اعتراض به قطعنامه سازمان ملل درباره سناریوی ترور

دنیای اقتصاد- همزمان با تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس اتمی، جمعه شب با تلاش آمریکا قطعنامه‌ای دیگر علیه تهران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد. قطعنامه‌ای که سناریوی آمریکایی دست داشتن ایران در طرح ادعایی ترور سفیر عربستان در واشنگتن را رسمیت بخشید. محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان‌ملل، اما در واکنشی فوری به این رویداد گفت: تصویب قطعنامه‌ای بر اساس اتهامات اثبات نشده، بدعتی خطرناک را در سازمان ملل ایجاد می‌کند.

سه شنبه ۱۹ مهرماه ۱۳۹۰ مقامات قضایی آمریکا اعلام کردند دو ایرانی که یکی از آنها به نام منصور ارباب سیار دستگیر شده است، با حمایت دولت ایران قصد داشته‌اند سفیر عربستان در واشنگتن را ترور کرده و پس از آن سفارتخانه‌های عربستان و رژیم صهیونیستی در آمریکا را منفجر کنند.

مقامات تهران، اما در واکنشی فوری این اتهامات را جعلی و ساختگی خواندند و گفتند که آمریکا این سناریو را برای سرپوش کردن بر بحران داخلی خود و منحرف کردن افکار عمومی جهانی از جنبش اشغال وال استریت طراحی کرده است.

با این حال و براساس این ادعا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز شنبه طرح ادعایی توطئه برای ترور سفیر عربستان در آمریکا را محکوم کرد و از تهران خواست تا در این زمینه از قوانین بین‌المللی پیروی کند. هرچند بنابر این گزارش، ایران به طور مشخص به دست داشتن در این پرونده متهم نشده است، اما این قطعنامه از ایران می‌خواهد «کسانی که در این عملیات دست‌ داشته‌اند» را به دادگاه‌ تحویل دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت طرح ادعایی تلاش ماموران ایرانی برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، با ۱۰۶ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۴۰ رای ممتنع تصویب شد.

ابزارهای دشمنی با ایران

نماینده دائم ایران درسازمان ملل که طی سخنان در مجمع عمومی به دفاع از حقوق کشورمان پرداخته بود، پس از این نشست در گفت‌وگو با ایرنا با انتقاد از سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه تهران، گفت: آمریکا از هر ابزاری از جمله شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دشمنی با جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند.

خزاعی افزود: استفاده ابزاری آمریکا از برخی کشورها و جوامع بین‌المللی برای رسیدن به مقاصد شوم خود به امر عادی تبدیل شده است.

وی از کشورهای منطقه خواست، در دام توطئه‌ها و نیرنگ‌های آمریکا نیافتند، زیرا تجریه نشان داده است، کشورهایی که در جهت منافع کاخ سفید حرکت می‌کنند نیز در نهایت آمریکایی‌ها آنها راطرد خواهند کرد.

سوءاستفاده از یک فرصت

خزاعی به سناریوسازی‌های بی اساس و دروغین آمریکا علیه ملت ایران اشاره و تصریح کرد: واشنگتن و همپیمانانش چون دریافته‌اند با سناریوسازی نمی‌توانند جامعه جهانی را با خود همراه کنند، با سوءاستفاده از یک فرصت، نیات شوم خود را با قطعنامه‌ای که هر دو سال یکبار در رابطه با کنوانسیون ۱۹۷۳ به تصویب می‌رسد، همراه کردند.

بر اساس این گزارش، «کنوانسیون ۱۹۷۳ در رابطه با حفظ جان دیپلمات‌ها، همواره با اجماع جهانی و حتی بدون رای گیری به تصویب می‌رسد.»

وی افزود: روز جمعه به دلیل اینکه آمریکا از طریق عربستان برای رسیدن به نیات شوم خود، بندهایی به آن اضافه کرد بود، نیمی از اعضای مجمع یا در رای گیری شرکت نکردند یا به آن رای ممتنع دادند.

وی با اشاره به تلاش‌های واشنگتن برای صدور قطعنامه علیه تهران در شورای حکام آژانس و ارجاع آن به شورای امنیت به منظور تصویب اعمال تحریم‌های جدید اظهار کرد: واشنگتن با تجربه ناکامی در آژانس، در سازمان ملل دست به بازی کودکانه‌ای زد و شکستی دیگر را تجربه کرد.

اعتراض به یک بدعت خطرناک

خزاعی همچنین در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل که برای بررسی قطعنامه پیشنهادی آمریکا و عربستان در خصوص اتهام ترور سفیر عربستان در واشنگتن برگزار شده بود، طی سخنانی به اقدام بی‌سابقه طرح ادعاهای بی‌اساس علیه یک دولت عضو در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت اعتراض کرد. وی تصریح کرد: قطعنامه ارائه شده تنها بر پایه ادعایی اثبات نشده از جانب دولتی است که دشمنی دیرینه نسبت به ایران دارد.

وی تاکید کرد: این ادعا در سراسر جهان و از جمله در میان نخبگان و برخی مقامات سابق آمریکایی با شک و تردید قوی روبه‌رو شده است. در این شرایط باعث تعجب است که چگونه یک ادعا می‌تواند پایه و اساس پیش نویس قطعنامه‌ای گردیده و به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شود.

خزاعی اضافه کرد: قطعنامه پیشنهادی، جمهوری اسلامی ایران را در خصوص یک طرح ادعایی متهم کرده که در واقع این امر پیش قضاوت در مورد پرونده‌ای است که ابعاد آن نامشخص می‌باشد و از این رو تصویب قطعنامه بر اساس اتهامی ثابت نشده غیر منطقی و عین بی‌عدالتی می‌باشد.

وی تاکید کرد: قضاوت ناعادلانه علیه یک کشور عضو سازمان ملل بر اساس اتهامات فرضی و اثبات نشده ضربه بزرگی به اعتبار و اختیارات مجمع عمومی این سازمان بوده و باعث تضعیف منشور ملل متحد خواهد شد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان هشدار داد: قطعنامه پیشنهادی بدعتی خطرناک در سازمان ملل خواهد بود و مجمع عمومی این سازمان را به محلی برای دستیابی به امتیازات سیاسی و پیشبرد منافع تنگ نظرانه تبدیل خواهد کرد.

وی با رد مجدد دخالت مقامات یا نهادهای ایران در طرح ادعایی، پایبندی جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون ۱۹۷۳ در خصوص اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله دیپلمات‌ها را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: متاسفانه دیپلمات‌های زیادی از کشورهای متعدد و همچنین کارکنان بین‌المللی و غیر نظامی سازمان ملل ظرف سال‌های اخیر هدف عملیات تروریستی قرار گرفته و جان خود را ازدست دادند و در همین زمینه تعدادی از دیپلمات‌های ایرانی نیز هدف اقدامات تروریستی قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند، همچنین تعدادی از سفارتخانه‌ها و دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و از جمله دفتر نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نیویورک ظرف سال‌های گذشته مورد حمله و تاراج قرار گرفته‌اند یا در خصوص چهار دیپلمات ایرانی که در لبنان توسط رژیم صهیونیستی ربوده شده‌اند بیش از سی‌سال است که خبری نداریم؛ اما به یاد نداریم که تلاشی در جهت مطرح شدن این‌گونه مسائل در مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفته باشد. اکنون سوال این است که چگونه اتهامی که جزئیات آن هنوز معلوم نشده، می‌تواند در دستور کار مجمع عمومی قرار گیرد؟