اعدام 4 متهم خمینی شهر در پارک بهشت

دنیای‌اقتصاد- پارک بهشت خمینی شهر بامداد چهارشنبه محل اجرای حکم چهار محکوم حادثه تجاوز گروهی به زنان در یکی از باغ‌های اطراف این شهر بود. به این ترتیب، چهار متهم اصلی پرونده حادثه خمینی‌شهر سحرگاه دیروز در ملأعام بالای چوبه دار رفتند. سوم خرداد سال‌جاری، ۱۳ نفر که قمه، چوب و چاقو در دست داشتند به یک محفل خصوصی در باغی در شهرستان خمینی شهر حمله کردند و پس از زندانی کردن مردان، زنان را به باغ دیگری منتقل و در آنجا به آنها تجاوز کرده بودند.

به گزارش ایسنا، بر اساس رای صادره که در دیوان عالی کشور نیز تایید شده بود، ۴ متهم اصلی این پرونده در پارک بهشت شهرستان خمینی‌شهر و در ملأ عام به دار مجازات آویخته ‌شدند. متهم ردیف اول عباس، مجرد (۲۴ ساله) دارای دو فقره سابقه کیفری با اتهام آدم ربایی و رابطه نامشروع در سال ۸۳ و ۸۷، نفر دوم رجب علی معروف به علی سیاه، مجرد ( ۲۳ ساله) دارای پیشینه کیفری با اتهام قدرت نمایی با قمه، شرب خمر و رابطه نامشروع، متهم سوم اصغر، مجرد (۲۰ ساله) دارای پیشینه کیفری با اتهام قدرت نمایی با چاقو، شرب خمر و رابطه نامشروع و متهم ردیف چهارم منصور، مجرد (۲۵ ساله) دارای سابقه کیفری آدم‌ربایی در سال ۸۴، نسبت به اتهام زنای به عنف در این پرونده به اعدام محکوم شده بودند. به گفته مقامات قضایی دادگستری استان اصفهان، پرونده درباره سایر متهمان همچنان باز است. همچنین حجت‌الاسلام رضایی دادستان خمینی شهر نیز در پایان مراسم اعدام به خبرنگاران گفت: هنوز نسبت به دو نفر از متهمان که پس از صدور رای دستگیر شدند، رای صادر نشده است. پرونده دو نفر از متهمان که برای آنها ۲۸ سال حبس صادر شده است، نسبت به اتهام تجاوز به عنف مفتوح است.

لحظات اعدام

به گزارش ایسنا،چند دقیقه‌ای به زمان اجرای حکم باقی مانده بود که متهمان با سه خودروی ویژه نیروی انتظامی وارد محوطه پارک بهشت شدند. یکی از آنها بدون چشم بند بود و سرخی چشمانش به خوبی حکایت از پشت سر گذاشتن شبی دشوار داشت؛ اما سه محکوم دیگر چشم بند داشتند. یکی از محکومان دست‌هایش را به هنگام پیاده شدن مشت کرده بود و انگشتانش را به هم فشار می‌داد و حتی پس از اعدام نیز به همین حالت باقی ماند. محمدرضا حبیبی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان قبل از شروع رسمی مراسم اعدام در سخنانی گفت: «برادران و خواهران، وقوع چنین وقایع و اتفاقاتی نتیجه فاصله گرفتن از ارزش‌ها، اعتقادات و آموزه‌های دینی است و هرچه از دستورات دینی بیشتر فاصله بگیریم، شاهد وقوع بیشتر آن هستیم. اگر شارع مقدس، رهبران دینی و قرآن تاکید به حفظ حجاب، پوشش شرعی و حلال و حرام در روابط خصوصی، شخصی و حتی در میهمانی‌ها و جشن‌های خصوصی دارند به همین علت است که زنان و نوامیس از شر متجاوزان در امان باشند. این تذکرات شرعی را باید جدی بگیریم.»در ادامه،‌ با قرائت حکم دادگاه و با ذکر صلوات، متهمان برای اجرای حکم آماده شدند. ساعت شش و هشت دقیقه صبح با شعار الله اکبر چهار متجاوز با طناب‌هایی سفید به دار مجازات آویخته شدند و آخرین ثانیه‌های زندگی‌شان نیز آویزان بر طناب دار پایان یافت. یکی از متهمان از زمان پیاده شدن از خودروی نیروی انتظامی زیر زبان جمله «یا حسین، یا حسین، شفاعتم کن» را نجوا می‌کرد و این نجوا تا پیش از کشیده شدن طناب دار نیز ادامه داشت. متهم دیگر نیز با گفتن صلوات و با قدم‌هایی آهسته و لرزان به استقبال چوبه‌دار ‌رفت. نفر سوم با نفس‌هایی به شماره افتاده قبل از کشیده شدن طناب از حال رفت. همهمه‌ای جمعیت را فراگرفت، یکی می‌گفت بی‌هوش شده است و دیگری می‌گفت سکته کرده است.

حادثه باغ خمینی شهر

در یکی از شب‌های خردادماه ۱۴ نفر از شهروندان اصفهانی شامل ۸ مرد و ۶ زن شامل دو زوج، چهار خواهر و برادر با تعدادی از دوستان خود که یکی از آنها جزو اقلیت‌های مذهبی است به مناسبت روز زن در یکی از باغ‌های اطراف خمینی‌شهر اصفهان میهمانی برگزار کرده بودند که تا پاسی از شب ادامه داشته است. این میهمانی توسط باغبان باغ مربوطه به افراد حاضر در باغ مجاور که همگی دارای سابقه کیفری بودند، اطلاع داده می‌شود، این افراد نیز با اطلاع دادن به دیگر دوستان خود که آنها نیز از مجرمان سابقه‌دار بودند از برگزاری میهمانی در باغ مطلع شدند و با توجه به شرایط خاص مکانی و زمانی محل، درحالی که قمه، چوب و چاقو در دست داشتند وارد باغ شده و با تهدید مردان حاضر در میهمانی، آنها را در ساختمان مسکونی باغ حبس کردند و زنان را به محلی دیگر انتقال دادند و در نهایت به زنان تجاوز کردند. سه نفر از متهمان اصلی پرونده در روزهای اولیه در منطقه دستگیر شدند و تعدادی نیز در استان‌های مرزی در حال فرار توسط نیروی انتظامی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

احکام سایر متهمان

متهمانی که محاکمه شدند ۹ نفر بودند که چهار نفر به اتهام تجاوز به عنف به اعدام در ملأعام و نسبت به اتهام حبس غیر قانونی، آدم ربایی، سرقت همراه با آزار و اذیت به ۲۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. متهم ردیف پنجم و ششم (جواد و روح الله) به ۲۸ سال حبس تعزیری و شلاق نسبت به اتهام آدم ربایی، سرقت مقرون به آزار و اذیت و آدم ربایی محکوم شدند، ولی پرونده این افراد نسبت به اتهام تجاوز به عنف همچنان مفتوح است. متهم ردیف هفتم و هشتم و نهم در خصوص اتهام تجاوز به عنف برائت حاصل کردند. مقامات دادگستری استان اصفهان اعلام کردند که پرونده نسبت به اجرای حکم سایر متهمان و همچنین متهمان دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم که متواری هستند، مفتوح است.