خباز: دولت در پرداخت یارانه نقدی با کسری منابع روبه‌رو می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که درآمد ۶۲ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۰ محقق نمی‌شود، گفت: دولت با اجرای ناقص هدفمند کردن یارانه‌ها، با کسری درآمد در این بخش روبه‌رو شده است و به‌طور حتم دولت با کسری منابع در پرداخت یارانه‌های نقدی روبه‌رو می‌شود. محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: ناقص اجرا شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت مشکل‌های فراوانی را در اجرای این طرح ایجاد کرده است.

وی افزود: دولت با اجرای ناقص هدفمند کردن یارانه‌ها، با کسری درآمد در این بخش روبه‌رو شده است و نمی‌تواند درآمدهای مورد نظر خود را از اجرای این قانون کسب کند.

وی ادامه داد: اگر دولت در سال گذشته از آغاز سال، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا می‌کرد با مشکلات مالی در این بخش روبه‌رو نمی‌شد.

وی افزود: بر اساس این قانون، دولت موظف بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کسب کند که با اجرای به موقع این قانون در طول ۱۲ ماه به راحتی و با فروش بنزین لیتری ۲۵۰ تومان و گازوئیل لیتری ۵۰ تومانی، این درآمد حاصل می‌شد.

خباز گفت: تعلل ۹ ماهه دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، موجب شد که دولت برای کسب ۲۰ هزار میلیارد تومان در سه ماه با فشار مضاعف به مردم بنزین را لیتری ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان و گازوئیل را ۳۰۰ و ۳۵۰ تومان به فروش برساند.

جبران کاهش درآمد با فشار بر مردم

وی تاکید کرد: دولت به علت فرصت‌سوزی در سال گذشته، تنها ۱۲ هزار میلیارد تومان از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها درآمد کسب کرد؛ از این رو دولت کاهش درآمدش از هدفمندی یارانه‌ها را با فشار بر مردم و افزایش ناگهانی قیمت بنزین و گازوئیل جبرا ن کرد.

خباز تصریح کرد: دولت در قانون بودجه امسال هم درآمد ۶۲ هزار میلیارد تومانی را برای خود از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پیش‌بینی کرده است که تحقق این درآمد به راحتی امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان این‌که دولت نمی‌تواند درآمد ۶۲ هزار میلیارد تومانی را از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کسب کند، یادآور شد: به‌طور حتم دولت در سال جاری با مشکل کسری بودجه در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها روبه‌رو خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: درآمد ۶۲ هزار میلیارد تومانی، رقم بسیار زیادی است و تحقق این رقم در سال جاری امکان‌پذیر نیست و دولت مانند سال گذشته در پرداخت یارانه‌های نقدی با کسری منابع روبه‌رو می‌شود.