وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال در راستای رسیدن به اهداف افق چشم‌انداز ۲۰ ساله هزار کیلومتر راه‌آهن در نقاط مختلف کشور به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش ایرنا، علی نیکزاد دیروز در مراسم بهره برداری از ۲۲ دستگاه واگن مسافری و ۲۰ دستگاه لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور افزود: میزان خطوط ریلی کشور که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، ۱۰ هزار کیلومتر است و حدود هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر هم در دست ساخت است که تکمیل این مقدار نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است. وی در این مراسم تصریح کرد: هم‌اکنون بودجه راه آهن ۷۰۰ میلیارد تومان است که این رقم پاسخگوی نیازها و برنامه‌های حمل‌ونقل ریلی نیست و باید از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی، اوراق مشارکت، واگذاری سهام دولتی منابع مورد نیاز این بخش تامین شود.

هدف‌گذاری برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتری قطارها

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی افزایش سرعت قطارها و کاهش زمان سیر قطارها را در دستور کار دارد و برای رسیدن به این هدف باید هم در طراحی خطوط و هم تامین ناوگان باری و مسافری رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر مد نظر قرار گیرد.

عبدالعلی صاحب محمدی اضافه کرد: بخش خصوصی ۵۵ لکوموتیو را وارد شبکه ریلی کشور کرده که با احتساب لکوموتیوهایی که خود راه‌آهن جمهوری اسلامی وارد ناوگان کرده است، بالغ بر ۹۰ لکوموتیو جدید وارد ناوگان ریلی کشور شده است.