پرونده یارانه نقدی به تولید مختومه شد

عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی رییس مجلس: دولت می‌تواند به بخش تولید یارانه نقدی ندهد

یارانه نقدی تولید منتفی شد

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: رییس مجلس هم پس از رییس‌جمهور حجت را بر بخش تولید و صنعت تمام کرد و گفت که «دولت در پرداخت یا عدم پرداخت یارانه نقدی به بخش تولید و صنعت اختیار دارد.»

علی لاریجانی در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به «دنیای اقتصاد» با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها، اعلام کرد که دولت می‌تواند یارانه بخش تولید را به صورت یارانه مستقیم یا کمک از طریق تسهیلات بانکی با نرخ پایین دهد و انتخاب هر کدام از روش‌ها بستگی به دولت دارد.

این در حالی است که رییس جمهور نیز شنبه شب گذشته اعلام کرده بود که «پرداخت یارانه نقدی به تولید جزو برنامه‌های دولت نیست.» محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی جام جم به صراحت گفته بود که دولت از طریق یارانه‌ها و تسهیلات بانکی حمایت از بخش تولید را در دستور کار خود دارد، اما تزریق پول و یارانه نقدی به این بخش جزو برنامه‌های دولت نیست.

دولت و مجلس در حالی وضعیت پرداخت یارانه نقدی به بخش تولید را پس از مدت‌ها «روشن» کردند که پیش از این بارها و بارها انتقاداتی به عدم پرداخت یارانه بخش تولید شده بود و دست کم از سوی مجلس، هیچگاه حرفی از عدم پرداخت یارانه نقدی و پرداخت یارانه تنها در قالب تسهیلات بانکی نشده بود اما با سخنان اخیر رییس‌جمهور و مهر تایید رییس مجلس بر آن، به نظر می‌رسد تولیدگران دیگر نباید امیدی به دریافت یارانه نقدی داشته باشند.

رییس مجلس روز گذشته در نشست خبری خود که به مناسبت سالروز مجلس برگزار شد، در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در مورد چگونگی توزیع یارانه نقدی به بخش تولید و صنعت طبق مصوبه مجلس، گفت: مجلس در سال جاری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه بخش‌های صنعت و تولید اختصاص داده است که دولت می‌تواند این میزان را به صورت یارانه مستقیم یا کمک از طریق تسهیلات بانکی با نرخ پایین به این بخش‌ها اختصاص دهد که انتخاب هرکدام از این دو روش بستگی به کارشناسی دولت دارد.

لاریجانی ادامه داد: در صورتی که بخش صنعت بتواند از تسهیلات بانکی با نرخ پایین سود استفاده کند، به معنای همان دادن یارانه نقدی است. البته دست دولت برای یارانه نقدی مستقیم نیز باز است.

لاریجانی همچنین یادآور شد: طبق گفته‌ وزیر جهاد کشاورزی، در برخی بخش‌های تولیدی به‌خصوص کشاورزی و دامداری یارانه مستقیم داده شده است. رییس مجلس تاکید کرد: دولت می‌تواند در پرداخت یارانه به بخش تولید از هر دو روش استفاده کند.

دولت برای کاهش نقدینگی تلاش کند

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی که موضوع گرانی در کشور را مساله و مشکل اساسی مردم عنوان کرد‌ و پرسید چرا مسوولان به این موضوع توجه نمی‌کنند، گفت: تلاش دولت در شرایط فعلی باید به سمت کاهش نقدینگی در کشور پیش رود. نظر ما نیز این بود که هدفمندی یارانه‌ها با دقت انجام شود تا رشد نقدینگی در کشور بالا نرود، به همین دلیل مجلس در قانون بودجه امسال سقفی را برای دولت مشخص کرد و باید دانست که موضوع جذب نقدینگی از موارد بسیار مهم و مورد توجه است.

خط قرمزی در فساد مالی نداریم

رییس مجلس همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دخالت سه نماینده مجلس در فساد مالی بزرگ و بازداشت آنان و آزادی شان با قرار وثیقه، ‌تاکید کرد که مجلس هیچ خط قرمزی برای رسیدگی دادستان کل کشور به تخلف سه هزار میلیاردی ندارد.

وی ادامه داد: در این مورد آقای نکونام رییس کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع رسیدگی کردند و در جلسه علنی مساله را به طور شفاف بیان کردند و اطلاعاتی که شما می‌دهید را آقای نکونام ندادند.وی ‌تاکید کرد که دست دادستان کل کشور در رسیدگی به موضوع تخلف سه هزار میلیاردی باز است و هیچ خط قرمزی در این زمینه در مجلس وجود ندارد و او می‌تواند رسیدگی کند.

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوالی دیگری درباره علت رای اعتماد مجدد مجلس به حسینی وزیر اقتصاد نیز گفت: برخی از نمایندگان پس از بروز تخلف سه هزار میلیاردی، نظرشان بر این بود که وزیر اقتصاد از کار برکنار شود و بنده تایید می‌کنم که افکار عمومی چنین کاری را می‌پذیرفتند، اما باید دانست که پس از بروز تخلف سه هزار میلیاردی شوک بزرگی به اقتصاد بانکی و مالی کشور وارد شده بود و باید هزینه آن را پرداخت می‌کردیم.

رییس مجلس افزود: اگر به وزیر اقتصاد رای عدم اعتماد داده و او برکنار می‌شد، مجددا فضای نابسامانی در کشور ایجاد می‌شد و مشکل بانکی را در کشور تشدید می‌کرد و ممکن بود مدت‌ها طول بکشد که وزیری مجددا منصوب شود‌ البته اگر خود آقای حسینی استعفا می‌داد، این چالش‌ نبود اما اگر مجلس به او رای اعتماد نمی‌داد، این موضوع تبدیل به چالش جدیدی در کشور می‌شد، ضمن آنکه خود وزیر عذرخواهی کرد البته این مساله مدنظر است، اما با شوکی که در کشور ایجاد شده نباید مساله دیگری را در کشور ایجاد می‌کردیم.

واکنش به حادثه روزنامه ایران

وی در مورد اتفاقات اخیر در روزنامه ایران نیز گفت: در این موضوع مسائل مختلفی مطرح بود، این در حالی است که یک وقت شاهد انتقاد کردن هستیم و یک وقت شاهدیم که یک قوه زیر سوال برده شده و تخریب می‌شود و این امر با انتقاد متفاوت است.

به گفته وی، مسائل حاشیه‌ای را بزرگ جلوه دادن یا تهمت زدن به افراد مشکل به وجود می‌آورد و قوه قضائیه نیز موظف است مطابق قانون جلوی چنین مسائلی را بگیرد.

لاریجانی در عین حال توصیه کرد که قوای مختلف رعایت حال رسانه‌ها را بکنند.

آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا

خبرنگاری از لاریجانی پرسید، شما بعد از مصوبه مجلس در مورد کاهش روابط با انگلیس گفتید که این آغاز راه است، قرار است چه اقدامات دیگری انجام دهید؟ و اینکه با توجه به اتفاقات روز سه‌شنبه در ورود دانشجویان به سفارت انگلیس، آینده روابط ایران با اتحادیه اروپا را چطور می‌دانید؟ رییس قوه مقننه در پاسخ به پرسش اول این خبرنگار، با بیان اینکه اقدامات دیگر برحسب شرایط زمان مشخص می‌شود، گفت: البته ما توصیه نمی‌کنیم که دولت انگلیس رفتار مشابهی با گذشته داشته باشد؛ چرا که به صورت طبیعی، دولت‌ها برای ارتباط سازنده با یکدیگر باید از رفتارهای پرپیچ و خم و ماجراجویانه دوری کنند.

وی در رابطه با آینده رابطه ایران با اتحادیه اروپا نیز گفت: در این‌باره با وضع متفاوتی مواجه هستیم؛ به طوری که ما با برخی از کشورهای اتحادیه اروپا ارتباط اقتصادی محدودی داریم و در مقابل، همکاری‌های اقتصادی خود را با برخی از کشورها به دلیل برخی رفتارهایشان کاهش داده‌ایم. از این رو نمی‌توان در این رابطه نظریه ثابتی برای این موضوع ارائه کرد.

لاریجانی با اشاره به واکنش‌های اخیر دولت انگلیس در مقابل حرکت برخی از دانشجویان در ورود به سفارت‌ بریتانیا، گفت: صاحب‌منصبان انگلیس از کلمات نادرست استفاده کرده‌اند که این موضوع حکایت از روحیه استکباری آنها دارد.

وی ادامه داد: آنها برای رفتار دانشجویان تعبیر «اقدام بی‌شرمانه» را به کار می‌برند؛ در حالی که می‌توانستند بگویند کار غیرقانونی انجام شده است. بی‌شرمانه رفتار دولت انگلیس است که در پنج دهه گذشته نسبت به ملت ایران رفتار ستمکارانه‌ای داشته است.

طرح مشابه انگلیس برای فرانسه؟

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز که پرسید آیا مجلس طرحی را نیز برای کاهش رابطه با فرانسه ارائه می‌دهد یا خیر، گفت: نمی‌دانم چرا چنین حالی به شما دست داده که دنبال یک سلسله اقدامات از طرف مجلس هستید.

وی افزود: تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس توسط مجلس نشان داد که ملت ایران این‌گونه رفتارها از جنس خصومت را نمی‌پذیرد و باید آنان با ملت ما رفتار مناسبی داشته باشند.

توصیه به معترضان سفارت

لاریجانی همچنین تجمع روز گذشته تعدادی از دانشجویان مقابل سفارت انگلستان را نمادی از فضای افکار عمومی در جامعه نسبت به رفتارهای خصمانه دولت این کشور ارزیابی کرد، اما در عین حال گفت: البته توصیه‌ام به همه افرادی که به این روش‌های خصمانه اعتراض دارند این است که حرکات خود را مبتنی بر قانون تنظیم کنند. تصویب قانون کاهش روابط با انگلستان به نوعی پاسخ به رفتارهای ناهنجار دولت انگلستان بود.

آژانس باید اعتماد‌سازی کند

رییس دستگاه قانونگذاری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون چین که درباره گزارش آژانس انرژی اتمی و اینکه آیا مجددا ایران به میز مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای‌اش بازمی‌گردد یا خیر، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از میز مذاکرات کنار نرفته است، اما کشورهای دیگر رفتار یکسانی ندارند و یک روزی از ابزارهایی مانند آژانس انرژی اتمی یا شورای امنیت علیه ایران استفاده می‌کنند، اما ایران همیشه گفته است که مذاکره و از آن استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدامات ایران متناسب با رفتار آژانس است، گفت: باید به این سوال پاسخ داده شود که چه حادثه‌ای در چند ماه اخیر رخ داده که یک مرتبه مسیر آژانس انرژی اتمی اینگونه عوض شد؛ یعنی ایران در این مدت اقدام نظامی انجام داده است؟ این یک دروغ است و حیثیت آژانس تخریب شد و آژانس باید اعتماد‌سازی کند تا کارها پیش رود.

جلالی نماینده مجلس در ۸+۷

رییس مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما کاظم جلالی را به عنوان نماینده خودتان در کمیته ۸+۷ معرفی کردید، اما بعدا گفتید که او نماینده شما نیست و نماینده طیفی از اصولگرایان است، این طیف کدام یک از نمایندگان هستند؟ تصریح کرد: در گروه‌های مختلف، افراد می‌توانند نظرات مختلفی داشته باشند، اما در یک اصولی باید با یکدیگر هم نظر باشند و این موضوع کاملا مکشوف است، بدنه مجلس نماینده روشنی در گروهی که نام آن را ۸+۷ گذاشته‌اند، نداشت. آیت‌الله مهدوی کنی درخواست کردند که این افراد نیز در جبهه متحد نماینده داشته باشند و ما نیز آن را پذیرفتیم.

رفتار آمریکا در سوریه صادقانه نیست

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره تحولات سوریه و مواضع ایران در قبال این تحولات، گفت:رفتار آمریکا در سوریه صادقانه نیست و باید به این سوال پاسخ دهند که چرا درباره مساله بحرین چنین نگرانی‌هایی ندارند و سکوت کردند.رییس مجلس ادامه داد: در سوریه حتما باید اصلاحاتی صورت گیرد و ما هم همیشه این موضوع را توصیه کرده‌ایم.

عکس: آکو سالمی