جدایی برادران شهرری

هرچند از دوشنبه شب سران «رزما» و «امنا» در سخنان و نشست‌های خبری مختلف تلاش کردند این جدایی را توجیه و پنهان کنند، اما به نظر می‌رسد شکاف ایجاد شده در بخشی از جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی(رزما) و ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی‌(امنا) شدیدتر از آن است که بتوان آن را ترمیم کرد. همچنان‌که براساس خبری که روز گذشته به دست «دنیای اقتصاد» رسید، بخش دیگری از «رزمایی‌ها» این‌بار در شهر‌ری هم حساب انتخاباتی خود را از دیگر برادران خود در این حزب جدا کرده و اقدام به ارائه لیست جدید انتخاباتی کرده‌اند‌.

پیش از این روز دوشنبه برخی از اعضای جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی(رزما) در تهران اقدام به ارائه لیست‌ ۱۶نفره متفاوتی از امنایی‌ها به عنوان شریک سابق انتخاباتی خود کرده بودند‌. لیستی که اگرچه با تکذیب حسین ‌‌الله‌کرم، دبیرکل رزما روبه‌رو شد و او در سخنانی با حمایت مجدد و محکم از لیست ۱۶ نفره امنا، اعلام کرد هرگونه بیانیه، اعلام مواضع رسمی و اظهارنظر رزما فقط با سربرگ، مهر و امضای اینجانب به عنوان دبیرکل قابل قبول است، اما این سخنان نتوانست ذره‌ای از شائبه گسل ایجادشده کم کند‌.  ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی‌(امنا) روز ۱۹ بهمن ماه سال گذشته با صدور بیانیه‌ای به‌طور رسمی پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی مجلس دوازدهم گذاشت‌. در ادامه حسین ‌الله‌کرم، دبیرکل جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی‌(رزما) روز ۵اسفند ماه سال گذشته حمایت خود را از لیست انتخاباتی امنا به عنوان یکی از ائتلاف‌های پیوسته به امنا اعلام کرد.

اما روز دو‌شنبه‌(دو روز پیش) با گذشت نزدیک به سه ماه از آن ائتلاف‌های انتخاباتی، برخی از اعضای جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی‌(رزما) نسبت به حضور بعضی از اعضای این جمعیت در لیست امنا اعتراض کرده و لیست ۱۶ نفره‌ای مجزا از لیست ائتلافی رزما و امنا منتشر کردند. لیستی که مورد تایید دبیرکل این جمعیت نیست و همین نشان می‌دهد اختلافات درون رزمایی‌ها با یکدیگر و از سوی دیگر اختلاف آنها با امنایی‌ها عمیق‌تر از این حرف‌هاست‌. لیست ۱۶نفره از رزمایی‌های شهرری که روز گذشته به دست «دنیای اقتصاد» رسید گواهی براین اختلافات گسترده است. این لیست به امضای حاج ابراهیم رفیعی، دبیر جمعیت رزمای پهنه شهرستان ری رسیده است.

مشترکات و مغایرت‌های لیست شهرری با امنا

در لیست جدید ارائه شده نام سمیه گلپور قرار گرفته که در لیست امنا و بخشی از رزما که روز دوشنبه برای مرحله دوم انتخابات ارائه شد، نبود. لیست ارائه شده از سوی رزمایی‌های شهر‌ری نیز همچون لیست ارائه شده ازسوی بخشی از رزمایی‌ها‌ که روز دوشنبه ارائه شد با لیست انتخاباتی امنا اختلافاتی دارد. از جمله در این لیست نام‌های ابوالقاسم جراره، زینب قیصری، ریحانه اخلاقی، صالح اسکندری، بیژن نوباوه‌وطن، مجتبی رحماندوست و مهدی شریفیان که در لیست امنا وجود دارد، نیست و اسامی دیگری چون عبدالحسین روح‌الامینی و علی طهرانی‌‌مقدم قرار گرفته‌اند.

جدا از اینکه این لیست‌ها چه مشترکات و مغایرت‌هایی با یکدیگر دارد، دلیل اصلی اختلاف بخشی از رزمایی‌ها با امنایی‌ها و اختلاف درون جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی (رزما) نیز حائز اهمیت است‌. آنچه موجب این جدایی شده است بنابر خبرها شائبه تخلفات مالی تعدادی از نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و به خصوص ماجرای دریافت ۱۴۰سکه از سوی یکی از نمایندگان مجلس یازدهم است که بهمن ماه سال گذشته از سوی رائفی‌پور در برنامه زنده صداوسیما مطرح شد و پای نهادهای امنیتی و حتی شورای نگهبان را به این ماجرا باز کرد. هرچند این ماجرا روز گذشته با واکنش دبیر ائتلاف امنا رو‌به‌رو شد و طرح آن را بداخلاقی سیاسی در آستانه انتخابات توصیف کرد، اما به نظر می‌رسد آنچه تخلفات مالی برخی کاندیداها خوانده می‌شود اثر خود را در بستن لیست‌های انتخاباتی گذاشته و موجب جدایی برادران دیروز از یکدیگر شده است‌.