گذر از دوران اضطراری اجرای هدفمندی یارانه‌ها

رییس‌جمهور تمام امور مربوط به هدفمندی یارانه‌ها را شخصا پیگیری می‌کند

دنیای‌اقتصاد- دبیرستاد هدفمندی یارانه‌‌ها با اشاره به طی شدن دوران اضطراری اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد که در حال حاضر به شدت روزهای اول نیاز به برگزاری جلسات ستاد نیست؛ اما با این وجود رییس‌جمهور تمام امور مربوط به هدفمندی یارانه‌ها را شخصا پیگیری می‌کند و در تمام جلساتی که با حضور ایشان هماهنگ می‌شود، حاضر می‌شوند. این اظهارات محمدرضا فرزین در واکنش به برخی اخبار مبنی بر عدم‌حضور رییس‌جمهور در جلسات امسال هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفت . وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: رییس‌جمهور تمام امور مربوط به هدفمندی یارانه‌ها را شخصا پیگیری می‌کند، در تمام جلساتی که با حضور ایشان هماهنگ می‌شود حاضر می‌شوند، تمام مصوبات ستاد توسط ایشان نهایی می‌شود و در طول هفته با اعضای ستاد، من، دکتر حسینی وزیر اقتصاد و آقای مرادی رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در تماس هستند.

فرزین اضافه کرد: از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یعنی بیست و هشتم آذر ۸۹، بالغ بر ۸۰ جلسه توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها برگزار شده است که در بیشتر این جلسات شخص رییس‌جمهور نیز حضور داشته‌اند. فرزین گفت: تا عید امسال ما هر روز جلسه می‌گذاشتیم و حتی در روزهای تعطیل هم سر کار حاضر می‌شدیم. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: بعد از عید جلسات ما تا اردیبهشت ماه هفته‌ای دو الی سه بار برگزار می‌شد و بعد از اردیبهشت هر هفته یک یا دو جلسه کاری داشته‌ایم.

وی گفت: این برنامه خود ستاد است و دبیرخانه ستاد نیز بسته به موضوعات کاری هر هفته ۲ تا ۳ جلسه را برگزار و نتایج کار را برای تصویب به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه می‌کند.

فرزین با بیان اینکه در روزها و هفته‌های نخست اجرای هدفمندی یارانه‌ها مسائلی مانند سهمیه‌بندی بنزین خودروها و تنظیم بازار و انبارها برگزاری هر روز جلسات را اقتضا می‌کرد، افزود: خوشبختانه اجرای قانون هدفمندی دوران اضطراری خود را طی کرده است و الان دیگر به شدت روزهای اول نیاز به برگزاری جلسات نیست. وی تاکید کرد: موضوعاتی که اکنون مطرح می‌شود، نیاز به هماهنگی با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متعددی دارد و بنابراین نیازی نیست که هرروز جلسات برگزار شود.

فرزین همچنین در خصوص عدم حضور وزیران وزارتخانه‌های ادغام شده مانند نفت، نیرو، صنایع، بازرگانی و رفاه در جلسات ستاد هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: تمام وزرای عضو ستاد هدفمندی یارانه‌ها در جلسات شرکت می‌کنند و در جلسه روز دوشنبه نیز آقای علی‌آبادی وزیر نفت و آقای ضیغمی مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حضور داشتند، در واقع نه‌تنها وزرا که معاونان ایشان هم در جلسات ستاد هدفمندی حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: آقای غضنفری وزیر صنایع و معادن نیز خود رییس یکی از کمیته‌های ستاد هستند که به همراه معاونان خود و همچنین معاونان وزارت صنایع سابق آقای فاطمی امین، دکتر روغنی و دیگر معاونان در جلسات حاضر می‌شوند.

فرزین گفت: مهندس محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز تا زمانی که در دولت حضور داشتند به طور ثابت به جلسات می‌آمدند و اکنون نیز آقای مرادی رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها از اعضای اصلی ستاد هستند. وی بر این اساس، اخبار مطرح مبنی بر عدم‌حضور برخی وزرا در جلسات ستاد هدفمندی یارانه‌ها را شایعه دانست و افزود: طرح این‌گونه اخبار کم‌لطفی است.

اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه به نوسازی کامیون‌ها

فرزین در خصوص دیگر موضوعات مورد بررسی در جلسه ستاد هدفمندی یارانه‌‌ها خاطرنشان کرد: در این جلسه اختصاص یک میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی به نوسازی ۲۰ هزار دستگاه کامیون ناوگان حمل و نقل درون شهری بررسی شد، اما باز در جلسه موضوعاتی مطرح شد که نیاز به اصلاح آیین‌نامه احساس می‌شد.

وی افزود: یکی از موضوعات این بود که کامیون‌های جایگزین، چه به شکل وارداتی و چه تولید داخل باید مصرف سوختشان در حد استانداردهای جهانی باشد. به گفته فرزین قرار است این موضوع پس از نهایی شدن در جلسات بعدی ستاد هدفمندی مطرح و بررسی شود.

تکذیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی

دبیر ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها همچنین در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود: هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در دستور کار دولت نیست. فرزین همچنین صدور کارت انرژی و پرداخت یارانه نقدی خانوارها در قالب کارت انرژی را تکذیب کرد و گفت: یارانه نقدی همچنان به صورت عادی پرداخت می‌شود و هیچ برنامه‌ای برای تغییر آن در دولت وجود ندارد.

زمان ارائه لایحه تحول بانکی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره زمان ارائه لایحه طرح تحول بانکی گفت: این موضوع هم اکنون در کارگروه طرح تحول اقتصادی در حال بررسی است و پس از نهایی شدن لایحه‌ای در این خصوص تقدیم مجلس خواهد شد. دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه طرح تحول بانکی دارای ۳ حوزه است، این حوزه‌ها را اصلاحات ساختاری، ‌اصلاحات قوانین و مقررات و اصلاحات عملکردی عنوان کرد. وی ادامه داد: اصلاحات عملکردی هم اکنون در حال اجراست، اما اصلاحات مربوط به قوانین و مقررات در قالب لوایح به مجلس خواهد رفت. فرزین تاکید کرد: در حال حاضر بخشی از طرح تحول بانکی در حال اجرا است.