سایت خبری تحلیلی «الف»، وابسته به احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در نوشتاری با عنوان «تلویزیون خصوصی و انحصار صدا و سیما» با اشاره به قدرت تاثیرگذاری رسانه‌ها بر مردم در دنیای کنونی، به شبکه‌های خصوصی به عنوان یک راهکار قدرتمند در جذب توده‌ها پرداخته و می‌نویسد: ضرورت جذب مردم به سوی رسانه‌های داخلی از یک سو و پاسخ به دلایل مخالفان تلویزیون خصوصی از سوی دیگر ضرورت ایجاد تلویزیون خصوصی را گوشزد می‌کند. سایت الف در این نوشتار، ضرورت‌های ایجاد شبکه‌های تلویزیونی خصوصی را جذب توده‌ها و نیز افزایش کیفیت شبکه‌ها در نتیجه همکاری و رقابت درونی عنوان کرده و می‌افزاید: بر خلاف انتظار و تخمین‌هایی که مقامات جمهوری اسلامی نسبت به شبکه‌های خصوصی دارند، ایجاد شبکه‌های خصوصی موجب جذب بیشتر مردم به سوی اهداف و روش‌های حاکمیت خواهد شد. وجود صدها شبکه خصوصی بهتر از حدود ۱۶ شبکه داخلی دولتی می‌تواند مردم را به خود جذب نماید.

به گزارش الف، همچنین وضعیت فعلی شبکه‌های صدا سیما به وضعیت انحصاری در صنعتی می‌ماند که تنها یک بازیگر در حال حاکمیت بوده و در بهترین حالت توانسته چندین کارخانه مختلف برای خود ایجاد کند. با انتشار شبکه‌های خصوصی رقابت ایجاد شده بین آنها و شبکه‌های دولتی قطعا موجب بهبود کیفیت برنامه در تمامی زمینه‌ها شده و این کیفیت مناسب‌تر جذب مشتریان بیشتری را به همراه داشته و در نهایت با ثابت بودن زمان تماشای تلویزیون مردم وقت کمتری برای مشاهده برنامه سایر شبکه‌ها را داشته و کمتر از دیگران تاثیر خواهند پذیرفت. سایت الف، مشکلات ظاهری اجرای طرح را بنا بر اظهارات مخالفان ایجاد شبکه‌های خصوصی ۱- عدم وجود قابلیت برای شبکه‌های خصوصی۲- مشکل‌آفرینی‌های احتمالی شبکه‌های خصوصی عنوان کرده و می‌افزاید: در مورد اول بیان می‌شود که قابلیتی برای ایجاد شبکه‌های خصوصی وجود نداشته و این کار به خاطر هزینه‌های بسیار بالا تنها یک راه را پیش روی بخش خصوصی قرار می‌دهد و آن استفاده از ماهواره و کرایه کردن فضای آن است. چنین دلیلی بر فرض درست بودن هدف به دو علت فاقد منطق است.

الف) این دلیل تنها برای مردمی مناسب است که به هیچ وجه نمی‌خواهند ماهواره داشته باشند، ولی برای افرادی که ماهواره دارند و از آن استفاده می‌کنند فرقی ندارد که شما شبکه‌های خصوصی را مجوز بدهید یا ندهید چون به اصطلاح آب از سر آنها گذشته و ماهواره را خریده‌اند یا بدون اجازه حکومت خواهند خرید.

ب) سیستم دیجیتال صداوسیما چنین موردی را برای کسانی که ماهواره ندارند فراهم ساخته است. چنین شبکه‌های خصوصی می‌توانند به جای کرایه فضا از ماهواره‌ها از صدا و سیما فضای دیجیتال کرایه کنند.

الف اضافه می‌کند: دلیل دیگری هم که برای عدم مجوز ذکر می‌شود این است که گفته می‌شود شبکه‌های خصوصی ممکن است برنامه‌های خلاف یا اخبار خلاف بدهند. چنین نگرانی‌ای نمی‌تواند جدی باشد چون در این حالت با وضع قانون برای شبکه‌های خصوصی می‌توان همانند نشریات آنها را نیز کنترل کرد. آیا نشریه‌ای می‌تواند هر عکسی را بخواهد چاپ کند؟ بنابراین با سازو کار قانونی می‌توان کاری کرد تا هر برنامه خلاف اخلاق و مصالح از شبکه‌ها پخش نشود.

الف در پایان این نوشتار مشکلات نهانی ایجاد تلویزیون خصوصی را که بر زبان مخالفان جاری نمی‌شوند، اما دلیل اصلی مخالفت آنها می‌باشد را انحصار قدرت رسانه‌ای، عدم توانایی رقابت و به زحمت افتادن و مشکلات قانونی عنوان کرده و می‌نویسد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل مخالفان حس لذت بخش ایجاد انحصار قدرت است. مخالفان اگر بتوانند تمام فضای رسانه‌ای را در قدرت خود محدود سازند چرا باید این کیک خوش طعم قدرت را با دیگران تقسیم کنند؟ همچنین یکی از دلایل نهانی این است که با ایجاد شبکه‌های خصوصی صدا و سیمای دولتی نخواهد توانست هر چه را می‌خواهد به خورد مردم دهد. در این حالت در همان فضای یکسان دیجیتالی مردم از آن رویگردان شده و به سوی دیگران رهنمون می‌شوند.

چنین عاملی یعنی اینکه در آن حالت صدا و سیما باید زحمت بیشتری کشیده، خرج بیشتری انجام داده و در جذب آگهی نیز به مشکل بخورد. الف درباره مشکلات قانونی این طرح نیز افزوده «برخی بیان می‌کنند که نحوه اداره صداو سیما و انحصار آن در دل قوانینی همچون قانون اساسی وجود دارد و اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. خوشبختانه با نظر رهبری در مورد تغییر قوانین بزرگی همچون ریاست جمهوری و پارلمانی‌سازی آن می‌توان امید داشت که این مشکل نیز قابل حل خواهد بود». یادداشت سایت توکلی در حالی منتشر می‌شود که اخیرا طرح تاسیس تلویزیون خصوصی که تیرماه امسال یک فوریت آن به تصویب مجلس رسیده بود، از سوی نمایندگان مسترد، و از دستور کار مجلس خارج شد.