دبیر شورای امنیت روسیه با طرح «گام به گام» در تهران

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه عصر دوشنبه در راس هیاتی وارد تهران شد.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه که به دعوت سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان به تهران سفر کرده است، در دو روز اقامتش علاوه بر دو دور مذاکره با همتای ایرانی‌اش، با مقام‌های عالی‌رتبه کشورمان نیز دیدار خواهد کرد. گفته می‌شود، در این سفر طرح پیشنهادی «گام‌به‌گام» روسیه برای حل موضوع هسته‌ای ایران رسما به مقامات تهران ارائه خواهد شد. خبرگزاری برنا نیز روز گذشته به نقل از شبکه دولتی راشاتودی گزارش داد که پاتروشف در این سفر طرح گام به گام را به طور رسمی تقدیم مقامات ایران خواهد کرد. راشاتودی در گزارش خود آورده است: نیکلای پاتروشف در سفر به تهران با مقامات ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور گفت وگو خواهد کرد و پیشنهاد روسیه برای حل مرحله‌ای موضوع هسته‌ای ایران را مطرح می‌کند.

سابقه طرح گام به گام

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در روز‌‌های آخر تیرماه سال جاری در جریان سفر به واشنگتن طرحی را درباره پرونده هسته‌ای کشورمان و احیای مذاکرات ایران و ۱+۵ که از بهمن ماه سال گذشته متوقف شده، پیشنهاد کرد. طرحی که بر اساس آن، با رویکردی «گام به گام» سوالات غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح خواهد شد و به موازات آن، ۱+۵ ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین، به علاوه آلمان) به طور تدریجی تحریم‌های ایران را کاهش می‌دهد. آمریکا نیز در واکنش اولیه به این طرح از بررسی آن خبر داده است، اما در عین حال اعلام کرده بود که رویکرد واشنگتن مبتنی بر «اعمال فشار» و «همکاری» است، در حالی که طرح روسیه تنها رویکردی «تشویقی» دارد. اما ایران از این طرح استقبال کرد. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه در روز‌‌های پس از طرح این موضوع، پیشنهاد روسیه در بحث هسته‌ای را اقدامی مثبت خوانده و گفته بود: این اقدام روسیه نشان‌دهنده تلاش مسکو برای گشودن در‌ها است، اما نیاز است برای بررسی آن، ایران به طور رسمی در جریان این پیشنهاد و جزئیاتش قرار گیرد.صالحی افزوده بود: ایران پیشنهاد مطرح شده از سوی وزیر خارجه روسیه را به طور مکتوب دریافت نکرده است، اما من پیش از آن نامه‌ای از سوی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دریافت کردم که در آن به اهمیت رایزنی بین ایران و روسیه تاکید شده بود و پاسخ نامه را دادیم و امیدوارم در آینده نزدیک ملاقاتی با یکدیگر داشته باشیم. در این نامه خیلی مسائل از جمله تحولات منطقه، روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی مطرح شده است و معتقدم رایزنی‌های تهران ـ مسکو در ارتباط با این موضوعات می‌تواند موثر باشد.

وی همچنین تصریح کرده بود: بعد از اعلام آمادگی ایران برای گفت‌وگو با آژانس، شاهد پیشنهاد روسیه بودیم و ما این اقدام مسکو را مثبت تلقی می‌کنیم و نشان‌دهنده تلاش روسیه برای گشودن درها است.

محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهور نیز در این باره گفته بود: آنها بحث طرح گام به گام را مطرح کردند، بسیار خب. ما گام خود را برداشته‌ایم و با آژانس همکاری کرده‌ایم، شما نیز گامتان را بردارید و برنامه‌ریزی کنید و یک قدم شما بردارید و یک قدم ما. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران در واکنش به طرح لاوروف گفته بود: فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در چارچوب فعالیت‌های آژانس و بندهای مربوط به معاهده ان.پی.‌تی کاملا قانونی و حق ملت ما است و با همکاری آژانس و تحت نظارت آن صورت می‌گیرد و هر نوع فعالیتی که انجام می‌شود به آژانس اطلاع‌رسانی می‌شود. اگر کشورهای مختلف به دنبال حل این مساله هستند، باید به سمتی گرایش پیدا کنند که حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند.

وی با بیان اینکه طرح لاوروف هنوز به دست ایران نرسیده است، افزوده بود: بعد از دریافت، آن را بررسی می‌کنیم.