اعلام آمادگی برای ارائه اطلاعات به احمد شهید

انتصاب مامور ویژه برای پیگیری جنایات آمریکا دنیای اقتصاد- اسحاق آل حبیب، سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل ضمن اعتراض به گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، اعلام کرد که تهران قصد دارد از دو گزارشگر ویژه موضوعی در سال ۲۰۱۲ (برای سفر به ایران و تهیه گزارش) دعوت کند و همچنین اطلاعات مورد نیاز گزارشگر ویژه را در اختیار وی قرار دهد. همزمان قوه قضائیه ایران در واکنش به انتشار گزارش احمد شهید که به گفته آیت الله آملی لاریجانی «سخیف، ناصحیح و غیرمستند» بوده است، مامور ویژه ای برای «پیگیری جنایات مستقیم و غیرمستقیم دولت ایالات متحده آمریکا در دهه‌های اخیر» منصوب کرد. این مامور ویژه از سوی دادستان کل کشور منصوب شده که توسط رییس قوه‌قضائیه مامور رسیدگی به موضوع شده است.

به گزارش ایسنا، در متن حکم صادره از سوی غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور به سید جواد کریمی، مشاور و دستیار ویژه دادستان کل کشور آمده است:« با عنایت به وظیفه مدعی العموم وظایف دادستان کل کشور و دستور ۲۷ مهرماه۹۰ رییس قوه قضائیه در خصوص پیگیری جنایات مستقیم و غیرمستقیم دولت ایالات متحده آمریکا در دهه‌های اخیر، در ایران اسلامی و حمایت و پشتیبانی مقامات آنها از اقدامات تروریستی افراد و گروهک‌ها که منجر به مجروح و شهید شدن هزاران نفر و وارد آمدن خسارات مادی و معنوی بی‌شماری شده است، به جنابعالی که فردی دلسوز، جدی و باتجربه در پیگیری پرونده‌های تروریستی هستید، ماموریت داده می‌شود که بدون فوت وقت و با همکاری سایر دستگاه‌ها نسبت به جمع‌آوری مستندات این ادعا نامه به منظور تعقیب مجرمین و طرح در مراجع صالح قضایی داخلی و خارجی و ذی‌صلاح بین‌المللی به استناد کنوانسیون‌ها، قطعنامه‌ها و تفاهم نامه‌ها و قراردادهای دوجانبه اقدام کنید.»

چهارشنبه هفته گذشته، آیت‌ا... آملی لاریجانی رییس قوه‌قضائیه، دادستان کل کشور و ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه را مامور کرده بود تا پرونده ویژه‌ای را در قبال جنایت‌های آمریکا علیه ایران و علیه کشورهای اسلامی گشوده و آن را پیگیری کنند. آیت ا... لاریجانی در این زمینه گفته بود: باید پرونده ویژه‌ای را برای جنایت‌های آمریکا باز کنیم؛ پرونده‌ای که در آن کیفرخواست متقنی به لحاظ جرائمی که این‌ کشور در خصوص کشور ما و در کشورهای اسلامی مرتکب شده‌‌است، تنظیم شود.

محتوای گزارش غیرمعتبر است

در رویدادی دیگر، اسحاق آل حبیب، سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد با تاکید براینکه ایران همواره معتقد به همکاری و تعامل مثبت با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر بوده و در این چارچوب قصد دارد از دو گزارشگر ویژه در سال ۲۰۱۲ دعوت کند، از دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر درخواست کرد که پیش‌نویس گزارش گزارشگر ویژه را بر مبنای نظرات ارائه شده از سوی کشورمان تصحیح و ادعاهای تکراری و کذب را حذف کند. آل حبیب که در کمیته حقوق بشر و امور اجتماعی مجمع عمومی این سازمان سخنرانی می‌کرد، محتوای گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان درباره ایران را غیر عادلانه، غیر معتبر و غیر قابل قبول دانست و تاکید کرد: ما قویا معتقدیم که گزارش کنونی گزارشگر ویژه در مورد بسیاری از دستاوردها و تحولات مثبت حقوق بشر در کشورمان غفلت کرده است. به علاوه گزارش از بخشی نگری و فقدان تعادل رنج می‌برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آل حبیب تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر در خصوص شرایط حقوق بشر کشورمان که بر اساس آن گزارشگر ویژه منصوب شد را نتیجه رویکرد یکجانبه توام با اغراض سیاسی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش دانست و تصریح کرد: آمریکا به عنوان دشمن اصلی جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای فریب جامعه بین‌المللی از طریق اطلاعات گمراه‌کننده و جعلی دریغ نمی‌کند. وی افزود: این کشور بهتر است نگاهی به تاریخ سیاه و سابقه نقض وحشتناک حقوق بشر خود، نه فقط در داخل آمریکا، بلکه در سراسر جهان که باعث کشته شدن صدها هزار تن از افراد بیگناه به ویژه جوانان و کودکان شده، بیندازد.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در خصوص گزارش ارائه شده توسط گزارشگر ویژه حقوق بشر گفت: این گزارش شرایط جاری حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را منعکس نمی‌کند، بلکه با جمع‌آوری مجموعه‌ای برمبنای منابع ضعیف، ادعاهای اغراق‌آمیز و تاریخ گذشته، در جهت فریب آشکار سیستم حقوق بشر سازمان ملل متحد حرکت می‌کند.

آمادگی برای ارائه اطلاعات به گزارشگر ویژه

وی افزود: با توجه به تهیه چنین گزارشی در مدت کوتاه ماموریت گزارشگر ویژه، این نکته پیش بینی می‌شد که این گزارش نه تنها فاقد صحت و درستی، بلکه عجولانه تهیه شده باشد.

اسحاق آل حبیب آمادگی ایران را برای ارائه اطلاعات به گزارشگر ویژه جهت تهیه یک گزارش منصفانه، متعادل، غیرسیاسی و غنی و براساس مدارک معتبر برای نشست نوزدهم شورای حقوق بشر اعلام کرد. سفیر و معاون نمایندگی کشورمان سیاست ایران را در جهت همکاری با گزارشگران ویژه موضوعی دانست و افزود: ایران مصمم به همکاری با مکانیزم حقوق بشر سازمان ملل متحد است و از این رو از گزارشگران ویژه موضوعی در سال ۲۰۰۲ برای بازدید از کشور دعوت به عمل آورد و ما این دعوت را به عنوان یک رویکرد اصولی در نظر می‌گیریم و بر این اساس تاکنون شش گزارشگر ویژه از جمهوری اسلامی ایران بازدید به عمل آورده‌اند.

اسحاق آل حبیب، سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد با تاکید براینکه ایران همواره معتقد به همکاری و تعامل مثبت با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر بوده و در این چارچوب قصد دارد از دو گزارشگر ویژه در سال ۲۰۱۲ دعوت کند، از دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر درخواست کرد که پیش نویس گزارش گزارشگر ویژه را بر مبنای نظرات ارائه شده از سوی کشورمان تصحیح و ادعاهای تکراری و کذب را حذف کند.

مصاحبه ایرنا با احمد شهید

همچنین به گزارش ایرنا، احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران سازمان ملل گفت: گزارش من بدون دیدار از ایران تهیه شده و تنها ادعاهایی را مورد بررسی قرار داده ام که علیه این کشور مطرح شده است. خبرنگار ایرنا از احمد شهید پرسید گزارش شما بدون درک واقعیت‌های ایران و تحت فشار برخی کشورهای غربی تهیه شده است، شما دراین مدت کوتاه بر اساس کدام اسناد و مدارک واقعی به این نتایج رسیدید؟

وی گفت: بله شما درست می‌گویید، به علت عدم سفر به ایران، تحلیل واقعی از وضعیت حقوق بشر این کشور در گزارش من دیده نمی شود. احمد شهید تلاش کرد عدم اجازه به او برای سفر به ایران را عامل اصلی غیرواقعی بودن گزارش خود قلمداد کند. این گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل برای توجیه گزارش خود گفت: درعصر ارتباطات، اطلاعات فراوانی در رابطه با کشورها می‌توان به دست آورد، ضمن اینکه برخی از اطلاعات این گزارش، توسط برخی مسوولان ایرانی به چاپ رسیده است. وی تاکید کرد: بخش دیگری از اطلاعات جمع آوری شده در مورد حقوق بشر ایران را از ایرانیان مقیم خارج دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: ما این گزارش را در اختیار مقام‌های ایرانی قرار دادیم تا درمورد آن اظهارنظر کنند و همانطوری که شما اشاره کردید اگر بخش‌هایی از این گزارش با واقعیت‌ها در تضاد است، آن را اصلاح کنیم. خبرنگار ایرنا از احمد شهید پرسید شما گفتید برخی از اطلاعات را از ایرانیان مقیم خارج دریافت کرده‌اید، از کجا و چگونه به این اطمینان رسیدید که اطلاعات آنها همراه با عناد نیست؟ گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل گفت: مقام‌های ایرانی از این گزارش به شدت انتقاد کرده و آن را قبول ندارند.

وی افزود: ما منتظر پاسخ مسوولان ایرانی هستیم تا واقعیت‌ها مشخص شود و آماده ایم نظرات آنها را بشنویم.