تداوم رایزنی‌ها برای آزادی 2 آمریکایی

دنیای اقتصاد - همزمان با انتشار خبر دیدار محمود احمدی‌نژاد با چهار نفر از رهبران مذهبی آمریکا، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه از حضور «دو کشیش آمریکایی در ایران برای آزادی جاسوس‌ها» خبر داد. سه شنبه هفته گذشته برخی خبرگزاری‌های داخلی به نقل از شبکه آمریکایی «سی.بی.اس» آمریکا اعلام کردند که احمدی‌نژاد گفته است، «شین بائر» و «جاش فتال» دو تبعه آمریکایی که اخیرا هر یک به اتهام جاسوسی به ۸ سال زندان محکوم شده‌اند، طی دو روز آینده آزاد خواهند شد؛ اگر چه بائر و فتال تاکنون آزاد نشده‌اند، اما طی شش روز گذشته خبرهای متعددی در این باره در رسانه‌های کشور منتشر شد. خبرهایی حاکی از دلگرمی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا از اظهارات احمدی‌نژاد تا پادرمیانی و میانجیگری مقامات ارشد عراق و عمان برای رهایی بائر و فتال از حبس. اما، در شرایطی که احمدی‌نژاد در آستانه سفر به نیویورک، چهار نفر از رهبران مذهبی «مسیحی و مسلمان» آمریکا را شامگاه شنبه به حضور پذیرفته بود، محمد جواد لاریجانی، رییس ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه از حضور دو کشیش آمریکایی در ایران برای آزادی بائر و فتال خبر داد. با توجه به حضور «رهبران مسیحی آمریکایی» در دیدار با رییس‌جمهور، به نظر می‌رسد، دو کشیش مورد نظر محمد جواد لاریجانی در جمع دیدارکنندگان با احمدی‌نژاد بوده و با وی دیدار کرده‌اند. گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از دیدار احمدی‌نژاد با رهبران مذهبی یاد شده نیز این گمانه را تقویت می‌کند. آن گونه که این پایگاه اطلاع‌رسانی گزارش داده است: رهبران مذهبی آمریکا در این دیدار اظهار امیدواری کردند، درخواست ایشان برای آزادی دو زندانی آمریکایی در تهران عملی شود تا در بازگشت به آمریکا با توجه به اعتباری که مداخله ایشان در آزادی این دو آمریکایی برای آنها ایجاد می‌کند، بتوانند جهت آزادی ایرانیان دربند در این کشور تلاش موثری صورت دهند.

تابع مصلحت‌اندیشی‌های کلی نظام

محمدجواد لاریجانی اما در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرگزاری فارس با اشاره به اخبار منتشره درباره آزادی دو تبعه آمریکایی متهم به جاسوسی گفته است: جرم این افراد فقط عبور از مرزهای ما نبود و جرم سنگینی مرتکب شده‌اند.وی همچنین با بیان اینکه قوه‌قضائیه در مورد این مساله وظایف خود را به صورتی کاملا صریح انجام داد، گفته است: دو جاسوس آمریکایی تاکنون آزاد نشده‌اند و آزاد شدن آنها نیز باید در مسیر قانونی باشد که این امر تابع مصلحت‌اندیشی‌های کلی نظام است منتها مسیر قانونی هیچ گاه زیرپا گذاشته نمی‌شود.

غصه ایرانی‌های در بند آمریکا را بخوریم

وی افزوده است: در عین حال ایرانی‌های زیادی هم وجود دارند که در آمریکا گرفتارند و ما بهتر است غصه آنها را بخوریم. آمریکا که این همه نشان می‌دهد راجع به دو نیروی جاسوس خود حساس است و برای آزادی آنها تلاش می‌کند باید به خودش هم نگاهی بیندازد که با سایر ملیت‌ها چگونه رفتار می‌کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در ایران اسلامی مسیر قانونی برای جاسوسان دستگیر شده آمریکایی به روشنی طی شد، تصریح کرده است: این در حالی است که در آمریکا افرادی به دلایل نامعلوم دستگیر و سال‌ها زندانی می‌شوند.وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرده است: ما به جاسوس‌ها جایزه نمی‌دهیم و قوه‌قضائیه نیز با دقت مسیر خود را طی خواهد کرد.لاریجانی همچنین اظهار کرده است: مباحث مربوط به آزادی دو جاسوس ربطی به سفر آتی رییس‌جمهور به آمریکا ندارد.وی با اشاره به برخی واسطه‌گری‌ها نیز در این رابطه گفته است: هم‌اکنون دو کشیش آمریکایی در این رابطه به ایران آمده‌اند و مشغول رایزنی برای آزادی این دو هستند.وی تاکید کرده است: در این رابطه مصالح نظام در چارچوب قانون پیگیری خواهد شد.

پادرمیانی سران برخی از کشورها

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران نیز دیروز از پادرمیانی «بسیاری از سران کشورها» برای آزادی این دو آمریکایی خبر داد. هوشیار زیباری، وزیرخارجه عراق نیز پیش از این، همانند محمدجواد لاریجانی و صالحی از برخی واسطه‌گری‌ها برای آزادی دو تبعه آمریکا سخن به میان آورده بود. بنا به گفته زیباری تاکنون مقامات ارشد عراق و عمان برای آزادی بائر و فتال پادرمیانی کرده‌اند. جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق در روزهای اول شهریور، پس از صدور حکم حبس هشت ساله برای دو تبعه آمریکا، در تماس با مقامات ارشد ایران خواستار آزادی آنان شده است. در این میان، روز یکشنبه بن علوی، وزیر مسوول در امور خارجی سلطنت عمان برای دومین بار طی چند روز گذشته با صالحی آخرین مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین مسائل مورد علاقه طرفین را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد. صالحی و بن علوی روز پنج‌شنبه هفته گذشته نیز با یکدیگر رایزنی و گفت‌و‌گو کرده بودند.

صالحی دیروز در حاشیه‌ نخستین همایش بین‌المللی بیداری اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزیر خارجه‌ عمان در مورد وضعیت دو تبعه‌ آمریکایی که در ایران بازداشت هستند، میانجیگری کرده است؟ گفت:‌ بسیاری از سران کشورها پا درمیانی کردند و این پادرمیانی‌ها را ما به قوه‌قضائیه و مسوولان آن اعلام کردیم که امیدواریم مورد رافت مسوولان قوه‌قضائیه قرار گیرد. «جاش فتال» و «شین بائر» دو تبعه آمریکایی زندانی در ایران به همراه «سارا شورد» تابستان ۱۳۸۸ در کوه‌های شمال غرب کشور دستگیر و در اوایل شهریور ماه سال جاری از سوی دادگاه ایران به هشت سال حبس محکوم شدند. سارا شورد، اما شهریور سال گذشته با قرار وثیقه

۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد و به کشور خود بازگشت.