گرایش برخی برنامه‌های تلویزیون به عرفان‌های کاذب

عده‌ای به‌ جای رفع اختلافات، به آن دامن می‌زنند

آیت‌الله مکارم شیرازی نسبت به گرایش برخی از برنامه‌های صدا وسیما به عرفان‌های کاذب و اختلاف افکنی هشدار داد. به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در مراسم بزرگداشت سومین شب قدر که در مسجد امیرالمومنین قم برگزار شد، تصریح کرد: اخیرا در یکی از برنامه‌های تلویزیون صفاتی مانند «طیهور» و «طیهار» را به خداوند نسبت داده‌اند که در جست‌وجویی که ما در لغات عرب کردیم، چنین لغتی به هیچ عنوان وجود ندارد. وی افزود: این مهملاتی است که برخی اوقات به خداوند نسبت داده می‌شود و لازم است اندیشمندان و روحانیون بر این برنامه‌ها نظارت کنند تا چنین موضوعاتی پدید نیاید.

این مفسر قرآن در ادامه با اشاره به اهمیت ذکر در اسلام تاکیدکرد: ذکر به تنهایی نمی‌تواند انسان را نجات بدهد، بلکه ذکر باید همراه با تزکیه درونی و تصفیه روحانی باشد.

وی با اشاره به آخرین شب قدر تصریح کرد: خواندن سوره دخان یکی از اعمالی است که برای این شب وارد شده است و براساس کلمات بزرگان بهترین اعمال مذاکرات علمی و دینی است. این مرجع تقلید با اشاره به نامه ۴۷ نهج البلاغه و مفاد ۲۰ گانه آن بیان کرد: یکی از توصیه‌های حضرت علی (ع) تقوا است که اگر به تقوا در آیات قرآن بپردازیم خواهیم دید چه گوهر گرانبهایی است.

وی افزود: در سوره اعراف بیان شده است که اگر مردم تقوا پیشه کنند دنیای آنان آباد خواهد شد و برکات بر آنان نازل می‌شود. این مفسر قرآن ادامه داد: همچنین در سوره نمل محافظت ویژه خداوند از انسان از دیگر آثار تقوا عنوان شده است.

وی اظهارکرد: وقتی انسان در پیچ و خم‌های زندگی گرفتار شود اگر تقوا داشته باشد خداوند از مسیرهایی که او تصور نمی‌کند برای او روزی می‌فرستد و راه نجات برایش می‌گشاید. آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: خداوند به فرد متقی نورانیت و روشن‌بینی می‌دهد تا حق را از باطل تشخیص دهد. تقوا بهترین زاد و توشه برای آخرت است و مال و منال دنیا نمی‌تواند زاد و توشه سفر به سرای دیگر باشد. وی با بیان اینکه اهمیت تقوا فوق‌العاده زیاد است، یادآور شد: در صورتی ما می‌توانیم مدعی شیعه علی (ع) باشیم که در این مثل به او نزدیک شویم آنجا که می‌فرماید اگر تمام عالم را به من بدهند حاضر نیستم ارزنی را از دهان مورچه‌ای به ناحق بگیرم.

این مرجع تقلید نظم را از دیگر سفارشات امیرالمومنین (ع) دانست و بیان کرد: انسان‌های منظم در زندگی موفقیت بیشتری به دست می‌آورند. این مفسر قرآن اصلاح ذات البین را از دیگر توصیه‌های حضرت علی (ع) دانست و تاکید کرد: در روایتی که ظاهرا از پیامبر(ص) بیان شده اصلاح ذات البین بالاتر از نماز و روزه و مجاهدت در راه خدا برشمرده شده است. با وجود چنین ثوابی متاسفانه برخی به جای رفع اختلافات به آن دامن می‌زنند و آن را شعله‌ور می‌کنند.