بازتاب حادثه سه‌شنبه سفارت انگلیس در تهران

معترضان در حال پایین آوردن نشان سلطنتی انگلیس / عکس: خبرگزاری مهر

لاریجانی: بیانیه شورای امنیت سازمان ملل عجولانه بود

دنیای‌اقتصاد- ورود دانشجویان بسیجی به سفارت انگلیس و باغ قلهک و تصرف چند ساعته این مراکز توسط آنان در روز سه شنبه، واکنش‌های منفی مقامات و سران کشورهای غربی را برانگیخته است. در راس این واکنش‌ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای این اقدام را به شدت محکوم کرد. علی لاریجانی، رییس قوه مقننه اما بیانیه شورای امنیت را اقدامی «عجولانه» و «فرصت‌طلبانه» خوانده است. در این میان، نیروی انتظامی با اعلام دستگیری برخی از عوامل حادثه یادشده،خبر داده است که فرمانده این نیرو با سفیر و کارکنان سفارت انگلیس دیدار کرده و از آنها خواسته است تا نگران امنیت خود نباشند. به گفته فرمانده پلیس تهران در شامگاه سه‌شنبه وضعیت سفارت انگلیس در تهران آرام شده است. گزارش‌های دیگر نیز حاکی از این است که مسوولیت بررسی و پیگیری ورود بسیجیان دانشجو به سفارت انگلیس، به وزارت کشور محول شده است. خبرگزاری فارس هم از دستگیری ۲۳ نفر از معترضان حضور یافته در سفارت انگلیس و باغ قلهک خبر داده است.

لاریجانی: رفتار آمریکا و انگلیس فرصت‌طلبانه بود

رییس مجلس بیانیه شورای امنیت درباره اقدام دانشجویان دربرابر سفارت انگلیس را عجولانه خواند و گفت: مجلس ضمن دعوت به آرامش و اجرای قانون، رفتار عجولانه آمریکا و انگلیس پیرامون اقدام دانشجویان را فرصت طلبی می‌داند که قصد دارند از آن سوء استفاده کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، لاریجانی در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به اینکه روز سه شنبه عده‌ای از دانشجویان که از رفتار دولت انگلیس به خشم آمده بودند در مقابل سفارت انگلیس تظاهرات کردند و عده‌ای هم وارد سفارت شدند، اظهار کرد: این خشم برخاسته از چند دهه اقدامات خصمانه انگلیس که گوشه‌هایی از آن مربوط به دوران صدر مشروطه و مابقی در طول ادوار تسلط بخشیدن نظام پهلوی به ایران است.وی افزود: پس از انقلاب اسلامی که دست انگلیس و آمریکا از ایران کوتاه شد، راه دشمنی با ملت ایران سرلوحه اقدامات این کشورها بود. لاریجانی تاکید کرد: اقدامات عجولانه در شورای امنیت در محکوم کردن اقدام دانشجویان برای سرپوش گذاشتن بر جنایات گذشته آمریکا و انگلیس است. این در حالی است که پلیس در حفظ آرامش تلاش خود را کرده بود.وی بیان کرد: سوال این است که آیا در سال ۵۹ که عده‌ای از ضد انقلاب به سفارت ایران در لندن حمله کردند و ساختمان سفارت ایران را ویران و افرادی را مجروح کردند، چرا شورای امنیت فورا تشکیل جلسه نداد و انگلیس محکوم نشد. این روش فریبکارانه است که باعث عدم ثبات امنیت جهانی می‌شود.وی با اشاره به مصوبه مجلس در کاهش روابط با انگلیس در روز یکشنبه هفته جاری افزود: اقدام مجلس در کاهش روابط با انگلستان اقدامی قانونی بود و آنها در این زمینه نیز با الفاظی که حاکی از دشمنی است، پاسخ دادند.لاریجانی تاکید کرد: مجلس روش قانونی مصوب خود را چاره‌ساز و اجرای آن را در شرایط فعلی لازم می‌داند.در پایان این سخنرانی نمایندگان مجلس با فریادهای «مرگ بر انگلیس» و «مرگ بر آمریکا» سخنان لاریجانی را تصدیق کردند.

دیدار فرمانده ناجا با سفیر انگلیس

در همین حال، سردار رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اعلام این که تعدادی از کسانی که وارد سفارت انگلیس شدند دستگیر و عده‌ای نیز شناسایی و در خصوص دستگیری آنها اقدامات لازم صورت گرفته است، گفت: سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی با حضور در سفارت در جمع سفیر و مسوولان سفارتخانه اعلام کرد امنیت آنها تامین است و از آنها خواست که نگران ناامنی خود نباشند.به گزارش خبرگزاری مهر، جانشین فرمانده نیروی انتظامی همچنین از دستگیری افرادی که به باغ قلهک رفته بودند خبر داد و گفت: موضوع در حال بررسی است که این افراد با چه مجوزی وارد سفارت انگلستان شدند و افراد دستگیر شده هم با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی می‌شوند.بر اساس این گزارش، سفیر و مسوولان سفارت انگلیس از اقدامات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دستگیری افرادی که وارد سفارت این کشور شده بودند تقدیر و تشکر کردند.

وزارت کشور مسوول بررسی حادثه

همچنین مرتضی تمدن، استاندار تهران از تشکیل کارگروهی با مسوولیت وزارت کشور برای بررسی اتفاقات روز سه‌شنبه سفارت انگلستان در تهران خبر داد. به گزارش ایسنا، تمدن در حاشیه سفر استانی رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به استان تهران، در ارتباط با نتایج آخرین پی‌گیری‌ها درباره حادثه روز سه‌شنبه سفارت انگلستان و ادعای مسوولین انگلیسی مبنی بر کوتاهی تهران در حفاظت از این سفارتخانه، با رد این ادعاها، گفت: کارگروهی به مسوولیت وزارت کشور، معاون امنیتی وزیر کشور تشکیل شده که کار این کارگروه این است که موضوع را از تمام زوایا و جوانب بررسی کند و علل مشخص شود و اگر فرد یا افرادی در این اتفاق قصور و تقصیر داشته‌اند، حتما بر اساس قانون عمل می‌شود. تمدن همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سه‌شنبه شب برخی از مقامات و رسانه‌های انگلیسی مدعی شده بودند که ایران و پلیس آن درحفاظت سفارتخانه انگلیس کوتاهی کرده است، با رد این موضوع، به تجمع روز سه‌شنبه مقابل سفارتخانه انگلیس که در آن عده‌ای در تجمعی آرام حضور داشتند، اشاره کرد و با یادآوری این‌که در این تجمع عده‌ای میانبر زده و وارد محوطه سفارت شدند، گفت: به محض این اتفاق براساس موازین قانونی پلیس وارد عمل شد و به صورت قاطع و محکم مسوولیت خود را انجام داد. وی اظهار کرد: به محض آنکه برخی از افراد به صورت خودسر وارد سفارت شدند، بدون اینکه شاهد قصور یا کوتاهی از ناحیه پلیس باشیم، پلیس وارد عمل شد و به صورت قاطع و محکم مسوولیت خود را انجام داد و من حتی معتقدم تعداد پلیس از تعداد افرادی که در مقابل سفارتخانه تجمع کرده بودند، بیشتر بود و فیلم‌ها این را نشان می‌دهد. وی همچنین گفت: دانشجویان ما باید ضوابط و مقررات مربوط به تجمعات و قوانین بین‌المللی را کاملا رعایت کنند و این موضوع منافاتی با بیان خشم و اعتراض آنان به اقدامات خصمانه دولت انگلیس ندارد.

انگلیس کارکنان خود را از ایران خارج کرد

اعتراض روز سه شنبه دانشجویان در مقابل سفارت انگلیس در تهران اما برخی واکنش‌های بین‌المللی را نیز در پی داشته است. به گزارش ایسنا،خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که انگلیس تمامی کارکنان دیپلماتیک خود را از ایران خارج کرد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز روز سه‌شنبه آنچه «قصور دولت ایران در حفاظت از سفارت انگلیس در ایران» خواند را محکوم کرد. وی که پس از نشست اضطرای کمیته امنیتی دولت انگلیس درباره تجمع در مقابل سفارت انگلیس در تهران صحبت می‌کرد، تاکید کرد که دولت وی ظرف چند روز آینده تدابیری را که باید اتخاذ کند، بررسی خواهد کرد. کامرون گفت: حمله به سفارت انگلیس در تهران غیرقابل دفاع است. ما دولت ایران را برای قصور غیرقابل پذیرش در حفاظت از دیپلمات‌ها در راستای حقوق بین‌الملل مسوول می‌دانیم. کامرون همچنین گفت: دولت ایران باید فورا از ایمنی کارکنان سفارت اطمینان حاصل کند و تمامی اموال را باز گرداند و محوطه سفارت را ایمن کند.

تماس تلفنی هیگ با صالحی

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز گفت: برای اعتراض شدید در خصوص این حادثه با وزیر خارجه ایران صحبت کرده است و افزود: در حالی که او (علی‌اکبر صالحی) گفت که برای آن چه رخ داده متاسف است، اما این موضوع همچنان قصور بسیار جدی دولت ایران است و کاردار ایران در لندن به وزارت امور خارجه احضار شد. وزیر خارجه انگلیس گفت که این مساله «پیامدهایی جدی» خواهد داشت و به اتباع این کشور توصیه کرد جز در موارد ضروری به ایران سفر نکنند.

بان کی مون: به خشم آمدم

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: از این حادثه شوکه شده و به خشم آمده است. وی در نشستی با آندرو میچل وزیر توسعه بین‌الملل انگلیس این اظهارات را بیان کرد. در بیانیه دفتر بان‌کی‌مون آمده است: دبیرکل ضمن استقبال از بیانیه فوری شورای امنیت در محکومیت این حادثه از مقامات ایران خواست در این‌باره تحقیقات لازم را انجام داده و از تکرار آن جلوگیری کنند.

شورای امنیت محکوم کرد

بنا بر گزارش شبکه خبری بلومبرگ، شورای امنیت سازمان ملل ورود معترضان به سفارت انگلیس را «با شدیدترین لحن» محکوم و در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعضای شورای امنیت ضمن ابراز نگرانی عمیق از چنین حملاتی از مقامات ایران خواستند از اموال و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی حفاظت کند. به گزارش ایسنا، همچنین بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، اتحادیه اروپا نیز این اقدام را محکوم کرد.

اوباما: ایران تعهداتش را جدی نمی‌گیرد

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا نیز از این موضوع ابراز نگرانی کرد و مدعی شد: این که به ویژه آشوب‌طلبان بتوانند وارد سفارت شوند و آن را به آتش بکشند، نشانه آن است که دولت ایران تعهدات بین‌المللی‌اش را جدی نمی‌گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس، اوباما اعلام کرد: «حمله به سفارت انگلیس در ایران که تهران مسوولیت حفاظت از هیات دیپلماتیک آن را بر عهده دارد، غیرقابل قبول است.» وی افزود: «ما همگی از بابت حمله به سفارت انگلیس در ایران عمیقا ناراحت و متأثر هستیم. این نوع رفتارها غیرقابل قبول هستند و من قاطعانه از دولت ایران می‌خواهم که مسببان این حادثه را تحت پیگرد قرار دهد.»کاخ سفید در بیانیه‌ای از ایران خواست این حادثه را محکوم کند و مجرمان را مجازات کرده و اطمینان حاصل کنند که هیچ‌ حادثه دیگری برای سفارت انگلیس یا دیگر هیات‌های نمایندگی در ایران رخ نخواهد داد. کاخ سفید افزود: وزارت امور خارجه آمریکا با دولت انگلیس در تماس نزدیک است. بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا ـ که در کره‌جنوبی در کنفرانسی صحبت می‌کرد، گفت که آمریکا با «شدیدترین لحن ممکن» این اقدام را محکوم می‌کند. گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد که سفیر ایران در برلین به وزارت خارجه احضار شده است. کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از ایران خواست به تعهدات بین‌المللی‌اش برای حفاظت از سفارت‌ها عمل کند و این حادثه را «غیرقابل پذیرش» خواند.

روسیه و چین: غیر قابل پذیرش است

در عین حال وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن «غیرقابل پذیرش» خواندن این حادثه آن را محکوم و ابراز امیدواری کرد که «مقامات ایران تدابیر لازم را برای احیای فوری نظم، تحقیق درباره آنچه رخ داده است و جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اتخاذ کنند.» همچنین به گزارش رویترز، هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی در این‌باره گفت: چین همواره این موضع را داشته است که ایمنی و شان کارکنان دیپلماتیک باید حفظ شود. وی این حادثه را «مغایر حقوق و قواعد بین‌الملل» خواند.

نروژ سفارت خود را در تهران تعطیل کرد

دولت نروژ اما در واکنش به حادثه سفارت انگلیس، سفارت خود را در تهران تعطیل کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت نروژ اعلام کرد: «در پی حمله روز سه‌شنبه تظاهرات‌کنندگان به سفارت انگلیس، نروژ سفارت خود را در تهران تعطیل کرد.»بنا بر اعلام «هیلد اشتاینفلد» سخنگوی وزارت خارجه نروژ، پرسنل دیپلماتیک نروژ هنوز در تهران هستند و تصمیمی مبنی بر خروج آنها اتخاذ نشده است. در عین حال خبرگزاری فارس گزارش داد: آلمان، «برند اربل» سفیر خود در تهران را برای مشورت به برلین فراخوانده است.

انگلیس سفارت ایران در لندن را بست

انگلیس ۴۸ ساعت به اعضای سفارت‌ ایران در لندن فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند. مسوول مطبوعاتی سفارتخانه ایران در لندن در گفت‌وگو با ایسنا، اخبار منتشر شده مبنی بر تعطیلی و خروج دیپلمات‌های ایران از انگلیس ظرف ۴۸ ساعت آینده را تایید کرد. به گزارش رویترز، ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا دیروز اعلام کرد که اعضای سفارتخانه ایران در لندن باید تا ۴۸ ساعت آینده خاک انگلیس را ترک کنند. او افزود: این تصمیم در پی مصوبه پارلمان انگلیس اعلام شده است. وزیر خارجه انگلیس گفت: پارلمان بریتانیا تصویب کرده است سفارت ایران در لندن بسته شود و همه کارمندان سفارت ایران در لندن باید خاک این کشور را ترک کنند. این اقدام پس از این انجام شد که دیوید کامرون ـ نخست‌وزیر انگلیس ـ گفته بود انگلیس پاسخ قاطعانه‌ای به ورود ایرانیان معترض به سفارت این کشور در تهران خواهد داد. وی تاکید کرد:‌ دیپلمات‌های ایرانی ظرف ۴۸ ساعت باید سفارت ایران در لندن را ترک کنند.