دنیای اقتصاد- علی اکبر صالحی، وزیرخارجه خبر داد که ایران از آمریکا خواسته است تا اطلاعات مربوط به افراد دستگیر شده در جریان طرح ادعایی ترور سفیر عربستان در واشنگتن را به تهران بدهد. وزارت خارجه نیز از طریق سفارت سوئیس در تهران (حافظ منافع آمریکا) خواهان دسترسی کنسولی به منصور ارباب سیار شد. صالحی دیروز همچنین در حالی به مقامات عربستان هشدار داد تا جانب احتیاط را در این موضوع رعایت کنند که خبر رسید ریاض نامه‌ای ضد ایرانی را به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده است. صالحی دو روز قبل تر ابراز امیدواری کرده بود مقامات ریاض عاقل‌تر از آن باشند که وارد این بازی شوند. سه شنبه هفته گذشته مقامات قضایی آمریکا اعلام کردند دو ایرانی که یکی از آنها به نام منصور ارباب سیار دستگیر شده است، با حمایت دولت ایران قصد داشته‌اند سفیر عربستان در واشنگتن را ترور کرده و پس از آن سفارتخانه‌های عربستان و رژیم صهیونیستی در آمریکا را منفجر کنند. مقامات تهران اما در واکنشی فوری این اتهامات را جعلی و ساختگی خواندند و گفتند که آمریکا این سناریو را برای سرپوش کردن بر بحران داخلی خود و منحرف کردن افکار عمومی جهانی از جنبش اشغال وال‌استریت طراحی کرده است.

با این حال، وزیر خارجه کشورمان دیروز در حاشیه نشست مشترک خود با اعضای اتاق بازرگانی ایران به خبرنگاران گفت: ما با صبر و حوصله نسبت به این اقدام آمریکا عمل خواهیم کرد. ایران آمادگی دارد هر مساله‌ای را بررسی کند؛ حتی اگر به طور تصنعی ایجاد شده و افکار عمومی را مشوش کرده باشد. به گزارش ایسنا، وی افزود: ما از آمریکا خواسته‌ایم اطلاعات مربوط به این افراد دستگیر شده را به ما بدهند تا ما پیشینه این افراد را بررسی کنیم. صالحی تاکید کرد: ایران کشوری مسوول نسبت به تعهدات بین‌المللی خود است و البته از حقوق خود در چارچوب مقررات بین‌المللی و کنوانسیون‌های بین‌المللی دفاع خواهد کرد. ما در موضوع هسته‌ای نشان دادیم همانگونه که نسبت به حقوق‌مان پیگیر هستیم، نسبت به تعهدات‌مان نیز عمل کرده‌ایم و در سایر زمینه‌ها نیز به همین‌گونه است.

تسلیم یادداشت ایران به حافظ منافع آمریکا در تهران

براساس این گزارش کاردار سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران نیز یکشنبه شب برای دومین بار طی یک هفته گذشته به وزارت خارجه احضار شد.

به گزارش ایسنا، رییس دفتر آمریکای شمالی وزارت خارجه در این ملاقات با یادآوری تعهدات بین‌المللی دولت آمریکا، تاکید کرد: تردیدی در بی‌اساس بودن ادعای آمریکا وجود ندارد، لیکن ارائه اطلاعات شخصی متهم و فراهم کردن دسترسی کنسولی به نامبرده از وظایف دولت آمریکاست و هرگونه تاخیر در آن مغایر منطق حقوق بین‌المللی و تعهدات دولت آمریکاست. مقام ایرانی در این زمینه یادداشتی تسلیم کاردار سوئیس کرد.

مقامات عربستان جانب احتیاط را رعایت کنند

صالحی اما روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره اقدامات حقوقی ایران برای مقابله با خبرسازی‌های غرب و همچنین توصیه‌اش به مقامات عربستان سعودی گفت: مقامات عربستان سعودی باید جانب احتیاط را رعایت کنند، یقینا مسوولان عربستانی می‌دانند که این سناریوی اخیر در جهت ایجاد شکاف و اختلاف بین کشورهای منطقه است و من امیدوارم مسوولان عربستان نسبت به این مساله توجه بیشتری داشته باشند و با احتیاط بیشتری برخورد کنند.

وی ادامه داد: ایران همواره در طول ۳۲ سال پس از انقلاب نشان داده است نظامی است مبتنی بر اخلاق انسانی و عقلانی که همه تعاملات بین‌المللی‌اش در چارچوب عقلانیت و حکمت بوده است. هیچ‌گاه ایران که خود آسیب دیده از تروریسم است، هیچ اقدامی نکرده است که مخل روابط بین‌المللی باشد.

وی همچنین گفت: ما امیدواریم سایر مسوولان کشورها به خصوص عربستان نسبت به این مساله توجه ویژه داشته باشند، مبادا مقامات عربستان در دامی بیفتند که بعدا خارج شدن از این دام برایشان مشکل باشد.

نامه ضدایرانی عربستان رسما تحویل شورای امنیت شد

دیروز توصیه‌های صالحی به مقامات عربستان در حالی بیان شد که منابع خبری اعلام کردند، نامه عربستان سعودی درباره ادعای آمریکا علیه ایران که تحویل دبیر کل سازمان ملل شده بود، رسما به شورای امنیت تسلیم شد. به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه الشرق الاوسط سعودی چاپ لندن به نقل از برخی منابع دیپلمات اعلام کرد که در خصوص طرح ادعایی ترور عادل الجبیر سفیر سعودی در واشنگتن به دست دو ایرانی، شورای امنیت در جریان این امر قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، روز شنبه منابعی در سازمان ملل به روزنامه عکاظ عربستان اعلام کردند که «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در این سازمان از شورای امنیت خواسته است که رسما در جریان اتهام وارد شده به ایران قرار بگیرند. این درخواست را عبدالله المعلمی نماینده عربستان در سازمان ملل در نامه‌ای به بان‌کی ‌مون دبیر کل سازمان ارائه کرد. الشرق الاوسط نوشت: منابع دیپلمات اعلام کردند که شورای امنیت رسما در جریان این موضوع قرار گرفت.

در همین حال دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد نامه‌های مرتبط با اتهامات آمریکا درباره دخالت ایران در توطئه علیه سفیر عربستان در واشنگتن را به شورای امنیت فرستاده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد، بان کی مون دیروز اظهار کرد: من نامه‌های آمریکا، ایران و نیز دولت عربستان را دریافت کردم. بان از اظهارنظر درباره اینکه آیا احتمالا ایران با تحریم‌های بیشتر روبه‌رو می‌شود یا خیر خودداری کرد.

صالحی: آمریکا صرفا جوسازی رسانه‌ای کرد

صالحی اما در بخشی دیگر از سخنان دیروز خود با خبرنگاران تاکید کرد: این سناریو با شیوه‌ای که ارائه شد و با شتاب و عجله‌ای که در آن به کار رفت بسیار مشکوک است. وقتی می‌خواستند این سناریو را مطرح کنند من شاهد بودم که وزیر دادگستری و مقامات قضایی و امنیتی آمریکا چنان شتاب‌زده و بدون داشتن استحکام و استواری در استدلال، مسائلی را مطرح می‌کردند، آنها صرفا می‌خواستند مساله‌ای را به خورد افکار عمومی بدهند و جوسازی و موج و هیاهوی رسانه‌ای ایجاد کرده بودند و می‌خواستند از آن استفاده کنند و به اعتبار پیشینه کارهای تبلیغاتی گام بردارند. پیشینه تبلیغاتی که پیش از این هیتلر از آن استفاده کرده بود و به مشاور خود می‌گفت اگر می‌خواهی دروغی را بگویی آن را هم محکم بگو، بلند بگو و هم تکرار کن و مردم را بسیج کن؛ به گونه‌ای که خود نیز آن دروغ را باور کنی. امروز آمریکا نیز از این شیوه استفاده می‌کند؛ اما از آنجا که این موضوع از اساس دروغ است و پایه‌ای ندارد یقینا آثار مخرب آن دامن خودشان را خواهد گرفت.

افزایش فشار آمریکا بر روسیه و چین

همزمان با اظهارات صالحی، همچنین خبر رسید که کنگره آمریکا در ادامه سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران و با تکرار ادعاهای اخیر بر ضرورت تحت فشار گذاشتن چین و روسیه برای همراهی در تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مایک راجرز، رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا و داین فینستین، رییس کمیته اطلاعاتی سنا گفتند که آمریکا باید به روشی تهاجمی به این موضوع پاسخ دهد؛ اما اقدام نظامی علیه ایران را خواستار نشدند، بلکه در عوض برای تحریم‌های اقتصادی شدید‌تر علیه تهران اعمال فشار کردند. فینستین گفت که معتقد است این موضوع بسیار واقعی است.

وی به برنامه «فاکس نیوز ساندی» گفت: کشور ما نباید به دنبال وارد شدن به یک جنگ باشد. ما باید به دنبال متوقف کردن رویکرد بد بدون وارد شدن به جنگ باشیم. فینستین و راجرز گفتند که آمریکا باید روسیه و چین را برای حمایت از تحریم‌ها (علیه ایران) تحت فشار گذارد و استدلال کردند که این دو کشور در تلاش‌های گذشته در این راستا مانع‌تراشی کرده‌اند. راجرز با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم گفت: باید روس‌ها و چینی‌ها را تحت فشار گذاشت و افزود: یا در کنار کشوری می‌مانید که از تروریسم حمایت می‌کند یا در کنار جامعه جهانی قرار می‌گیرید.

گزینه نظامی علیه ایران حذف نشود

وی در پاسخ به این سوال که آیا باید پاسخ نظامی داده شود، گفت که این گزینه نباید از روی میز کنار گذاشته شود.

وی افزود: فکر می‌کنم کارهای زیادی وجود دارد که ما باید انجام دهیم تا اطمینان یابیم که آنها متوجه می‌شوند این موضوع غیر قابل پذیرش است.

رییس کمیته اطلاعاتی سنا ادعا کرد: ایران در حال تشدید برنامه‌های توسعه هسته‌ای است و توطئه اخیر دلیل دیگری است برای اینکه اکنون اقدام شود و برای تهران روشن شود که باید سیاست‌هایش را تغییر دهد.

ک۷۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد تولید کرده‌ایم

صالحی در بخشی از سخنان خود در حاشیه نشست با اعضای اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به پرسشی درباره راه‌اندازی FMP (کارخانه تولید قرص، میله ومجتمع سوخت هسته‌‌ای) گفت: همان طور که پیش از این سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، امیدواریم ظرف چهار پنج ماه آینده اولین صفحه سوخت ساخت ایران تولید شود و در رآکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده قرار گیرد. صالحی در پاسخ به این پرسش که تاکنون تا چه اندازه از سوخت اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده، تولید شده است، گفت: تا یک ماه پیش حدود ۷۰ کیلوگرم سوخت غنی‌ شده ۲۰ درصد در ایران تولید شده است.