نگرانی‌های اقتصادی مراجع در دیدار با رئیسی

  آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در این دیدار با بیان اینکه چه دلیلی دارد که بعضی از اقلام خوراکی تا این اندازه گران باشد، تاکید کرد: دولت باید راهکار ی برای جلوگیری از گرانی افسارگسیخته بیابد. به گــــــزارش شفقنا،آیت‌الله مکارم شیرازی، مساله مسکن و اجاره‌بهای سنگین را از مشکلات مهم مردم برشمرد‌ و افزود: اجاره مسکن فشار بسیار سنگینی بر مردم وارد می‌کند که دولت باید این مساله را کنترل کرده و راهکاری برای آن بیابد؛ چراکه مسکن نقش مهمی در رضایت مردم دارد. وی نوسانات نرخ ارز را نیز یکی دیگر از مشکلات برشمرد و گفت: این نوسانات بر اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد و دولت باید نسبت به تاثیرگذاری آن در مسائل اقتصادی برنامه‌ریزی داشته باشد. وی در ادامه به گرانی اقلام خوراکی و کوچک شدن سفره‌های مردم اشاره کرد و افزود: چه دلیلی دارد که بعضی از اقلام خوراکی تا این اندازه گران باشد؟ دولت باید راهکاری برای جلوگیری از گرانی افسارگسیخته بیابد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه بر ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به خصوص فرودگاه قم تاکید کرد‌ و افزود: دولت‌ها حلقه اتصال یکدیگر هستند، هرچند این موارد در دولت شما آغاز نشده، ولی کاری است که باید در دولت شما انجام شده و به اتمام برسد. ایشان راهکار حل مسائل و مشکلات فرهنگی کشور را تدبیر، تشویق و کارهای فرهنگی عنوان کرده و گفت: در این مسائل فشارآوردن فایده‌ای ندارد. حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه کشور را متشکل از جمهوریت و اسلامیت دانسته و بیان کرد: به همان اندازه که به جمهوریت اهمیت داده می‌شود، باید به اسلامیت هم اهتمام داشت. در ابتدای این دیدار نیز رئیس‌جمهور، گزارش مبسوطی از عملکرد و فعالیت‌های دولت در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ارائه کرد.

به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت نسبت به رفاه و معیشت مردم حساس است، تصریح کرد: بنای ما بر این است که مسائل را به شکل میدانی و از نزدیک رصد کنیم؛ روش این دولت عبور از کنار مشکلات نیست بلکه رفع مشکلات با نگاه حل مساله است، فارغ از اینکه این مشکلات مربوط به کدام دولت و کدام دوره است. رئیس‌جمهور همچنین در این دیدار گفت: در جلسه پیگیری موضوعات ویژه تصمیمات ویژه‌ای برای تعیین تکلیف دو طرح بزرگ اما بر زمین مانده قم یعنی منوریل و فرودگاه بین‌المللی اتخاذ شد. رئیس‌جمهور همچنین شامگاه پنج‌شنبه با حضور در بیت آیت‌الله سید موسی شبیری‌زنجانی، با ایشان دیدار کرد.

با مردم با‌کرامت برخورد شود

رئیس‌جمهور، روز گذشته در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر خود به استان قم با حضور در بیت حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله جوادی‌آملی در این دیدار با تقدیر از خدماتی که انجام شده، ابراز کرد: ما ملت ایران، ملتی بزرگ و بزرگ‌زاده‌ایم، ما در کشوری بزرگ که هم تاریخ و هم جغرافیا دارد زندگی می‌کنیم، ما عالمان و دانشمندان بزرگی همچون ابن‌سینا و فارابی و امثال آن داریم، لذا شایسته است با مدیریت خوب، با ادب و احترام و بر اساس کرامت با مردم برخورد شود. به گزارش شفقنا، آیت‌الله جوادی‌آملی در مورد پاسخ ایران به دشمن صهیونیست نیز ابراز کرد: این وعده صادق، جلال و شکوه و عظمت را به ایران آورد، این اقدام همراه با عقلانیت انجام شد، به کسی که سیلی زد، باید سیلی بزنیم. رئیس‌جمهور هم گزارشی از عملکرد دولت ارائه و بیان کرد: ما تمام همت خود را بر توانمند‌سازی اقشار کمتر برخوردار و رفع فقر و مبارزه با فساد در تمامی لایه‌ها، مصروف داشته و همواره حفظ کرامت مردم را سرلوحه برنامه‌های خود در بخش‌های مختلف داشته‌ایم و در این رابطه کارهای خیلی خوبی انجام شده است.

انتقاد از پایین بودن ارزش پول ملی

در ادامه برنامه‌های روز گذشته سفر رئیس‌جمهوری به قم، رئیسی با حضور در دفتر آیت‌الله‌العظمی حسین نوری همدانی با این مرجع معظم تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی در این دیدار با اشاره به اهمیت و جایگاه مردم در جامعه اسلامی، خدمت به مردم و تلاش برای رفع مشکلات و دغدغه‌ها و تامین مطالبات آنان را از بهترین و با ارزش‌ترین کارها دانست و بر اهمیت تلاش برای مهار و کاهش تورم و ارتقای شاخص‌های رفاه عمومی تاکید کرد. به گزارش «ایلنا»، ایشان پایین بودن ارزش پول ملی را یک مشکل اساسی دانست و افزود: امیدوارم با تلاش شما که انصافا هم مشغول خدمت هستید و با سابقه‌ای که از شما سراغ دارم می‌دانم تلاش شما این است که این مشکلات را حل کنید.

به گزارش شفقنا، آیت‌الله نوری‌همدانی افزود: در اینکه شما شبانه‌روز خدمت می‌کنید و با اخلاص در حال فعالیت هستید شکی نیست، اما امروز اقتصاد و معیشت مردم در سختی بسیار است و هر کجا قدم می‌گذارید مردم از گرانی و سختی زندگی می‌گویند. بر این اساس باید توجه کرد که همه فعالیت‌ها برای رفاه مردم باشد، خصوصا فرهنگ و اقتصاد.  رئیسی نیز در این دیدار بهبود حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان به نسبت افزایش تورم، اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، بهبود شاخص‌های سلامت در نتیجه توسعه و افزایش امکانات و ظرفیت‌های بیمارستانی و تلاش برای رفع ریشه‌های تورم را از دیگر اقدامات مهم دولت در دو سال و نیم گذشته برشمرد.

تاکید بر بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد

درادامه این دیدارها آیت‌الله العظمی سبحانی نیز روز گذشته در دیدار با رئیس‌جمهور تصریح کرد: تلاش‌ها و سفرهای استانی دولت مردمی تاثیر جدی و قابل توجهی در تسریع روند پیشرفت کشور و از جمله تغییر ملموس وضعیت استان قم داشته است. به گزارش «ایسنا»، وی همچنین با بیان اینکه تلاش برای تبدیل مشکلات و تهدیدها به فرصت سازندگی و آبادانی، روند ترقی و پیشرفت کشور را سرعت خواهد بخشید، خواستار توجه بیشتر به مسائلی از جمله بهبود معیشت اقشار کم درآمد، مهار عوامل تورم‌زا در اقتصاد کشور، تلاش برای کاهش تصادفات جاده‌ای و توجه به ملاحظات دینی در ساخت مسکن شد. رئیس‌جمهور هم در این دیدار گفت: آمارها و شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد دولت در مسیر صحیح برای حل مشکلات گام برمی‌دارد و کاهش مشکلاتی نظیر بیکاری، احیای واحدهای تولیدی راکد، کاهشی شدن نرخ تورم و رشد نقدینگی و بهبود وضعیت ناهنجاری‌های اجتماعی در راستای پیگیری دغدغه عموم مردم کشور گواه این مدعاست.

افتتاح پروژه فیبرنوری در قم

اما پیش از دیدار با علما و مراجع قم، رئیسی به زیارت حرم حضرت معصومه‌(س) مشرف شد. رئیسی همچنین در بدو ورود به شهر مقدس قم با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. حضور در مراسم افتتاح پروژه فیبرنوری در استان قم و حضور در مراسم طرح نهضت ملی مسکن در قم یکی دیگر از برنامه‌های مهم سفر رئیس‌جمهوری به قم بود‌. رئیس‌جمهور همچنین در جریان این سفر در جمع طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه، حضور یافت‌.  رئیسی با بیان اینکه لغو سند ۲۰۳۰ را در ابتدای دولت امضا کردم، افزود: تبیین این نگاه را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام دادم و گفتم چرا روی این سند حرف داریم. ما منطق داریم. ما سند تحول آموزش‌وپرورش داریم و براساس اسناد خود عمل می‌کنیم. از تجربه دیگران استفاده می‌کنیم، ولی سند دیگران را که مظاهر فساد دارد، اجرا نمی‌کنیم. وی تصریح کرد: از نسخه‌های دیگران بدون مطالعه و بومی‌سازی و مطابقت با فرهنگ دینی و بومی خود استفاده نمی‌کنیم. رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر استانی به قم، به‌طور جداگانه با جمعی از علما و نیز اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیسی ظهر دیروز برای شرکت در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به تهران بازگشت.