سفیر ایران در هند گفت: با توجه به اینکه آمریکا پرداخت بهای نفت خام وارداتی از ایران را برای کشورهای آسیایی، از جمله هند دشوار کرده است، انتقال پول از طریق مسیرهای دیگر کار دشواری شده است. به گزارش ایسنا، سید مهدی نبی‌زاده، با بیان این که انتقال پول از هند به ایران برای واردات نفت یکی از مهم‌ترین جنبه‌های روابط ایران و هند است، افزود: دو کشور از دو سال پیش در این زمینه با مشکلاتی مواجه بودند که سال پیش این مشکلات شدیدتر شد.

بر اساس گزارش روزنامه هندو ـ چاپ دهلی- نبی‌زاده در گفت وگو با این روزنامه تصریح کرد: برخی از کشورها فراتر از متن قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران عمل می‌کنند. به عنوان مثال، روابط بانکی خارج از چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل است، ولی متاسفانه برخی کشورها این طور فکر نمی‌کنند. ابتدا نفوذ آمریکا در اروپا، گردش آسان پول نفت را تحت تاثیر قرار داد. سپس آنها سعی کردند تا کشورهای آسیایی را به پیروی از این روند مجبور کنند. این تلاش در اتحادیه پایاپای آسیایی به اوج خود رسید.

سفیر ایران در هند اظهار کرد: اتحادیه پایاپای آسیایی برای تسهیل تجارت تشکیل شد تا کشورهای عضو بتوانند از گردش پول بین خود منتفع شوند و بخش اعظم این پول از محل مبادلات نفتی بود.

او گفت: متاسفانه این مسیر به خاطر دخالت آمریکا بسته شد و از آن زمان به بعد، پرداخت‌ها از طریق مسیرهای دیگر تبدیل به کار دشواری شده است.