شکنجه در زندان‌های ایران دروغی شاخدار است

رییس سازمان زندان‌ها درباره برخی ادعاهای رسانه‌ای که به دنبال القای وجود زندان‌های مخفی در کشور هستند، گفت: بنده به عنوان رییس سازمان زندان‌های کل کشور می‌گویم که هیچ‌گونه زندان و بازداشتگاه اعلام نشده‌ای که تحت پوشش سازمان زندان‌ها باشد، در ایران وجود ندارد.غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با مهر افزود: در منطقه کهریزک چند ماه پیش بازداشتگاه جدیدی ساخته شده است که هیچ ربطی به بازداشتگاه غیرقانونی قبلی در منطقه کهریزک ندارد. این بازداشتگاه با امکانات بسیار مطلوب و استاندارد تحت پوشش و نظارت مستقیم سازمان زندان‌های کشور اداره می‌شود. وی تصریح کرد: کهریزک منطقه کوچکی نیست و دارای بخش و دادگاه و زمین‌های زیادی است و چون از مرکز شهر فاصله دارد و سطح دسترسی خانواده زندانیان بهتر است این بازداشتگاه را در این محل ایجاد کردیم. البته در منطقه فشافویه هم بازداشتگاه داریم.رییس سازمان زندان‌ها درباره برخی شایعه‌پراکنی‌ها مبنی بر انجام شکنجه در زندان‌های ایران نیز اظهار کرد: شکنجه در زندان‌های ایران یکی از دروغ‌های شاخ دار است. در زندان‌های جمهوری اسلامی شکنجه معنا و مفهوم ندارد و این از افتخارات زندان‌های ما است. وظیفه ما اصلاح و تربیت زندانی است. به اعتقاد اسماعیلی، شکنجه در زندان‌هایی انجام می‌شود که توسط پلیس اداره شده و دائما زندانی در حال بازجویی است، ولی در ایران زندان‌ها توسط پلیس و قاضی اداره نشده و به صورت مستقل زیرمجموعه سازمان زندان‌ها و تحت نظارت قوه قضائیه است.

مرخصی حق زندانی نیست، امتیاز است

وی درباره لغو مرخصی زندانیان پس از فرار شهرام جزایری گفت: این اتفاق در دوره قبل بود، ولی فرار شهرام جزایری ربطی به مرخصی زندانیان نداشت.

روزی که من در سازمان زندان‌ها معارفه شدم گفتم یکی از برنامه‌هایم ضابطه‌مند کردن مرخصی زندانیان است. پیشنهاد من اصلاح آیین‌نامه مرخصی زندانیان بود که پس از مطالعه این آیین‌نامه اصلاح شد. باید گفت که تمام آیین نامه تغییر کرد، چون در آیین‌نامه قبلی به هر زندانی مرخصی داده می‌شد در حالی که در آیین نامه جدید هر زندانی که یک ششم دوران محکومیت خود را گذرانده باشد، می‌تواند از مرخصی استفاده کند. او تصریح کرد: در آیین نامه جدید مرخصی حق زندانی نیست، بلکه امتیازی برای زندانی است. زندانیانی که در حفظ قرآن، حرفه آموزی، اخلاق، ترک اعتیاد و... موفق باشند و امتیازات آنها به حد نصاب برسد به مرخصی اعزام می‌شوند.