باهنر: اصلاح‌طلبی تفکری نیست که بمیرد

دنیای اقتصاد - محمدرضا باهنر که با دعوت جبهه پیروان خط امام و رهبری جمعه گذشته به قم سفر کرده بود در نشستی با فعالان سیاسی و اجتماعی به تشریح تازه‌ترین دیدگاه‌های خود در خصوص اصلاح‌طلبان و جریانات نزدیک به دولت پرداخت. این چهره بانفوذ اصولگرایان در سخنانش اصلاح‌طلبان را تشویق به حضور در انتخابات آتی مجلس کرد و گفت: «اصلاح‌طلبی تفکری نیست که بمیرد و ممکن است این تفکر یخ بسته و فریز شود، ولی به محض اینکه یخ آنها باز شد وارد عرصه می‌شوند.» پیش از این برخی چهره‌های شناخته شده اصولگرا بر این عقیده بودند که تفکر اصلاح‌طلبی مرده است و دیگر جایی در عرصه سیاسی کشور ندارد، اما با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس و حضور فعال جریان نزدیک به دولت برای کسب کرسی‌های بهارستان، به نظر می‌رسد شخصی مثل باهنر احساس خطر کرده و با ارسال پیام‌های متفاوت از رقیب دیرینه جریان اصولگرایی دعوت می‌کند تا در انتخابات حضوری فعال داشته باشند. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت این انتخابات داشته باشد؛ چرا که به تعبیری اصولگرایان سنتی اینک برای مقابله با جریان نزدیک به دولت که به زعم آنها مهم‌ترین رقیبشان در انتخابات آتی خواهد بود، متوسل به جریان اصلاح‌طلب شده‌اند و این امر هم باعث شده است که همچنان اصلاح‌طلبان به سکوت خود برای حضور در انتخابات ادامه دهند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در سخنان خود با اشاره به القای اظهاراتی در مورد عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده اظهار کرد: برخی افراد این گونه القا می‌کنند که فعالیت اصلاح‌طلبان تمام شده و آنها در انتخابات شرکت نمی‌کنند و اصولگرایان به خوبی با هم رقابت می‌کنند.

وی این گونه اظهارات در مورد اصلاح‌طلبان را ساده‌انگارانه توصیف و بیان کرد: این نوع نگاه واقع‌بینانه نیست چون اصلاح‌طلبی تفکری نیست که بمیرد، ممکن است این تفکر یخ بسته و فریز شود ولی به محض اینکه یخ آنها باز شد وارد عرصه می‌شوند.

به گزارش مهر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اصلاح‌طلبان را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: گروه اول خارج‌نشینان هستند و این افراد انتخابات را تحریم کردند. باهنر ادامه داد: گروه دوم کسانی هستند که می‌گویند ما مبارزه مثبت می‌کنیم، اما گروه سوم با مهره‌های سفید کار می‌کنند و افرادی که سابقه روشن سیاسی نداشتند را مورد حمایت قرار می‌دهند. نایب رییس مجلس بروز جریان انحرافی از درون اصولگرایان را خطرناک توصیف کرد و اظهار کرد: امروز جریان انحرافی از درون اصولگرایی بیرون زده که هم اصلاح‌طلبان از این مساله خرسند هستند و هم جریان انحرافی فکر می‌کند که می‌توان با اصلاح‌طلبان لابی کرد، قیام مشترکی را به وجود آورد و بخش عمده‌ای از کرسی‌های مجلس را گرفت.

داستان جریان انحرافی خیلی زود لو رفت

باهنر با اشاره به بی‌بدیل بودن بروز تفکر انحرافی در درون دولت و با بیان اینکه در بعضی جاها عدم تمکین ولایی از رهبری برای آنها سنگین نیست، اظهار کرد: داستان جریان انحرافی خیلی زود لو رفت؛ چراکه آنها با پول عظیمی که داشتند و قدرت سیاسی که عزل و نصب می‌کردند می‌خواستند حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ کرسی مجلس را بگیرند و بعد از آن وضعیت خودشان را رو کنند. باهنر انحراف اعتقادی و آلوده دست بودن مالی را از نقاط ضعف خطرناک جریان انحرافی برشمرد و با بیان اینکه این گروه را طی دو، سه سال طبقه اشرافی به راه انداخت، تصریح کرد: چند روز گذشته فردی را دستگیر کردند که به اعتقاد خودش طی ۵ سال اخیر سرمایه‌اش ۲۰ برابر شده است و مشخص شد که این فرد از سوی رییس گروه منحرفین برای انجام کارهای مختلف معرفی شده است.وی با اشاره به خانه‌نشینی و دورکاری رییس‌جمهور گفت: امیدوارم این دوره ریاست جمهوری به نرمی تمام شود و باید مواظبت کرد تا جریان انحرافی نفوذ نکند. نایب رییس مجلس گفت: جمعیت زیادی از طرفداران رییس‌جمهور به واسطه تبعیت وی از رهبری از وی طرفداری می‌کردند، و به این ترتیب بعد از دوران کوتاهی تعداد زیادی از این آرا فرو پاشید.

مشایی هنوز برای برکناری افراد نفوذ دارد

باهنر به آنچه نفوذ رییس دفتر رییس‌جمهور در برکناری تعدادی از اعضای کابینه دولت می‌خواند، اشاره کرد و گفت: اگرچه رییس دفتر رییس‌جمهور مدتی است در رسانه‌ها در سایه هست و سکوت رسانه‌ای دارد، اما اگر الان یکی در دولت رسما با این آقا درگیر شود باید از دولت بیرون برود. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: باید تکلیف دولت با جریان انحرافی و تکلیف جبهه پایداری با جریان انحرافی و جریان فتنه مشخص شود و نباید نسبت به رابطه بین جریان فتنه و انحرافی بی‌تفاوت باشیم چون ممکن است این دو به هم برسند.