دنیای اقتصاد- اولین واکنش رسمی به اظهارات حاج منصور ارضی از سوی معاون حقوقی رییس‌جمهور ابراز شد. فاطمه بداغی روز گذشته در جلسه هیات دولت از «درخواست رسیدگی قضایی» در مورد اظهارات اخیر منصور ارضی علیه یکی از اعضای دولت «در آینده‌ای نزدیک» خبر داد. برخی سایت‌های خبری و روزنامه‌ها اخیرا گزارش دادند که منصور ارضی، مداح شناخته شده تهران، شب نوزدهم ماه رمضان در مراسم احیای مسجد ارگ تهران، با اشاره به پنهان بودن مشایی گفته بود: «پیداش کنن بچه‌ها می‌کشنش! فعلا تو هزاران حصار قرار گرفته این یهودی امت! گفتمم هر کی بکشتش پولشو من می‌دم!»به گزارش ایسنا، اما بداغی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این سوال ایسنا که «آیا دولت قصد ندارد اقدامی در مورد صحبت‌های اخیر حاج‌ منصور ارضی که در مورد یکی از اعضای دولت مطرح کرده، انجام دهد؟»، تصریح کرد: در این ارتباط درخواست رسیدگی قضایی می‌کنیم. وی ادامه داد: معتقدیم فرامین مقام معظم رهبری در مورد ممنوعیت هتک حرمت و هتاکی باید حفظ شود و هر شخص حقیقی و حقوقی این موضوع را مخدوش کند و زیر پا بگذارد، کار او را در راستای نقض فرامین مقام معظم رهبری می‌دانیم و درخواست رسیدگی قضایی می‌کنیم. پیش از آنکه دولت در این زمینه طرح شکایت کند، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران اعلام کرده بود که «شخصی که در مورد او صحبت شده است می‌تواند اعلام جرم کند و موضوع قابل بررسی است.»منصور ارضی مداحی است که مراسم‌های مذهبی مسجد ارگ تهران را برگزار می‌کند و علاوه بر اینکه معمولا در خلال برنامه‌های خود، گریزی هم به مسائل سیاسی می‌زند، چندی است که از کنار اظهرات مشایی به سادگی عبور نکرده است.

اولین واکنش غیررسمی توسط جوانفکر

قبل از سخنان دیروز معاون حقوقی رییس جمهور، علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای رییس جمهور هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بود و البته نوع موضع‌گیری دادستانی را هم نپذیرفته و آن را به مثابه چراغ سبز دادستانی برای این‌گونه اظهار نظرها دانسته بود. جوانفکر طی گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌های صبح تهران اعلام کرده بود که واکنش به این سخنان و این ادعاها وظیفه دولت نیست، بلکه باید دادستان تهران به آن رسیدگی کند. به گفته وی، دولت معتقد است که دادستان تهران نماینده مدعی‌العموم است و باید رسیدگی کند و وقتی به صورت شایسته و درست واکنش نشان ندهد و وارد میدان نشود، یعنی اینکه به کسانی که بنای تهدید مسوولان را نهاده‌اند چراغ سبز نشان داده است تا امور خلاف قانون‌شان را پیگیری کنند. به عقیده وی بی‌تفاوتی آقای دادستان به این روش بنا نهاده شده ناپسند است و باید هر چه سریع‌تر به عنوان وکیل مدافع مدعی‌العموم دست به اقدام بزند. جوانفکر گفته بود: دولت تنها می‌تواند طرح شکایت کند و خواهان رسیدگی دستگاه قضا شود، اما متاسفانه سابقه نشان داده که نتیجه مطلوبی هم در پی نخواهد داشت. وی تاکید کرده بود: دولت از شکایتش نمی‌گذرد و اصرار دارد که دادستانی به وظیفه‌اش عمل کند؛ چراکه اگر دادستانی در برابر تهدید یک مسوول به مرگ سکوت کند و شخص تهدیدکننده را آزاد بگذارد، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. دولت قطعا حق خود را در این قضیه مطالبه می‌کند، اما سکوت دستگاه قضا یعنی میدان دادن به هرج و مرج‌هایی که هر روز دارد رونق پیدا می‌کند.

شکایت قبلی دولت از حدادیان

پیش‌تر هم سعید حدادیان، دیگر مداح شناخته شده تهرانی در یکی از برنامه‌های خود درباره مشایی اظهارات تندی را مطرح کرده و تلویحا برای وی آرزوی مرگ کرده بود. این سخنان که در ماه رمضان سال گذشته مطرح شده بود هم حساسیت دولت را برانگیخت به طوری که باز هم معاونت حقوقی رییس جمهور علیه سعید حدادیان طرح شکایت کرد، شکایتی که اعلام وصول هم شد و به گفته دادستانی به بازپرس پرونده هم ارجاع شد، اما خبر دیگری از نتیجه آن شکایت شنیده نشد. برخی از سایت‌ها هم به نقل از سعید حدادیان نوشتند که برداشت درستی از حرف‌های وی نشده است. اما دادستانی در آن فقره هم به عنوان مدعی العموم وارد عرصه نشد و توجیه این کار را عدم ورود به حوزه‌های فکری و عقیدتی افراد دانسته بود.