حادثه سفارت انگلیس مورد تایید نبود

صالحی در دیدار با وستروله/ عکس: AFP

دنیای‌اقتصاد- وزیر خارجه ایران که در سفری دوروزه به آلمان در کنفرانس بین‌المللی افغانستان موسوم به «بن ۲» حاضر شده بود، علاوه بر سخنرانی رسمی در این کنفرانس، دیدارهایی با همتایان اروپایی و آسیایی خود و همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد داشت. علی‌اکبر صالحی در دیدارهای خود با مقامات اروپایی بیش از هر چیز تلاش کرد تنش‌های اخیر در روابط ایران و اروپا را کاهش دهد. صالحی از جمله در دیدار با وزیر خارجه سوئد تاکید کرد که در ماجرای ورود برخی افراد به سفارت انگلیس «حمله قابل پیش‌بینی نبوده و مورد تایید هم نیست.» وزیر خارجه ایران همچنین گفت: «ما تلاش داریم تا از این گونه وقایع جلوگیری کنیم.» وزارت خارجه آلمان هم در بیانیه‌ای که پس از دیدار صالحی با گیدو وستروله، وزیر خارجه این کشور منتشر کرد، از «ابراز تاسف عمیق» صالحی از حادثه‌ اخیر در سفارت انگلیس خبر داد و به نقل از وی نوشت که «برای جلوگیری از وقوع دوباره چنین حادثه‌ای هر اقدامی را انجام خواهد داد.»

اما وزیر خارجه ایران در سخنرانی خود در کنفرانس «بن ۲» بار دیگر بر موضع اصولی ایران در قبال تحولات افغانستان تاکید کرد و خواهان خروج نیروهای خارجی از این کشور شد. وی مخالفت جمهوری اسلامی با امضای پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان را نیز که منجر به افزایش نظامی‌گری و حفظ پایگاه‌های نظامی در افغانستان شده و یک تهدید جدی منطقه‌ای به شمار می‌آید، اعلام کرد.

مذاکرات حاشیه‌ای با وزرای سوئدی و آلمانی

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، وزرای خارجه ایران و سوئد روز دوشنبه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی افغانستان آخرین وضعیت و آینده مساله هسته‌ای به ویژه پس از گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه آن را بررسی کرده و ضمن بیان نظرات خود بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها و همکاری‌ها در آینده تاکید کردند.

کارل بیلد، وزیر خارجه سوئد در این ملاقات با تاکید بر علاقه کشورش به حفظ و تداوم روابط فیمابین به حادثه حمله به سفارت انگلیس در تهران اشاره کرد و آن را موجب نگرانی شدید کشورهای اروپایی و دیپلمات‌های خارجی در تهران خواند که باید از سوی ایران مورد پیگیری و رسیدگی قرار گیرد و از این‌گونه اقدامات در آینده جلوگیری شود. صالحی نیز ضمن اشاره به اینکه این حمله قابل پیش بینی نبوده و مورد تایید هم نیست، حملاتی را که در گذشته علیه سفارتخانه‌های ایران در اروپا صورت گرفته خاطرنشان کرد و گفت: ما بدون ارتباط دادن این مسائل به هم تلاش داریم تا از این‌گونه وقایع جلوگیری کنیم.

وزرای خارجه ایران و آلمان نیز یکشنبه شب در بن روابط دوجانبه تهران - برلین، آخرین تحولات منطقه به‌ویژه افغانستان و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گیدو وستروله در این دیدار گفت: ما روی شما و تعهد شما برای کمک به مبارزه علیه تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان یافته در افغانستان حساب می کنیم.

صالحی نیز در این ملاقات اظهار کرد که روابط ایران و آلمان تاریخی است و قدمت آن به دهه‌ها قبل باز می‌گردد. وی با اشاره به ظرفیت‌های متقابل دو کشور ضرورت اهتمام برای رفع موانع و برطرف کردن سوء تفاهمات را خاطرنشان کرد. صالحی همچنین مواضع برخی از شخصیت‌های سیاسی آلمان در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داد که همتای آلمانی وی اظهار کرد: مواضع رسمی دولت آلمان و شخص وی نسبت به جمهوری اسلامی ایران روشن است.

بیانیه آلمانی‌ها و واکنش ایرنا

پس از این دیدار بود که وزارت خارجه آلمان با انتشار بیانیه ای مدعی شد که وزیر خارجه ایران در دیدار با وستروله گفته است از حادثه‌ اخیر در سفارت انگلیس در تهران «عمیقا متاسف» است و تاکید کرده که «برای جلوگیری از وقوع دوباره چنین حادثه‌ای هر اقدامی را انجام خواهد داد.»

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: براساس بیانیه‌ وزیر امور خارجه آلمان، وستروله تاکید کرد که اقدام علیه یکی از نمایندگی‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا «به عنوان اقدام علیه کلیه نمایندگی‌های دولت‌های عضو اتحادیه اروپا در نظر گرفته می‌شود.»

با این حال، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از یک منبع آگاه نوشت که صالحی در دیدار با همتای آلمانی خود از سیاست‌های انگلیس علیه ایران به شدت انتقاد کرده است؛ اما رسانه‌های غربی بخش مربوط به انتقاد شدید صالحی از سیاست‌های انگلیس علیه ایران را سانسور کرده بودند.

بان کی مون به صالحی چه گفت؟

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در دیدار روز دوشنبه خود با وزیر خارجه ایران حادثه سفارت انگلیس در تهران را مورد اشاره قرار داد و نسبت به آن ابراز تاسف و نگرانی کرد که صالحی در پاسخ گفت: این مساله قابل پیش‌بینی نبود.

به گزارش خبرگزاری مهر، تحولات خاورمیانه از جمله سوریه از دیگر محورهای مذاکرات در این ملاقات بود و دبیرکل سازمان ملل متحد نقش مهم و موثر جمهوری اسلامی در کمک به حل و فصل بحران‌ها در این منطقه را مورد تاکید قرار داد. صالحی نیز ضمن بیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه و بیداری اسلامی بر ضرورت عدم برخورد با این تحولات با معیار دوگانه را مورد تاکید قرار داد.

صالحی و بان کی مون همچنین پیرامون آخرین وضعیت مساله هسته‌ای پس از نشست اخیر آژانس انرژی اتمی به رایزنی پرداختند و دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت تدام گفت‌وگو و همکاری میان ایران و آژانس به منظور حل و فصل این مساله تاکید کرد. وزیر خارجه کشورمان نیز با تشریح دیدگاه‌های ایران در خصوص استفاده از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز اظهار کرد که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

وزرای خارجه بلغارستان، ترکیه و تاجیکستان نیز در حاشیه برگزاری کنفرانس بین‌المللی افغانستان در بن به طور جداگانه با صالحی دیدار و گفت‌وگو کردند.

تاکید بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان

وزیر خارجه کشورمان در سخنرانی رسمی خود در کنفرانس بن ۲ با اعلام مخالفت مجدد ایران با امضای پیمان استراتژیک کابل و واشنگتن، بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرد. صالحی که روز دوشنبه در این اجلاس سخنرانی می‌کرد، تصریح کرد: متاسفانه در ۱۰ ساله اخیر امنیت و آرامش در افغانستان حاکم نشده و حضور نیروهای نظامی فرامنطقه‌ای، نه‌تنها موجب ریشه کن شدن تروریسم نشده بلکه باعث نهادینه شدن این پدیده، افزایش ناامنی، کشتار انسان‌های غیرنظامی، تخریب اماکن عمومی، رشد کشت و قاچاق مواد مخدر، افزایش آمار پناهندگان و نقض آشکار حقوق بشر از سوی نیروهای خارجی شده است و مایه تاسف است که تولید خشخاش از ۲۰۰ تن در سال به چندین هزار تن رسیده و درآمدهای حاصله از آن صرف تامین اقدامات و اهداف تروریستی می‌شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس ایران از سپردن امور امنیتی به نیروهای بومی و خروج نیروهای خارجی قویا حمایت می کند و به اعتقاد ما حل مشکلات امنیتی افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و تقویت گفت‌وگوها بین افغان‌ها با مساعدت و همراهی کشورهای همسایه امکان‌پذیر خواهد بود. صالحی تلاش برخی کشورهای غربی برای طولانی کردن حضور خود در افغانستان و حفظ پایگاه‌های نظامی خود در این کشور بعد از سال ۲۰۱۴ را مغایر با روند استقرار ثبات و امنیت در افغانستان دانست و افزود: معتقدیم هر تلاش بین‌المللی و منطقه‌ای در صورتی می‌تواند موفق باشد که تکلیف حضور نیروهای خارجی و به خصوص پایگاه‌های نظامی در افغانستان را مشخص سازد. وی مجددا مخالفت جمهوری اسلامی ایران با امضای پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان که منجر به افزایش نظامی‌گری و حفظ پایگاه‌های نظامی در افغانستان شده و یک تهدید جدی منطقه‌ای به شمار می‌آید را اعلام کرد.

صالحی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از مشارکت جهانی برای توسعه اقتصادی افغانستان و اعلام آمادگی برای ادامه این مشارکت، تاکید می‌کند ابتکارات اقتصادی باید با محوریت کشورهای منطقه و بدون انگیزه‌های سیاسی و سلطه‌طلبانه باشد.