مجتبی امانی، رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره با اشاره به اینکه روابط ایران و مصر بعد از انقلاب ۲۵ ژانویه (بهمن‌ماه ۱۳۸۹) مصر به شدت بهبود یافته است، خبر داد که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در دیدار با هیات مصری در تهران برای سفربه مصر اعلام آمادگی کرده است. به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از گزارش شبکه خبری «خاورمیانه و شمال آفریقا» وی با اشاره به اینکه مصری‌ها درباره برقراری رابطه جدی با ایران تردید دارند، این موضوع را به شرایط داخلی و اولویت‌های دیگر مصری‌ها مربوط دانست و اضافه کرد: مسائل خارجی هم مانع پیشرفت در روابط ایران و مصر است؛ چرا که آمریکا و رژیم صهیونیستی به شدت مخالف برقراری روابط تهران و قاهره هستند.

امانی با انتقاد از متحدان منطقه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ممانعت از تقویت روابط دو کشور اظهار کرد: برخی کشورهای عربی نیز مخالف برقراری رابطه ایران و مصر هستند، هر چند مقامات مصری هر گونه فشار خارجی را رد کرده‌اند.

امانی همچنین با انتقاد از طرح اتهام جاسوسی علیه دیپلمات ایرانی در دو ماه گذشته این اقدام را تلاشی برای ممانعت از پیشرفت روابط میان دو کشور عنوان کرد و گفت: چنین تلاش‌هایی به اهداف خود نمی‌رسند؛ چرا که با این مساله به طور مناسبی برخورد شد. وی درباره همکاری اقتصادی میان ایران و مصر تاکید کرد: چالش‌های بسیاری برای برقراری روابط تجاری جدی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور وجود دارد. مقامات رژیم سابق مصر با شرکت‌های آمریکایی ارتباط دارند. بنابراین واشنگتن فرصت را مغتنم شمرده و آنها را برای توقف پیوند اقتصادی با ایران تحت فشار قرار می‌دهد. مجتبی امانی احتمال دیدار احمدی‌نژاد از مصر را بعید ندانست و بیان کرد: رییس‌جمهور کشورمان در دیدار گروه مصری آمادگی خود را برای سفر به مصر اعلام کرده است. امانی با رد برخی اتهامات مبنی بر قاچاق سلاح از سوی ایران به رژیم بشار اسد به منظور سرکوب معترضان گفت: ما از اسد در مقابل مردمش حمایت نمی‌کنیم. برخی به دنبال خراب کردن تصویر ما در جهان هستند.