دنیای اقتصاد- کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هم‌وطنانمان طی ۱۰ روز گذشته در مسیر زیارت عتبات عراق، بالاخره رییس سازمان حج و زیارت را برآن داشت تا در نامه‌ای به وزارت خارجه خواستار تامین امنیت زائران ایرانی در عراق شود. بر همین اساس و به گزارش خبرگزاری مهر، علی لیالی که همچنان در عربستان به سر می‌برد؛ به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نامه نوشت و خواستار انجام مذاکرات با مقامات عراقی برای تامین امنیت لازم زائران ایرانی عتبات عالیات در این کشور شد. طی کمتر از ۱۰ روز گذشته دو بمب در مسیر اتوبوس‌های حامل زائران ایرانی در کاظمین و با فاصله چند روزه در بزرگراه بغداد- سامرا منفجر شد که در این دو حادثه دست کم بیش از ۱۳ تن مجروح و دو نفر هم کشته شدند.

حوادث عراق اما به اینجا ختم نمی‌شود و پیش از این هم درپی انفجارهایی که در روزهای مقدس در شهرهای مختلف عراق به وقوع می‌پیوست یا انفجارهایی که در مسیر اتوبوس زائران رخ می‌داد، همواره تعدادی از زائران ایرانی کشته و زخمی می‌شدند. به نظر می‌رسد افزایش این گونه حوادث در ماه‌های اخیر به ویژه برای زائران ایرانی رییس سازمان حج و زیارت را بر آن داشته تا برای تامین امنیت ایرانیان دست به دامان وزارت خارجه و اقدامات دیپلماتیک شود. هرچند، به نظر می‌رسد هنوز شدت این ناامنی‌ها به اندازه‌ای نبوده است که مقامات کشورمان را به تعطیل کردن این گونه سفرهای زیارتی وادارد.

رییس سازمان حج و زیارت اما روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: در روزهای اخیر به وزارت امور خارجه ایران نامه‌ای ارسال کردم که در آن، بر فراهم شدن زمینه حضور بهتر و مطمئن‌تر زائران ایرانی عتبات عالیات تاکید کردم؛ اگرچه تاکنون مقامات وزارت امور خارجه به خصوص سفیر ایران در عراق از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکرده‌اند.

وی افزود: به عبارت دیگر، در این نامه خواستار ارتقای امنیت و آرامش زائران ایرانی عتبات عالیات توسط مقامات عراقی شده‌ام که امیدواریم با تدابیر ویژه این کشور، این درخواست در عمل هم محقق شود.

ارسال گوشت قربانی حجاج ایرانی به سه کشور

همچنین از رییس سازمان حج و زیارت سوال شد که آیا به توصیه نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی مبنی بر اهدای گوشت قربانی ۹۷ هزار حاجی ایرانی به سه کشور سومالی، پاکستان و لبنان عمل شد؟ که وی پاسخ داد: این گوشت‌ها در اختیار بانک توسعه اسلامی است و مراحلی که به مقصد برسد، در دست ما نیست.

لیالی اظهارکرد: ایران در طرح متمرکز قربانی حضور دارد و ما به تعداد قربانی حجاج، پیشنهاد می‌دهیم که چه تعداد به چه مقصدی بفرستند، البته نحوه ارسال به بانک توسعه اسلامی برمی‌گردد، ضمن اینکه براساس نظر نماینده ولی فقیه، گفتیم که گوشت قربانی‌ها به مقصد سه کشور سومالی، پاکستان و لبنان ارسال شود.