کشورهای اسلامی تحت حمایت دفاع موشکی ایران

علی لاریجانی که چند روزی است به شرق آسیا سفر کرده است، پس از دیدار با مقامات سنگاپوری به اندونزی رفت و در دو روز گذشته با روسای مجالس، نمایندگان مناطق و مشورتی خلق اندونزی دیدار کرد. وی همچنین در دیدار با جمعی از دانشجویان این کشوربه پیشرفت‌های دفاعی ایران اشاره کرد و گفت:«ما برای دفاع از خود و ملت‌های مسلمان سیستم‌های موشکی مجهز طراحی کرده‌‌ایم.» لاریجانی تاکید کرد:« آمریکا و اسرائیل باید بدانند اگر بخواهند در قبال مسلمانان رفتار خشن داشته باشند ما حتما مقابل آنها خواهیم ایستاد.» در این سفر روسای مجلس دو کشور بیانیه‌ای را نیز امضا کردند که براساس آن از قیام‌های دموکراسی خواهی خاورمیانه حمایت کردند. پیشرفت‌هایمان را پنهان نمی‌کنیم

رییس مجلس با بیان این که ما پیشرفت‌های دفاعی خود را پنهان نمی‌کنیم و برای دفاع از خود و ملت‌های مسلمان سیستم‌های موشکی مجهز طراحی کرده‌ایم، گفت: اسرائیل و آمریکا باید بدانند اگر بخواهند در مقابل مسلمانان رفتار خشن داشته باشند ما حتما مقابل آنها خواهیم ایستاد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در سفر به جاکارتا در جمع دانشجویان دانشگاه اسلامی شریف هدایت‌الله گفت: امام خمینی(ره) در آغاز پیروزی انقلاب یک استراتژی روشن را برای ما مشخص کرد و آن این بود که با همه کشورهای اسلامی باید ارتباط‌مان نزدیک باشد و ایشان معتقد بودند راه جلوگیری از دسایس دشمنان، وحدت مسلمانان است.

وی مولفه دیگر در تفکر امام(ره) را تاکید بر پیشرفت‌های جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: امام(ره) تاکید داشتند مسلمانان باید با هم همگرا باشند و روی پای خود بایستند و ما پیش از انقلاب همین راه را دنبال کردیم به همین دلیل غربی‌ها و آمریکایی‌ها ما را تحریم کردند.

لاریجانی گفت: تعجب‌آور است که آنها با صراحت می‌گویند ما چندین کشوری که بمب اتم داریم را کنار بگذارید، اما دیگر هیچ کشوری حق ندارد حتی فناوری صلح آمیز هسته‌ای داشته باشد، البته یک تبصره هم دارند و آن این است که کشورهایی می‌توانند در این زمینه کار کنند و حتی بمب هسته‌ای داشته باشند که با آمریکا ارتباط خوبی داشته باشند.

لاریجانی مولفه دیگر مکتب امام را برخورداری مسلمانان از قدرت دفاعی مطلوب عنوان کرد تا در برابر فشار دیگران بتوانند از این قدرت استفاده کنند. رییس مجلس خطاب به دانشجویان گفت: ما این مسیر را طی می‌کنیم و پنهان هم نمی‌کنیم که ما در زمینه صنایع دفاعی پیشرفت خوبی داشته‌ایم، گاهی به ما خرده می‌گیرند و می‌گویند در زمینه موشکی پیشرفت‌هایی داشته‌اید، اما من اینجا اعلام می‌کنم که ما برای دفاع از خود و ملت‌های مسلمان سیستم‌های موشکی مجهز طراحی کرده‌‌ایم. البته به دنبال تهاجم نیستیم، اما آمریکا و اسرائیل باید بدانند اگر بخواهند در قبال مسلمانان رفتار خشن داشته باشند ما حتما مقابل آنها خواهیم ایستاد.

وی افزود: ما وظیفه اسلامی خود می‌دانیم که از ملت فلسطین حمایت کنیم همینطور از مردم مظلوم لبنان، عراق و افغانستان حمایت می‌کنیم و با اخم و تخم آمریکایی‌ها از راه به در نخواهیم رفت.

بیانیه مشترک در حمایت از آشتی حماس و فتح

در ادامه سفر رییس مجلس به اندونزی، علی لاریجانی با رییس مجلس نمایندگان اندونزی دیدار کرد و درباره حمایت از قیام‌های دموکراسی خواهی خاورمیانه بیانیه مشترکی را در جاکارتا، صادر کردند.

براساس این بیانیه روسای مجالس ایران و اندونزی توافق ‌کردند تا همکاری خود را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، جهانگردی و زیربنایی از طریق گروه‌های موجود بین پارلمانی دو کشور تقویت نمایند.

در برخی از بندهای این بیانیه آمده است: روسای مجالس ایران و اندونزی به مطالبات مشروع مردم خاورمیانه و شمال آفریقا در تعیین آینده سیاسی خود احترام می‌گذارند و از آن‌ها حمایت می‌کنند و اعتقاد دارند که دموکراسی باید در برگیرنده تنوع تاریخی و فرهنگی، عدالت جنسیتی، شفافیت پاسخگویی و احترام به تکثر آرا و نظرات باشد.

همچنین آمده است: روسای مجالس این دو کشور حمایت خود را از قیام‌های مردمی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ابراز کرده و از دولت‌ها می‌خواهند تا به مطالبات مردم توجه کرده و آنها را اجرا نمایند و از جامعه جهانی و دولت‌ها می‌خواهند تا به حقوق ملت‌ها احترام گذاشته و هر گونه دخالت خارجی به ویژه مداخله نظامی را مردود دانسته و هرگونه اشغال را محکوم می‌نمایند.

براساس این بیانیه مشترک، روسای مجالس دو کشور از آشتی میان حماس و فتح حمایت کرده و خواستار به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف هستند، همچنین از تصمیم اجلاس فوق‌العاده اتحادیه پارلمان‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در دمشق مبنی بر انجام سفر رسمی توسط رییس به نوار غزه برای پایان دادن به محاصره مردم غزه که به تعویق افتاده است، حمایت کرده و تاکید می‌کنند که سفر مذکور پیش از ماه مبارک رمضان امسال (۱۴۳۲ هجری قمری) صورت پذیرد.

علی لاریجانی درادامه سفر به اندونزی با روسای مجالس، مناطق و مشورتی خلق اندونزی دیدار کرد و در ضیافت ناهار رییس بین‌المجالس جهانی نیز شرکت کرد.