بنا بر گزارش‌‌‌ها، حملات در ایران در نزدیکی شهر اصفهان انجام شد و هدف آن یک پایگاه هوایی و احتمالا سایت غنی‌‌‌سازی هسته‌‌‌ای نزدیک آن بود. آیا هدف بیشتر ارسال پیام بود یا تخریب؟

من فکر می‌‌‌کنم اسرائیلی‌‌‌ها می‌‌‌خواستند ایرانی‌‌‌ها پیام ضمنی دهند و به آنها یک سیگنال ارسال کنند. همچنان‌که به نظر می‌رسد ایرانی‌‌‌ها هفته قبل با مجموعه حملات خود که با ایالات متحده و کشورهای عربی منطقه هماهنگ شده بود، می‌‌‌خواستند این پیام را برای اسرائیل ارسال کنند که ما این توانایی را داریم که مجموعه گسترده‌‌‌ای از حملات را دنبال کنیم و در صورت ادامه تشدید، در صورت نیاز، توانایی ضربه زدن به شما را داریم. در ادامه اسرائیل هم با حمله جزئی اخیر به دنبال آن بود که به ایران سیگنال بدهد.

واکنش اغلب ایرانیان به این حمله چه بوده است؟

فکر می‌‌‌کنم ایرانی‌‌‌ها در تهران محاسباتشان این بوده است که یکسری عوامل بازدارنده وجود دارد و بنابراین آنها احساس می‌کنند که می‌توانند یک بازدارندگی ایجاد کنند و این کار را انجام داده‌‌‌اند. من فکر می‌‌‌کنم در حال حاضر این ملاحظه در تهران وجود دارد که آیا پاسخ اسرائیل همین بود یا در آینده دست به اقدامات بیشتری خواهد زد.

فکر می‌‌‌کنم آنچه ذکر آن در اینجا اهمیت دارد، این است که ما واقعا امیدواریم که افراد صلح‌‌‌طلب روی کار بیایند، چنان‌که قبلا روی کار آمده بودند. اما با توجه به درگیر بودن اسرائیل در غزه، از سمت لبنان و ایران، و این واقعیت که هم کابینه اسرائیل و هم دولت ایران امروز به طور قابل‌توجهی به سمت راست حرکت کرده‌‌‌اند، شرایط شاید آن‌گونه که می‌‌‌خواهیم پیش نرود. اما هرچه این درگیری بیشتر ادامه پیدا کند، خطر افزایش تنش و احتمال یک جنگ گسترده بیشتر خواهد شد. ایران واقعا نمی‌‌‌خواهد این درگیری را گسترش دهد و به نظر می‌رسد که آنها در طول ۶ ماه گذشته این موضوع را به‌ویژه با ایالات متحده در میان گذاشته‌‌‌اند.

طبق گزارش‌‌‌ها، ایران موشک‌‌‌های بالستیک و کروز و همچنین پهپادهای انفجاری‌‌‌اش را مستقر کرده است. این موارد بیانگر چه موضوعی است و ما در حال حاضر از توانایی‌های نظامی ایران چه می‌‌‌دانیم؟

فکر می‌‌‌کنم در قلب بازدارندگی استراتژیک ایران و مجموعه توانمندی‌‌‌های آن، چند مورد وجود دارد؛ مهم‌ترین آنها موشک‌‌‌های بالستیکی است که ما دیدیم و پهپادها و موشک‌‌‌های کروز که به طور خاص از سال ۲۰۱۷ توسعه‌ یافته‌‌‌اند. اینها در داخل کشور در طول دهه گذشته، توسعه‌ یافته‌‌‌اند.

یعنی تحریم‌‌‌ها مانع از توسعه آنها نشده است؟

نه. من فکر می‌‌‌کنم تحریم‌‌‌ها در واقع این ایده را تقویت کرده است که باید در داخل کشور این تسلیحات ساخته شود و آنها در ایجاد این فناوری بسیار موفق بوده‌‌‌اند. آنها تعدادی موشک بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین دارند. بنابراین این یکی از اولین و اصلی‌‌‌ترین مجموعه مواردی است که به نظر من ابزار نمایش قدرت را در اختیار ایران قرار می‌دهد.

مورد دیگر قدرت ایران که شاید کمتر مرتبط با تحریم‌‌‌ها باشد، قدرت نظامی شرکای ایران در سراسر منطقه است. به طور آشکار ما حزب‌‌‌الله را داریم و همه این گروه‌‌‌ها به‌‌‌عنوان یک عامل بازدارنده بسیار مفید هستند و می‌توان از آنها به عنوان ابزار دیگری برای نمایش قدرت استفاده کرد. این گروه‌‌‌ها در دهه‌‌‌های گذشته با حمایت ایران، قدرت‌‌‌شان بیشتر شده است.

ما می‌‌‌دانیم که ایران و حزب‌‌‌الله لبنان رابطه نزدیکی دارند. سپاه پاسداران ایران تا چه حد بر نیروهای محور مقاومت در عراق و سوریه کنترل دارد؛ کشورهایی که ادعا می‌شود در روز پنج‌شنبه گزارش‌‌‌هایی از حملات از آن نقاط منتشر شده است؟

باید توجه داشت که روابط هر کدام از این گروه‌‌‌های محور مقاومت با ایران منحصر به فرد است و ساد‌‌‌ه‌‌‌انگارانه است که ادعا شود آنها شاخه‌‌‌ای از سپاه پاسداران ایران در خارج از کشور هستند. درواقع هر کدام از این جریانات، دستور کار منحصر به فرد خود را دارند، محاسبات تصمیم‌گیری خود را دارند و به‌رغم نفوذ و حمایتی که از تهران دریافت می‌کنند، واقعا استقلال خود را حفظ می‌کنند.مساله اصلی اینجا این است که در بسیاری از این موارد، همسویی استراتژیک زیادی بین این گروه‌‌‌ها و تهران وجود دارد و بنابراین در اغلب موارد بین جریان‌‌‌های مقاومت‌‌‌، در تصمیم‌گیری‌‌‌ها و اتفاقاتی که رخ می‌دهد همسویی وجود دارد.