دنیای اقتصاد- نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام تاکید کرد که «تهران حتی یک لحظه برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف نخواهد کرد و البته بازرسی‌های آژانس نیز ادامه می‌یابد.» شورای حکام آژانس، جمعه شب در قطعنامه‌ای بدون اجماع از ایران خواسته بود با اجرای قطعنامه های شورای امنیت، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. علی اصغر سلطانیه همچنین گفت که ایران، ابراز تمایل آژانس برای اعزام هیاتی عالیرتبه به ایران برای بازرسی از تاسیسات اتمی را «بررسی» خواهد کرد. پاسخ ایران به مفاد قطعنامه آژانس

علی اصغر سلطانیه: حتی یک لحظه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نمی‌کنیم

دنیای اقتصاد- علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در وین شامگاه جمعه و بلافاصله پس از تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس اتمی، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به مفاد این قطعنامه پاسخ داد.

سلطانیه تاکید کرد که ایران به فعالیت خود از جمله غنی‌سازی بدون حتی یک لحظه درنگ ادامه خواهد داد و بازرسی‌های آژانس نیز ادامه خواهد یافت. اعضای شورای حکام آژانس جمعه بعد از ظهر پس از بررسی آخرین گزارش مدیر کل آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، قطعنامه‌ای را علیه تهران تصویب کردند. قطعنامه سیاسی شورای حکام که با ۳۲ رای مثبت در برابر دو رای منفی کوبا و اکوادور و یک رای ممتنع اندونزی به تصویب رسیده است، از ایران می‌خواهد که به میز مذاکره با گروه ۱+۵ بازگردد، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده و به طور کامل با آژانس همکاری کند.

آخرین گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس اتمی درباره ایران حدود دو هفته پیش منتشر شد. در این گزارش نیز مانند گزارش‌های فصلی گذشته آژانس تاکید شده است که ایران از فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز در «تاسیسات هسته‌ای اعلام شده به آژانس» منحرف نشده است. یک «ضمیمه ۱۲ صفحه‌ای»، اما این گزارش را از گزارش‌های پیشین آژانس به طرز آشکاری متمایز کرد. ضمیمه‌ای که در آن تلاش شد تا نشانه‌هایی از فعالیت‌های نظامی احتمالی ایران به ۳۵عضو شورای حکام ارائه دهد. همین ضمیمه، بهانه‌ای شد تا آمریکا پیش‌نویس یک قطعنامه ضد ایرانی را در شورای حکام تهیه کرده و با تعدیل چند باره آن موافقت اکثریت اعضای این شورا را به دست آورد. با وجود این، قطعنامه یادشده بدون اجماع و بدون تعیین ضرب‌الاجل برای ایران یا حتی بدون اینکه خواستار ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل شود، به تصویب رسید. تنها در قطعنامه شورای حکام از یوکیا آمانو مدیرکل آژانس خواسته شده است تا درباره اجرای این قطعنامه توسط ایران، گزارشی تهیه کرده و آن را در ماه مارس سال آینده میلادی ( اسفند ۹۰ و فروردین ۹۱) به شورای حکام آژانس ارائه دهد. در عین حال، تصویب قطعنامه یاد شده واکنش مثبت آمریکا، انگلیس و نظر متفاوت روسیه را برانگیخته است. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از تصویب این قطعنامه از ایران خواسته‌اند تا به میز مذاکره با ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) بازگردد. خواسته‌ای که تهران طی ماه‌های گذشته بارها به آن پاسخ مثبت داده است.

سلطانیه: به غنی‌سازی ادامه می‌دهیم

سلطانیه، اما در خصوص قطعنامه صادر شده علیه ایران در شورای حکام گفت: این واقعیت‌ که در طول سال‌های گذشته ادعاهای بی‌اساس به ایران نسبت داده شد، اما حتی سندی دال بر گرایش ایران به برنامه نظامی یافت نشده است، یک موضوع اثبات شده است و ما به فعالیت خود از جمله غنی‌سازی بدون حتی یک لحظه درنگ ادامه خواهیم داد و بازرسی‌های آژانس نیز ادامه خواهد یافت.به گزارش خبرگزاری‌های فارس و مهر، وی اظهار کرد:«قطعنامه‌‌هایی مانند آنچه در روز جمعه تصویب شد همیشه نتیجه معکوس داده است. این قطعنامه هم عزم ما را برای ادامه فعالیت‌های مشروع اتمی جزم می‌کند و ما حتی یک لحظه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهیم کرد.»نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آمریکایی‌ها هیاهوی زیادی علیه ایران از دو ماه پیش ایجاد کردند تا بتوانند فضا را برای فشار بیشتر به ایران و ارجاع پرونده به شورای امنیت فراهم کنند، گفت: این امر محقق نشد و تمامی تلاش‌های آنها با شکست روبه‌رو شد.

سلطانیه همچنین گفت: قطعنامه موضوع خاصی ندارد و صرفا از ایران می‌خواهد که به همکاری خود با آژانس در مورد برخی سوالات این نهاد ادامه دهد. وی افزود: اشکال ما به قطعنامه این بود که در آن به قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت و شورای حکام اشاره کرده بود و با توجه به اینکه ما آنها را فاقد وجاهت حقوقی می‌دانیم، معتقدیم که نباید به آنها اشاره می‌شد.

سفر بازرسان آژانس به ایران باید دوباره بررسی شود

سلطانیه همچنین در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه ایران درباره اعزام تیمی از بازرسان آژانس به سرپرستی هرمن ناکارتس ـ معاون مدیرکل آژانس ـ به تهران چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؟ اظهار کرد: ایران پیش از نشست نوامبر شورای حکام در نامه‌ای از معاون مدیرکل و هیاتی از بازرسان برای تشکیل جلسه و گفت‌وگو در رابطه با سوالات و ابهامات آژانس دعوت کرد که به تهران سفر کنند، اما این موضوع با مخالفت مدیرکل آژانس مواجه شد و آمانو اعلام کرد که این سفر بعد از نشست شورای حکام انجام شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه دعوت ایران از تیم بازرسان آژانس به پیش از نشست اخیر فصلی شورای حکام بازمی‌گردد از این رو اعلام آمادگی مدیرکل برای اعزام تیم بازرسان آژانس باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد که پس از بررسی نتیجه اعلام خواهد شد.

استقبال آمریکا و انگلیس از قطعنامه

پس از تصویب قطعنامه اخیر اما هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت متبوعش از این قطعنامه استقبال می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، در بیانیه کلینتون بدون اشاره به عدم اجماع در صدور این قطعنامه ادعا شده است: «جهان به صورتی متحد پیامی روشن برای ایران فرستاد مبنی بر اینکه شواهد ارائه شده در تازه‌ترین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، این کشور را عمیقا به دردسر انداخته است.»

گلن دیویس، نماینده آمریکا در آژانس نیز مدعی شد: قطعنامه شورای حکام تمام چیزهایی را که دولت آمریکا در پی آن بود در خود دارد و در آن، هم به عدم همکاری کامل ایران و هم به ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی این کشور اشاره شده است.

از سوی دیگر، آلستر برت، مسوول خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس ادعا کرد: این قطعنامه نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد برنامه اتمی ایران را به صورت واضح بیان می‌کند.

واکنش متفاوت روسیه به قطعنامه

وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در تدوین قطعنامه تازه شورای حکام در مورد ایران مشارکت داشته و طبیعتا به آن رای مثبت داده است. روسیه ابراز امیدواری کرده است که این قطعنامه مبنایی برای حل اختلافات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران فراهم کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: هدف تهیه‌کنندگان قطعنامه، محکوم کردن کسی نبوده است، بلکه آنها خواسته‌اند که بر ادامه مذاکرات تاکید کنند و تنش‌هایی را که اخیرا «به صورت مصنوعی» در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاد شده بود، کاهش دهند.

درخواست بان‌کی‌مون از ایران

اما دبیرکل سازمان ملل از ایران خواست با پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعزام تیمی از کارشناسان به تهران موافقت کند و در عین حال بر لزوم رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک در این‌باره تاکید کرد. به گزارش ایسنا، مارتین نسیرکی سخنگوی بان‌کی‌مون روز جمعه اظهار کرد که دبیرکل همچنان از مسائل حل نشده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از جمله مسائلی که باید روشن شود تا ابعاد نظامی احتمالی را منتفی کند، عمیقا نگران است. وی افزود: قطعنامه شورای حکام فرصتی را برای از سرگیری گفت‌وگو به منظور حل کلیه مسائل باقیمانده عامل نگرانی فراهم می‌کند. دبیرکل سازمان ملل این درخواست را تکرار کرد که ایران به طور کامل به قطعنامه‌های شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی نشان داد و بر لزوم رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک که اعتماد بین‌المللی به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را احیا کند، تاکید کرد.

دعوت اشتون به مذاکره

با وجود اینکه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در نامه‌ای به اتحادیه اروپا تاکید کرده بود که گفت‌وگوها می‌تواند «به محض آنکه شما آماده باشید» از سر گرفته شود،

کاترین اشتون نیز پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام از ایران خواست پیشنهاد گفت‌وگوها درباره‌ برنامه هسته‌ای‌اش را بپذیرد.

به گزارش ایسنا، کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک بار دیگر از ایران می‌خواهم به پیشنهادات و درخواست‌های خود من به همراه «سه کشور اروپایی به علاوه سه» (آلمان، فرانسه، انگلیس به همراه روسیه، چین،‌ آمریکا) به شکلی مثبت پاسخ دهد. اشتون که به نمایندگی از شش کشور ریاست مذاکرات با ایران را به عهده دارد گفت که هنوز پاسخ نامه‌ ماه گذشته خود به تهران مبنی بر اعلام آمادگی برای گفت‌وگو را دریافت نکرده است.

تحرکات آمریکا برای تشدید تحریم‌ها

در پی عدم توفیق آمریکا در ارجاع دوباره پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت از سوی آژانس، واشنگتن بار دیگر تحرکاتی را برای برقراری تحریم‌های یکجانبه علیه ایران آغاز کرد. یک روز پس از انتشار اخباری در ارتباط با طرح برخی سناتورهای جمهوریخواه آمریکا برای تحریم بانک مرکزی ایران، شماری از رهبران حزب دموکرات در کنگره آمریکا نیز خواهان اقدام فوری باراک اوباما علیه این نهاد شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی.بی.سی، نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، استنلی هویر، معاون وی و‌ هاوارد برمن، ارشد ترین دموکرات حاضر در کمیته امور خارجه کنگره، در این رابطه نامه‌ای به رییس جمهور آمریکا ارسال کرده و متن آن را منتشر کرده‌اند.این سیاستمداران از باراک اوباما خواسته‌اند که هر چه سریعتر تعیین کند که آیا بانک مرکزی ایران با برنامه هسته‌ای این کشور ارتباط دارد یا خیر و در صورت اثبات این موضوع، آن را تحریم کند. دولت باراک اوباما تاکنون از اظهار نظر درباره اینکه از تحریم بانک مرکزی ایران حمایت می‌کند یا خیر، خودداری کرده است، اما روزنامه لس آنجلس تایمز حدود دو هفته پیش طی گزارشی نوشته بود که کاخ سفید گزینه تحریم بانک مرکزی را کنار گذاشته است. این روزنامه گزارش داده بود: به نظر می‌رسد که به علت پیامدهای منفی این اقدام در بازار نفت و تاثیرش بر اقتصاد جهانی، «باراک اوباما» آن را کنار گذاشته است.

تحریم صنعت پتروشیمی ایران کلید می‌خورد؟

در رویدادی دیگر، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به اقدامات یکجانبه و خصمانه آمریکا علیه ایران نوشت: آمریکا درصدد اعمال تحریم‌های جدید علیه صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران است. به گزارش خبرگزاری مهر، یک مقام غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت: دولت «باراک اوباما» درصدد اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه صنعت پتروشیمی ایران است.به نوشته نیویورک تایمز، این تحریم‌ها که انتظار می‌رود روز دوشنبه رسما اعلام شود، صنعت نفت و گاز ایران و سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش را مورد هدف قرار داده است. وی افزود: انتظار می‌رود کشورهای اروپایی موافقت خود را با انجام اقدامات یکجانبه مشابه علیه بخش نفت و گاز ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش اعلام کنند.به نوشته نیویورک تایمز، بیشتر تمرکز ایالات متحده بر تحریم بانک مرکزی یا فشار بیشتر بر صنعت نفت و گاز ایران است. اما با توجه به معاملات تجاری چین و ژاپن و خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران آمریکا مسیر دشواری را در تحریم بانک مرکزی این کشور دارد.