تناقض‌های سناریوی ترور به روایت وزیر اطلاعات

عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد- پس از طرح سناریوی ترور توسط آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که با واکنش‌های تردیدآمیز حتی در میان محافل غربی همراه بود و طرح ترور سفیر عربستان از سوی ایران را زیر سوال برد، اینک وزیر اطلاعات پشت پرده این اقدام اطلاعاتی آمریکا را تحلیل کرده و با اشاره به بررسی‌های اطلاعاتی که روی این موضوع انجام شده است، می‌گوید: وقتی با رویکرد اطلاعاتی موضوع را بررسی کنید با چنان ضد و نقیض‌ها و ایرادهای بزرگی مواجه می‌شوید که نمی‌توانید باور کنید دولتی همچون آمریکا با آن همه ادعا به چنین فلاکتی افتاده باشد که سناریویی تا این حد سخیف ساخته باشد یا سناریوی مبتذل ساخته شده ازجانب دیگران را باور کرده باشد. به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی در این باره تصریح کرد: در اولین بررسی‌هایی که در وزارت اطلاعات در مورد این ادعا به عمل آمد، نخستین واکنش افسران اطلاعاتی وزارت، ابراز تعجب شدید درباره بلاهت متراکمی بود که در این سناریو موج می‌زند. وی اضافه کرد: اولین سوال آن بود که دولت آمریکا چطور می‌خواهد این قصه بدوی را به عقلای دنیا و حتی به نخبگان خود آمریکا بباوراند. مصلحی گفت: پس از آن و به موازات انتشار اخبار بیشتری در مورد این ماجرا، ابهامات و سوالات بزرگ‌تری از جانب رسانه‌ها و صاحبنظران سیاسی و اطلاعاتی مطرح شد و امروز ابعاد سبکسرانه این سناریوی سخیف همه‌گیر شده است و شما شاهد انتشار صدها چون و چرا و ان‌قلت در رسانه‌های مختلف آنها هستید. مصلحی درباره مدارک منتشر شده درباره شنودها اظهار کرد: اولا آنچه ارائه کرده‌اند، شنود نیست بلکه براساس آنچه در دادخواست قاضی دادگاهی در نیویورک آمده، تماس تلفنی متهم پس از بازداشت است، آن هم از دفتر اف بی آی و تحت سیطره ماموران اف بی آی.

ادعای آمریکایی‌ها مهمل و مضحک و مسخره است

وی افزود: طبق تصریح خودشان، متهم در چنین شرایطی با فردی تماس می‌گیرد، بدون ارائه هیچ گونه مستندی که مخاطب ادعایی کیست، کجاست و چکاره است؛ به این ترتیب است که مخاطب موهوم می‌شود یکی از فرماندهان سپاه قدس! و تماس متهم از درون بازداشتگاه اف بی آی می‌شود شنود! سپس کل این فرآیند می‌شود سند.وزیر اطلاعات گفت: من می‌پرسم کدام قاموس حقوقی این داده سبک را به عنوان سند برای اتهامی چنین سنگین قبول می‌کند؟ اتفاقا آنچه را آنها سند می‌نامند، بزرگ‌ترین و متقن‌ترین دلیل بر مهمل بودن ادعای آمریکایی‌هاست و با انتشار آن، عملا این ما هستیم که سندی متقن به دست آوردیم مبنی بر مهمل و مضحک و مسخره بودن ادعایی که آمریکایی‌ها کرده‌اند. وزیر اطلاعات درباره دلایل دیگر برای رد ادعای آمریکا‌یی‌ها گفت: به علت محذوریت‌های اطلاعاتی نمی‌توانم همه اطلاعات را فعلا مطرح کنم، اما برخی مستندات و مطالب قابل طرح را می‌گویم؛ مثلا ویژگی‌ها و شاکله شخصیت فردی که به عنوان عامل ترور معرفی شده است‌ آن قدر با ویژگی‌های یک مامور یا همکار اطلاعاتی فاصله دارد که حتی ضعیف‌ترین دستگاه‌های اطلاعاتی جهان حاضر نیستند چنین فردی را به همکاری بگیرند، چه رسد به اینکه ماموریتی عملیاتی، آن هم در خاک آمریکا به او بدهند.

نقش اف بی آی در پروسه تابعیت

مصلحی گفت: از طرف دیگر ما می‌پرسیم و توجه همگان را به آن جلب می‌کنیم و آن اینکه متهم مورد ادعا که طبق ادعای رسانه‌های غربی بیش از بیست سال در آمریکا ساکن بوده، چرا نتوانسته بود تا ۸ ماه پیش، از دولت آمریکا تابعیت دریافت کند؟ ثانیا؛ چرا فقط ۸ ماه پس از دریافت تابعیت آمریکایی، وارد چنین توطئه‌ای می‌شود؟ آیا دریافت تابعیت که آرزوی متهم بوده، دریافت کننده را به طغیانگری می‌کشاند؟! ثالثا؛ سوال می‌کنم که آیا واگذاری آن سناریو به متهم، ما به ازای دادن تابعیت نبوده است؟ اف بی آی چه نقشی در پروسه دادن تابعیت ایفا می‌کند؟ در این پروسه اف بی آی تحت عنوان مصاحبه و تحقیقات، متقاضی را نسبت به بسیاری از موضوعات مورد نظرش تخلیه اطلاعاتی می‌کند و تعهد همکاری می‌گیرد و گروکشی می‌کند و ...وزیر اطلاعات گفت: تا اینجا وجه غالب عرایضم، بررسی موضوع با رویکرد اطلاعاتی و عملیاتی بود، اما سوالات مبنایی‌تری در مورد این ادعا وجود دارد. مثل اینکه اصولا چرا باید نظام مقدس جمهوری اسلامی چنین اقدام عبثی انجام دهد؟ نفع این کار برای ما چیست؟ ما که همیشه به دنبال برقراری آرامش و دوستی در منطقه هستیم و حتی در برابر بعضی نامهربانی‌ها و اقدامات نامتعارف برخی از همسایگان هم شکیبایی به خرج می‌دهیم، چگونه ممکن است عملیاتی چنین سخیف انجام دهیم؟ چرا خاک آمریکا برای این کار انتخاب می‌شود؟ و...

وی افزود: خبر داریم مدتی پیش در یکی از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا این تئوری مطرح و بحث شده است که برای حل مشکل آمریکا در عراق و افغانستان و برای تمام کردن کار سوریه، باید ایران را به موضوعات جدیدی درگیر و مشغول کنیم؛ از طرف دیگر این اطلاع را داریم که مدتی پیش یکی از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به مسوولان آمریکایی در مورد سناریوی مورد بحث هشدار داده و اعلام کرده است که این سناریو باورپذیر نیست بلکه بسیار ابتدایی است و نتیجه نخواهد داد.

هدف آمریکا از انتساب این پروژه به ایران

وزیر اطلاعات در ادامه درباره اینکه آیا یکی از اهداف آمریکا از انتساب چنین پروژه ضعیفی به دستگاه‌های اطلاعاتی ایران مانور قدرتی برای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و انتساب ضعف به دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: قطعا یکی از اهداف آنها همین است، در دو سوی این معادله، یک طرف دستگاه‌های اطلاعاتی متعدد آمریکا هستند که در سال‌های اخیر با ناکامی‌های متعددی مواجه بوده‌اند که منجر به تغییر پیاپی مدیران آنها در سطوح عالی و انتصاب مدیران متعددی اعم از نظامی و اطلاعاتی در راس آن سازمان‌ها و عزل دوباره و نصب مجدد شده، تا آنجا که به تغییر ریاست جامعه اطلاعاتی آمریکا انجامیده است. وی افزود: اما در پایان عرایضم، اولا؛ به آمریکایی‌ها هشدار می‌دهم که پاسخ هر شیطنت آنها قطعا مضاعف و شدیدتر از عمل آنها خواهد بود. ثانیا؛ تاسف شدید خودم را برای آن تعداد از کشورهای اروپایی اعلام می‌کنم که حتی در قبال ادعای اخیر آمریکا و پروژه سخیفی که مطرح کرده است، مجبور به پیروی چشم بسته و بی چون و چرا هستند و قدرت نه گفتن ندارند. من به آنها یادآوری می‌کنم حرکت‌هایی که در کشورشان از سوی مردم شروع شده، صرفا منشاء اقتصادی ندارد بلکه ناشی از اعمال نظر و زورگویی آمریکا به آنها و قبول این سلطه توسط دولتمردان اروپایی است، به همین جهت معتقدم لااقل در مقطع فعلی و در مورد پروژه مورد نظر، بیشتر دقت کنند.

هشدار به سفیر عربستان در تهران

حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در دیدار سفیر دولت عربستان در تهران با تاکید بر اینکه «همه کشورهای منطقه از جمله پادشاهی عربستان سعودی باید نقش خود را در حفظ ثبات و امنیت منطقه به‌طور جدی ایفا کنند» خواستار پرهیز از اظهارات و موضع‌گیری‌های عجولانه و نسنجیده در قبال سناریوی سراسر کذب آمریکا و ادعای نقشه ترور سفیر سعودی در واشنگتن شد. به گزارش ایسنا، عبداللهیان در این دیدار با تاکید بر اینکه «باید مراقب توطئه‌هایی که برای ایجاد اختلاف در بین کشورهای منطقه طرح می‌شود بود»، ادعاهای واهی مطرح شده از سوی آمریکایی‌ها را در جهت ایجاد تنش جدید میان کشورهای همسایه و کسب منافع نامشروع خود در منطقه توصیف کرد. وی با اشاره به اینکه «سناریوی آمریکایی‌ها فاقد مستندات و ارزش حقوقی است»، تاکید کرد: ایران که خود قربانی تروریسم بوده، کشوری متعهد به اصول و قوانین بین‌المللی است و مسوولان آمریکایی بدون ارائه هیچ‌گونه مستندی صرفا با شانتاژ تبلیغاتی به‌دنبال اهداف خاص خود در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس هستند. وی با هشدار نسبت به پیامدهای این توطئه آمریکایی و توانمندی ایران برای مقابله با هرگونه تهدید، توصیه کرد که با این ادعاهای واهی برخورد مسوولانه شده و اجازه داده نشود تا یک کشور با طرح ادعاهای بی‌پایه و اساس نظم و امنیت بین‌المللی را به خطر بیندازد. سفیر دولت عربستان در تهران نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه مواضع ایران را به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد، افزود: روابط دو کشور مبتنی بر حسن همجواری است و ما نیز بر حفظ هوشیاری و مراقبت از اوضاع تاکید داریم.