگرانی‌ها مبنی بر اینکه این مبادلات مستمر می‌تواند منجر به درگیری نظامی مستقیم بین ایالات متحده و ایران شود، دیدگاه‌های جدیدی را در مورد هزینه‌ها و منافع تداوم حضور نظامی در خاورمیانه ایجاد کرده است. به ترتیب ۲۵۰۰ و ۹۰۰ سرباز در عراق و سوریه ظاهرا برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش در آنجا حضور دارند، اما منطق پشت این حضور مورد بررسی قرار گرفته است.

اگر حضور زمینی ایالات متحده در عراق و سوریه برای دستیابی به منافع اصلی امنیتی ایالات متحده کاملا ضروری بود، شاید این خطرات  قابل تحمل می‌نمود. دانیل دی پتریس، یکی از اعضای اندیشکده اولویت‌های دفاعی (DEFP) در یادداشتی در ۹ نوامبر نوشت: «داعش بیش از چهار سال پیش خلافت سرزمینی خود را از دست داد و اکنون به یک شورش روستایی درجه پایین که بازیگران محلی می‌توانند آن را مهار کنند، تنزل یافته است.

بنابراین حضور نظامی ایالات متحده نه تنها غیرضروری است، بلکه نوعی حصارکشی خطرناک برای یک جنگ گسترده تر است.»جاستین لوگان، مدیر مطالعات دفاعی و سیاست خارجی موسسه کاتو، استدلال کرد که استقرار مستمر، نیروهای نظامی را به‌ویژه در زمینه تشدید تنش‌های منطقه‌ای ناشی از جنگ اسرائیل و حماس در معرض خطر دائمی قرار می‌دهد و در خدمت اهداف سیاسی روشن و قابل دستیابی نیست.

اندیشکده اولویت‌های دفاعی (DEFP) اوایل این ماه نوشت: حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بدون شک ادامه خواهد یافت - راه‌حل این است که نیروهای آمریکایی را که به عنوان هدف باقی می‌مانند تنها به این دلیل که در محدوده این شبه‌نظامیان محلی قرار دارند، خارج کنید و نیروهای آمریکایی مستقر در فاصله نزدیک‌شبه‌نظامیان محلی به مواضع با دفاع بهتر در خاورمیانه مستقر شوند. طبق گزارش‌‌‌ها، پس از حمله هوایی یکشنبه نیروهای آمریکایی چهار بار در کمتر از یک روز مورد حمله قرار گرفته‌‌‌اند که واضح‌‌‌ترین سیگنال را ارسال می‌‌‌کند که حملات تلافی‌‌‌جویانه اثر بازدارنده مورد نظر خود را نداشته‌‌‌اند. با بالا گرفتن بحران غزه، خطرات پیش روی سربازان آمریکایی - و به همراه آنها، درخواست برای بازنگری در ابزارها و اهداف پیش‌بینی قدرت آمریکا در خاورمیانه - احتمالا تشدید خواهد شد.