وقوع اختلاس‌های جدید را بعید نمی‌دانیم

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس روز گذشته در نشستی خبری به تشریح اقدامات مجلس و کمیسیون متبوعش درباره پیگیری موضوع اختلاس سه هزار میلیارد تومانی پرداخت. ابراهیم نکونام با اعلام اینکه هنوز هیچ سند صریحی از دخالت دولت و مجلس در این پرونده نداریم، گفت که وقوع اختلاس‌های جدید در کشور را بعید نمی‌داند. وی همچنین اعلام کرد که ۹ ماه پیش در نامه‌ای به چهار بانک شگردهای امیر منصور آریا، متهم اصلی پرونده اختلاس را هشدار داده بودیم. بعید نیست بازهم رخ دهد

به گزارش فارس، نکونام در نشست خبری دیروز خود عوامل اصلی بروز این اختلاس بزرگ را عدم نظارت، سیاست باز حاکم بر بانک‌ها و عدم توجه به توصیه‌های مسوولان بانکی بر شمرد و گفت: ما بعید و دور نمی دانیم که چنین اتفاقی مجددا رخ بدهد؛ چرا که نظارت داخلی سیستم بانک‌ها و بانک مرکزی کم است. وی تصریح کرد: عدم توجه به دلسوزی دلسوزانه نظام نسبت به سیستم‌های بانکی یکی از عوامل بروز این اتفاق بود؛ در حال حاضر گروه‌های متعددی به سیستم بانکی رقم‌های کلانی در حد ۴۰۰ میلیارد تومان، ۶۰۰ میلیارد تومان و هزار میلیارد تومان بدهی دارندکه برخی از آنها معوق و برخی دیگر هنوز معوق نشدند. رییس کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرد: میزان اسناد اعتباری سند شده در بانک صادرات ۲۰۱ میلیارد تومان است که در قبال این اسناد ضمانت اخذ شده و این رقم قابل بازیابی است، اما ۱۷۳۰ میلیارد تومان هم اعتبار اسنادی ثبت نشده در این پرونده وجود دارد.

بیشتر مبالغ قابل باز پس گیری هستند

نکونام با بیان اینکه مبلغ غیر مجازی که برای LCها صادر شده است، ۱۷۳۰ میلیارد تومان بوده و آن مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان واقعی نیست، اضافه کرد: ۹۰۰ میلیارد تومان که قبلا توسط این گروه اخذ شده بود، تسویه شده است اما بانک ملی در این پرونده ۱۱۶۰ میلیارد تومان، بانک سامان ۳۴۳ میلیارد تومان، بانک سپه ۷۰ میلیارد تومان و بانک‌های پارسیان و رفاه مبالغ باقی مانده را ارائه کردند. رییس کمیسیون اصل ۹۰ اضافه کرد: گمان نشود که همه این مبالغ از بین رفته‌اند، بالای ۵۰۰ میلیون تومان موجودی این فرد بوده و شرکت‌های عدیده‌ای هم که بیش از ۱۵ هزار کارگر و کارمند دارد، دارای اموال غیر منقول زیادی هستند. وی همچنین درباره موضوع شکایت الیاس نادران از محمد رضا رحیمی گفت: ما تا امروز این شکایت را به مراجع قضایی هم ارسال نکرده‌ایم. نکونام همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره واگذاری اراضی به اختلاس گران پرسیده بود گفت: این مساله را بررسی خواهیم کرد.