محمود احمدی‌نژاد شنبه شب گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه جهانی جام‌جم درباره موضوعات مختلفی از جمله بحث هدفمندی یارانه‌ها و نقش حمایتی دولت از تولید صحبت کرد. رییس‌جمهور درباره کمک به بخش تولید در اجرای قانون هدفمندی به صراحت گفت که دولت از طریق یارانه‌ها و تسهیلات بانکی حمایت از بخش تولید را در دستور کار خود دارد، اما تزریق پول و یارانه نقدی به این بخش جزو برنامه‌های دولت نیست. به گفته احمدی نژاد امروز شاهد رشد مثبت و بالا در بخش تولید هستیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رییس‌جمهور در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره تئوری‌های اقتصادی غربی و اینکه عده‌ای از ایجاد تورم ۷۰ درصدی در کشور به دنبال اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها سخن می‌گفتند، اظهارکرد: کل میزان تورم در پایان سال گذشته ۸/۱۲ درصد و اکنون به ۳/۱۹ درصد رسیده و روند نزولی هم به خود گرفته و این روند تا پایان سال و تا تک رقمی شدن نرخ تورم ادامه خواهد داشت. احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره حمایت از بخش تولید به دنبال هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد: باید منظور از کمک دولت به بخش تولید روشن باشد؛ اگر عده‌ای این موضوع در ذهن‌شان است که دولت به بخش تولید پول تزریق کند، چنین تصوری اشتباه است و اتفاق نخواهد افتاد. اما دولت از طریق یارانه‌ها و تسهیلات بانکی حمایت از بخش تولید را همچنان در دستور کار خود دارد.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: امروز مصرف انرژی در بخش تولید به‌رغم بالا رفتن قیمت انرژی، افزایش یافته است، به‌طوری‌که طی هفت ماهه امسال نسبت به گذشته در تمام تولیدات پایه و اساسی کشور افزایش تولید داشتیم و برخلاف تحلیل‌هایی که اعلام می‌شد در طی ۱۸ ماه پس از هدفمند کردن یارانه‌ها رشد تولید منفی خواهد شد، امروز شاهد رشد مثبت و بالا در بخش تولید هستیم.

درباره نحوه تعامل با آژانس و ۱+۵ باید تدبیر کنیم

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع آینده جمهوری اسلامی ایران در تعامل با ۱+۵ و آژانس انرژی اتمی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که آماده گفت‌وگو و همکاری با آژانس است، اما آنها همواره به دنبال موضع تقابل علیه ملت ایران بوده‌اند. وی با بیان اینکه درباره نحوه تعامل با آژانس و ۱+۵ نیز در آینده باید تدبیر کنیم، گفت: آنها از تمامی اهرم‌ها علیه ملت ایران استفاده کرده و در واقع خودشان راه گفت‌وگو با ملت ایران را سخت می‌کنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پس از چند دهه سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران زمینه‌ای برای گفت‌وگو با دولت آمریکا وجود دارد، گفت: اینها در حقیقت یک گروه در آمریکا هستند؛ ملت ایران منعی برای گفت‌وگو با هیچ‌کس ندارد و هرکس براساس عدالت و احترام به حقوق‌شان جلو بیاید از آن استقبال می‌کند و در حقیقت این موارد، زمینه‌های تعامل و گفت‌وگو است که باید از سوی طرفین پذیرفته شود و گفت‌وگوی یکطرفه پاسخگو نخواهد بود. احمدی‌نژاد همچنین درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تا زمانی که ایران مذاکره‌ای بدون پیش‌شرط را نپذیرد آمریکا به اعمال تحریم‌ها علیه این کشور ادامه خواهد داد، گفت: مذاکره بدون پیش شرط یعنی اینکه نتیجه آن مذاکره مشخص نباشد و با انجام تعامل و گفت‌وگو طرفین به نتیجه مشترک و مطلوب برسند. اما اگر کسانی بخواهند با نتیجه مشخص که از قبل تعیین شده وارد گفت‌وگو شوند، قابل قبول نیست. احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره مشکلات ایرانیان خارج از کشور و نقش شورای عالی ایرانیان در این خصوص اظهار کرد: تاسیس شورای عالی ایرانیان از اقدامات بسیار موفق دولت بود که ارتباط خوبی با ایرانیان خارج از کشور برقرار کرد؛ منتها مشکلاتی برای این شورا پیش آمده، اما تعطیل نشده و به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد و امیدوارم اقدامات خود را هر چه بیشتر گسترش دهد.

فرار مغزها نداریم

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره موضوع فرار مغزها از ایران نیز اظهار کرد: فرار مغزها را قبول ندارم؛ چرا که براساس مطالعاتی که انجام شده امروز خروج نخبگان و دانشمندان از کشور کاهش یافته و بیشتر شاهد ورود نخبگان به کشور هستیم. البته بدیهی است که عده‌ای برای ادامه تحصیل یا فعالیت‌های تحقیقاتی به خارج از کشور سفر می‌کنند که ایرادی به آن وارد نیست و نمی‌توان اسم آن را فرار مغزها گذاشت.